Tesla Roadster – automobil electric performant

"Epoca de piatră s-a terminat nu datorită lipsei de piatră. Epoca petrolului se v-a încheia nu datorită lipsei petrolului...”
Sheikh Yamani, fost ministru al Arabiei Saudite

    Este o certitudine că automobilele cu propulsie alternativă (hibridă, electrică) vor înlocui încet încet clasicele motoare termice, fie că sunt pe benzină sau diesel. Momentan, pentru majoritatea potențialilor clienți, un automobil electric nu este o soluție, deoarece, în comparație cu un automobil cu motor termic, are un preț de achiziție mare, autonomie scăzută iar infrastructura de alimentare cu energie electrică, în majoritatea statelor, este slab dezvoltată sau chiar inexistentă.

Logo Tesla Motors

Foto: Logo Tesla Motors
Sursa: mycarquest.blogspot.com

    Totuși un constructor de automobile electrice, Tesla Motors, a reușit să promoveze automobilul electric cu succes. Compania este numită după inventatorul, inginerul și fizicianul Nikola Tesla. Acesta a adus contribuții importante în domeniul electromagnetismului și la dezvoltarea motoarelor electrice cu curent alternativ.

Tesla Roadster

Foto: Tesla Roadster
Sursa: Tesla Motors

    Primul model comercializat de Tesla Motors se numește Tesla Roadster și este un automobil sport, cu două locuri, propulsat de un motor electric. Performanțele acestui automobil electric sunt demne de invidiat și de ce nu, o referință pentru următoarele modele de automobile electrice. Autonomia automobilului este de 394 km cu o singură încărcare a bateriei. Accelerația de la 0 la 100 km/h se face în 3.9 secunde (3.7 secunde pentru varianta Roadster Sport) iar viteza maximă este de 201 km/h. Din punct de vedere al performațelor dinamice Tesla Roadster poate fi comparat cu automobilele sport cu tradiție, în unele cazuri având rezultate mai bune.

Tesla roadster – componente principale

Foto: Tesla roadster – componente principale (1 – bateria, 2 – electronica de comandă, 3 – motorul electric, 4 – transmisia.)
Sursa: Tesla Motors

    Performanțele dinamice excepționale sunt rezultatul grupului moto-propulsor electric combinat cu un șasiu de aluminiu plus o caroserie de fibră de carbon. Din punct de vedere al organizării generale motorul cu transmisia este montată pe puntea spate, în timp ce bateria este montată central în scopul optimizării distribuției maselor pe punți.

Motorul electric de la Tesla Roadster

Foto: Motorul electric de la Tesla Roadster
Sursa: Tesla Roadster

    Motorul este de inducție, trifazat, cu curent alternativ, având tensiunea de alimentare de 375 V iar răcirea fiind cu aer.  Este foarte compact și optimizat pentru a minimiza pierderile prin căldură. Pentru alimentarea motorului se utilizează conductorii pe bază de cupru astfel rezistențele electrice sunt minimizate. Controlul motorului este făcut prin intermediul modulului electronic de putere (PEM) care, pe lângă controlul turației, monitorizează și regimul termic al motorului. În cazul în care temperatura motorului atinge temperaturi foarte înalte cuplul motorului este limitat. Masa motorului se încadrează sub valoarea de 38 kg.

Caracteristicile de cuplu și putere ale Tesla Roadster

Foto: Caracteristicile de cuplu și putere ale Tesla Roadster
Sursa: Tesla Motors

Specificațiile tehnice ale motorului

Parametrii \ Model Roadster Roadster Sport(1)
Cuplu motor maxim [Nm] 370 400
Turația de cuplu maxim [rot/min] 0 - 5400 0 - 5100
Puterea maximă [CP] 288 288
Turația de putere maximă [rot/min] 5000 - 6000 4400 - 6000
Turația maximă a motorului [rot/min] 14000 1400

(1) versiunea Sport a modelului Roadster

Tesla Roadster - schema de principiu a grupului moto-propulsor

Foto: Tesla Roadster - schema de principiu a grupului moto-propulsor

    Transmisia, produsă de Borg Warner, conține o singură treaptă de viteze, cu raportul fix de 2.65, plus diferențialul care are raportul de demultiplicare de 3.12. Astfel raportul total de demultiplicare al transmisiei este de 8.28. Schimbarea direcției de mers a automobilului nu se face utilizând o treaptă de viteză ci doar prin schimbarea sensului de rotație al motorului electric. Viteza maximă care poate fi obținută la mersul înapoi este limitată electronic la 24 km/h. Transmisia mai conține și o pompă de ulei integrată, uleiul fiind utilizat pentru lubrifiere și un radiator de ulei care are rolul de a disipa căldura rezultată în urma frecărilor.

