Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn, Citroen C-Zero

    Pe data de 9 Iunie 2009, la Tokyo, Mitsubishi Motors a dezvăluit noua generație de vehicul electric Mitsubishi i-MiEV (Mitsubishi innovative Electric Vehicle). Comercializarea către companii, autorități guvernamentale și locale a fost prevăzuta pentru Iulie 2009. Vânzarea către persoane fizice a automobilului a debutat în Aprilie 2010.

Mitsubishi i-MiEV

Foto: Mitsubishi i-MiEV

    Automobilul electric Mitsubishi i-MiEV reprezintă rezultatul a 40 de ani de cercetare și dezvoltare, realizate de Mitsubishi Motors, în domeniul automobilelor electrice. Conform oficialilor Mitsubishi, i-MiEV reprezintă o soluție viabilă la multiplele încercări la care este supus automobilul, legat de poluarea mediului, încălzirea globală și epuizarea rezervelor de petrol.

Peugeot iOn

Foto: Peugeot iOn

    Datorită colaborării între grupul PSA și Mitsubishi, în Europa, Mitsubishi i-MiEV este comercializat și sub emblema Peugeot iOn și Citroen C-Zero. Practic este același automobil, diferențele fiind notabile doar la câteva elemente de caroserie.

Citroen C-Zero

Foto: Citroen C-Zero

    Mitsubishi i-MiEV face parte din clasa de vehicule cu emisii poluante zero (ZEV), emisiile de CO2  din timpul rulării fiind de asemenea nule. Chiar dacă se iau în considerare emisiile produse pentru generarea energiei electrice, necesare propulsării automobilului, nivelul emisiilor de CO2 se situează la o treime, comparativ cu un automobil cu motor termic din aceeași clasă.

    Economicitatea exploatării automobilului i-MiEV se datorează faptului ca acesta utilizează în totalitate energie electrică ca sursa de energie. Costul energiei electrice depinde în mare măsura de tarifele companiei ce furnizează energia, care se poate reduce adițional în cazul în care încărcarea bateriilor se face în perioade de consum mic (în timpul nopţii).

Mitsubishi i-MiEV - componentele sistemului de tracțiune și alimentare cu energie

Foto: Mitsubishi i-MiEV - componentele sistemului de tracțiune și alimentare cu energie

  1. baterie
  2. mașină electrică (motor/generator)
  3. invertor
  4. încărcător energie electrică
  5. priză încărcare lentă (casă)
  6. priză încărcare rapidă (stație)

Baterie Mitsubishi i-MiEV

Foto: Baterie Mitsubishi i-MiEV

    Sursa de energie pentru Mitsubishi i-MiEV provin dintr-o baterie Li-ion. Acesta este de capacitate mare, compusă din 22 module ce însumează 88 de celule conectate în serie. Fiecare celulă generează 3.7 V, tensiunea la bornele bateriei fiind de 330 V.

Mitsubishi i-MiEV – celulă baterie Mitsubishi i-MiEV – modul baterie
Foto: Mitsubishi i-MiEV – celulă baterie Foto: Mitsubishi i-MiEV – modul baterie

    Bateria este instalată în partea centrală a automobilului, sub podeaua. Din acest motiv centrul de greutate al automobilului este scăzut, ceea ce-i conferă automobilului stabilitate și maniabilitate ridicată, mai ales în viraje.

Mitsubishi i-MiEV – componente baterie

Foto: Mitsubishi i-MiEV – componente baterie

    Datorita utilizării propulsor electric, nivelul zgomotului generat de i-MiEV este foarte redus. De asemenea, cu ajutorul caracteristicilor de tracțiune ale motorului electric (cuplu motor maxim la turații joase), Mitsubishi i-MiEV oferă performanțe dinamice deosebite, răspuns rapid în accelerație, peste nivelul obținut de un automobil similar, din aceeași clasă propulsat de un motor termic.

Motor electric Mitsubishi i-MiEV

Foto: Motor electric Mitsubishi i-MiEV

    Motorul electric este sincron, cu magneți permanenți. Acesta generează 180 Nm între 0 – 2000 rot/min și o putere maximă constantă de 67 CP între 2500 – 8000 rot/min. Motorul funcționează și ca generator de curent electric. Când automobilul încetinește (în regim de rulare liberă fără accelerație sau frânare) motorul devine generator și transformă energia cinetică a automobilului în energie electrică, care este ulterior stocată în baterii.

Mitsubishi i-MiEV – levierul schimbătorului de viteze

Foto: Mitsubishi i-MiEV – levierul schimbătorului de viteze

    Datorită cuplului motor generos disponibil din momentul pornirii, i-MiEV nu are nevoie de cutie de viteze în trepte. În schimb utilizează un singur raport de demultiplicare, legătura mecanică a motorului cu roțile motoare (spate) fiind permanentă.

    Pentru mersul înainte levierul selector de viteze permite selectarea a trei poziții, fiecare fiind specifică unui mod de conducere:

  • D (Dynamic) – motorul este exploatat la cuplul maxim, răspunsul la accelerații este rapid; acest mod este utilizat în cazul în care se dorește utilizarea performanțelor dinamice maxime ale motorului
  • Eco (Economy) – puterea maximă este limitată pentru a reduce consumul de energie electrică; acest mod este utilizat pentru obținerea autonomiei maxime a automobilului
  • B (Brake) – permite obținerea puterea electrică generată în regim de frânare; acest mod se utilizează pentru maximizarea energiei recuperate prin frânare.

Mitsubishi i-MiEV – încărcător on-board și invertor

Foto: Mitsubishi i-MiEV – încărcător on-board și invertor

    Automobilul este echipat cu un încărcător compact, ușor care permite încărcarea bateriei de tracțiune de la o priză casnică de curent alternativ de 100/200 V.

    Motorul de tracțiune este alimentat cu curent alternativ. Invertorul transformă curentul continuu (DC – direct current) din baterie în curent alternativ (AC – alternating current) necesar alimentării motorului.

    De asemenea, automobilul mai este echipat și cu un convertor DC/DC. Acesta are rolul de a încărca bateria auxiliară de 12 V necesară alimentării echipamentelor auxiliare ale automobilului. Pentru a reduce spațiul ocupat, convertorul este integrat în carcasa încărcătorului.

Mitsubishi i-MiEV – moduri de încărcare a bateriei

Foto: Mitsubishi i-MiEV – moduri de încărcare a bateriei

    Încărcarea bateriei se poate face în două moduri: normal, la priză de 100/200 V sau rapid, la stație de încărcare trifazată.

Metodă Sursa de energie Timp necesar (nivel încărcare)
Normal 200 V AC (15 A) aprox. 7 ore (100 %)
100 V AC (15 A) aprox. 14 ore (100 %)
Rapid 200 V trifazat (50 kW) aprox. 30 min. (80 %)

    În timpul rulării automobilului mașina electrică poate fi motor (tracțiune) sau generator (frânare). Circuitul de încărcare, descărcare a bateriei în funcție de regimul de deplasare al automobilului este descris în figura de mai jos.

Mitsubishi i-MiEV – procesul de încărcare/descărcare a bateriei

Foto: Mitsubishi i-MiEV – procesul de încărcare/descărcare a bateriei

    Pe lângă sistemele și componentele electrice i-MiEV este echipat și cu sistem de climatizare. Aerul condiționat este obținut cu ajutorul unui compresor electric iar sistemul de încălzire recirculă lichidul încălzit prin rezistențe electrice.

Mitsubishi i-MiEV – arhitectura electrică/electronică

Foto: Mitsubishi i-MiEV – arhitectura electrică/electronică

    Bateria alimentează prin conductori de înaltă tensiune: motorul electric, compresorul și rezistențele de încălzire. Comunicarea modului de control a bateriilor cu invertorul, sistemul de climatizare, direcția asistată electrică (EPS), instrumentele de bord se face prin intermediul magistralei CAN.

    Instrumentele de bord oferă informații asupra consumului curent de putere, stării energiei recuperate, stării de încărcare a bateriei și autonomia disponibilă.

Mitsubishi i-MiEV – Date tehnice

Motor Electric de curent alternativ, sincron cu magneți permanenți
Transmisie Raport fix
Putere maximă [CP @ rot/min] 67 @ 2500 – 8000
Cuplu maxim [Nm @ rot/min] 180 @ 0 – 2000
Tip baterie Litiu-ion, 330 V, 16 kWh
Viteză maximă [km/h] 130
Accelerație 0 – 100 km/h [s] 15.9
Consum energie electrică [Wh/km] 135
Timp de încărcare @ 220 V [ore] 6 (16 A), 7 (13 A), 8 (10 A)
Autonomie [km] 150
Dimensiuni L x l x h [mm] 3475 x 1475 x 1610
Caroserie, număr locuri Hatchback cu 5 uși, 4 locuri

    Mitsubishi i-MiEV este primul automobil electric cu vânzări de peste 10000 de unități (incluzând Peugeot iOn și Citroen C-Zero). Recordul a fost atestat în Februarie 2011. Câteva luni mai târziu Nissan Leaf a preluat titlul de cel mai vândut automobil electric. Între 2009 și Decembrie 2012 platforma i-MiEV a înregistrat 27000 de unități vândute.

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

norid
Sâmbătă, 04 Ianuarie 2014 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
In ce masura este afectata capacitatea acestor acumulatori de frig ???

Raportează comentariul
crass
Miercuri, 10 Aprilie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5

Login

Logo motorul anului