Tesla Roadster - transmisia

Foto: Tesla Roadster - transmisia
Sursa: Tesla Motors

    Designul inițial al transmisiei prevedea o cutie de viteze cu două trepte, fabricată de Magna Internațional. Datorită problemelor de fiabilitate s-a renunțat la acestă soluție și s-a adoptat un raport unic. Cu toate acestea performanțele dinamice au fost îmbunătățite prin optimizarea controlului motorului electric și al regimului termic. În locul selectorului de viteze conducătorul auto are la dispoziție patru butoane pentru modurile: Park (parcare), Reverse (mers înapoi), Neutral (neutru) și Drive (condus).

Tesla Roadster - bateria

Foto: Tesla Roadster - bateria
Sursa: evauthority.com

Bateria este de tipul Li-ion ce conține 6831 de celule dispuse în 11 straturi conectate în serie. Încărcarea de la o sursă de energie de 240 V și 70 A durează aproximativ 3.5 ore. Durata de viată a bateriei este estimată la 7 ani sau 161000 km. Autonomia automobilului, cu bateria încărcată complet, este de 394 km după ciclul EPA combinat (urban și autostradă). Capacitatea bateriei este de 53 kWh, energie electrică ce poate fi furnizată la o tensiune de 375 V. Masa bateriei este de 450 kg, ceea ce reprezintă 36% din masa totală a automobilului.

    Modulul electronic de comandă este „creierul” automobilului, ce conține electronica de putere și software-ul de control. În acest modul compact se face conversia din curent continuu (furnizat de baterie) în curent alternativ (consumat de motorul electric), se controlează domeniul de funcționare al mașinii electrice (motor – în regim de tracțiune, generator – în regim de frînare) și se monitorizează starea de încărcare a bateriei.

    Caroseria și șasiul pentru Tesla Roadster este construit în colaborare cu Lotus, proiectul fiind bazat pe modelul Lotus Elise. Panourile caroseriei sunt fabricate pe bază de fibră de carbon ceea ce îi conferă o rigiditate ridicată și o masă scăzută în același timp. Din punct de vedere al dimensiunilor și al masei Tesla Roadster se încadrează în clasa automobilelor sport cu două locuri.

Lungime [mm] 3940
Lățime (cu oglinzi) [mm] 1852
Înălțime [mm] 1126
Ampatament [mm] 2352
Ecartament față [mm] 1466
Ecartament spate [mm] 1499
Masa proprie [kg] 1235

    Prețul de bază, de aproximativ 110000 $, face ca Tesla Roadster să se încadreze în clasa automobilelor exotice. În prezent sunt vândute mai mult de 1850 în 31 de țări. Cu toate că prețul este „piperat” Tesla Roadster este un automobil care merită măcar condus dacă nu achiziționat.

Video Tesla Roadster

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

Permarcu
Duminică, 26 Octombrie 2014 Votează 4 / 5Votează 4 / 5Votează 4 / 5Votează 4 / 5Votează 4 / 5
Pe plan mondial, 60-65 % din energia electrica se obtine pe baza de carbune (intens poluanta)si in viitorii 15 -20 de ani nu vor fi schimbari majore.Daca facem un calcul estimativ privind generalizarea automobilelor electrice, energia necesara pt cele 1 000 000 000 de auto. de pe glob s-ar dubla.Ce ne facem cu poluarea datorata carbunelui,mult mai grava decat cea produsa de motoarele termice.Nu va fi nici ieftin,energia electrica se va scumpi accelerat.

Raportează comentariul
centurion
Luni, 05 Martie 2012
Tot respectul pentru Tesla, dar, atat timp cat vor ramane un constructor exclusivist, va fi deranj mare pentru ei. Daca nu vor face si masini

Raportează comentariul
Laurentiu Cancel
Luni, 06 Februarie 2012 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Multumesc pentru aprecieri! Tesla Model S este pe lista de viitoare subiecte.
Au ajuns la o autonomie de 400 km in varianta de top! E adevarat si pretul este pe masura, aprox. 98000$...

Raportează comentariul
bbogdanmircea
Duminică, 05 Februarie 2012 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Foarte bun articolul, ar trebui si un articol despre Tesla Model S care o sa iasa in curand pe piata si ar trebui sa fie un game changer!

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului