Motorul diesel V12 6.0 TDI de 500 CP de la Audi

    Motorul TDI de 6.0 litri, cu 12 cilindri în V, dezvoltat de Audi este cel mai performant motor diesel ce echipează un automobil. Acesta este caracterizat de un cuplu fenomenal de 1000 Nm începând de la 1750 rot/min și o putere maximă de 500 CP la 3750 rot/min.

Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP

Foto: Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP
Sursa: Audi

    Motorul V12 TDI echipează Audi Q7. Echipat cu acest motor SUV-ul este capabil de performanțe dinamice similare cu cele ale automobilelor sportive: demaraj 0-100 km/h în doar 5.5 s și o viteză maximă (limitată electronic) de 250 km/h. Toate acestea în condițiile în care masa acestuia este de 2605 kg iar consumul declarat este de 14.8/9.3/11.3 litri/100 km (urban/extra-urban/combinat).

Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP

Foto: Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP
Sursa: Audi

    Motorul are 12 cilindri dispuși în V, la un unghi de 60° și conține o mare parte din tehnologiile utilizate pe motoarele TDI V6 și V8 de la Audi. Împreună cu motorizările pe benzină, 5.0 litri V10 TFSI și 6.0 litri W12, motorul V12 TDI echipează automobilele de top din gama Audi.

Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP

Foto: Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP
Sursa: Audi

    O mare parte din tehnologiile utilizate pe motorul V12 TDI au ca sursă motorul V10 TDI, ce echipează automobilul sport R10, cu care Audi a câștigat cursa de 24 de ore de la Le Mans. Motorul V12 TDI este echipat cu sistem de injecție Bosch, cu rampă comună, cu presiuni de injecție de până la 2000 de bari, similar cu cel utilizat pe Audi R10.

Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – mecanismul motor și sistemul de distribuție

Foto: Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – mecanismul motor și sistemul de distribuție
Sursa: Audi

    Motorul V12 TDI este caracterizat de o serie de particularități tehnologice:

  • performațe dinamice excelente
  • consum redus de combustibil
  • zgomot și vibrații reduse
  • masă scăzută
  • sinergie cu familia de motoare în V
  • conform cu normele de poluare Euro 5

Caracteristici tehnice motor V12 TDI Audi

Arhitectură motor V12, la unghi de 60°
Cilindree [cm3] 5934
Alezaj x Cursă [mm] 83 x 91.4
Raport de comprimare 16:1
Sistem de injecție Bosch, cu rampă comună, presiune maximă 2000 bari, injectoare piezoelectrice
Circuit aer turbo supraalimentare cu răcire intermediară
Putere maximă [CP] @ turația [rot/min] 500 @ 3750
Cuplu maxim [Nm] @ turația [rot/min] 1000 @ 1750 - 3250
Norme de poluare Euro 5

Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – curbele de cuplu și putere

Foto: Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – curbele de cuplu și putere
Sursa: Audi

    Arborele cotit al motorul este forjat din oțel aliat de înaltă rezistență. Pentru a reduce vibrațiile torsionale arborele cotit are prevazut un amortizor vâscos. Pentru creșterea rezistenței la oboseală s-a optat pentru soluția cu fus maneton comun. Astfel câte două pistoane, opuse, sunt conectate prin intermediul bielei la același fus maneton.

Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – arborele cotit și grupul piston

Foto: Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – arborele cotit și grupul piston
Sursa: Audi

    Construcția blocului motor s-a bazat pe experiența acumulată cu motoarele V6 și V8 TDI. Pentru a avea rigiditate mărită, blocul motor este turnat din fontă cu grafit lamelar. Baia de ulei este din aluminiu pentru a reduce masa totală a motorului.

Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – blocul motor

Foto: Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – blocul motor
Sursa: Audi

    Sistemul de distribuție, pompa de ulei precum și pompele de injecție de înaltă presiune sunt antrenate cu lanț. Arborele cotit, prin intermediul unui angrenaj cu roți dințate, antrenează o roată intermediară. Aceasta prin intermediul a două lanțuri antrenează arbori cu came de evacuare. La rândul lor arborii cu came de evacuare, prin intermediul unui angrenaj cu roți dințate, aflat pe partea opusă a motorului, antrenează arborii cu came de admisie.

Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – sistemul de distribuție, pompa de ulei și pompele de injecție

Foto: Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – sistemul de distribuție, pompa de ulei și pompele de injecție
Sursa: Audi

  1. pompe de injecție de înaltă presiune
  2. pompă de ulei

    Chiulasa conține arborii cu came, supapele (4 supape/cilindru), injectoarele, bujiile incandescente și o parte a galeriei de admisie. Arborii cu came sunt tubulari, ceea ce le conferă rigiditate ridicată și masă scăzută. Chiulasa conține și sistemul de fixare a clapetelor de „swirl”. Acestea au rolul de a crea turbioane de aer în cilindri pentru a obține un amestec aer combustibil mai omogen și o ardere completă. De asemena în chiulasă este montat și sistemul de filtrare a gazelor de carter.

Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – chiulasa

Foto: Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – chiulasa
Sursa: Audi

  1. sistemul de filtrare a gazelor de carter
  2. capac de chiulasă
  3. clapete de „swirl”
  4. angrenaj cu roți dințate

    Sistemul de injecție Bosch cu rampă comună funcționeză cu presiuni de injecție de până la 2000 de bari. Acesta conține două rampe de combustibil și două pompe de injecție, câte una pentru fiecare banc de 6 cilindri. Practic, sistemul de injecție este împărțit în două circuite independente, fiecare controlat individual.

Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – sistemul de injecție

Foto: Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – sistemul de injecție
Sursa: Audi

    Sistemul de admisie al aerului este de asemenea format din două circuite independente. Acestea conțin câte un filtru de aer, senzor de masă de aer și un radiator de răcire al aerului comprimat. Cele două circuite se unesc înaintea clapetei obturatoare. Gazele arse ale sistemului EGR sunt reintroduse în motor imediat după clapeta obturatoare.

Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – sistemul de admisie aer

Foto: Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – sistemul de admisie aer
Sursa: Audi

  1. clapetă obturatoare
  2. senzor de masă de aer (debitmetru)
  3. filtru de aer
  4. radiator aer comprimat (intercooler)

    Sistemul de recirculare a gazelor arse, EGR, joacă un rol determinant pentru asigurarea normelor de poluare Euro 5 în ceea ce privește emisiile de oxid de azot (NOx). Sistemul conține două supape EGR acționate electric, câte una pentru fiecare banc de 6 cilindri.

Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – sistemul EGR

Foto: Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – sistemul EGR
Sursa: Audi

  1. supape EGR
  2. clapetă obturatoare

    Gazele arse sunt amestecate cu aerul proaspăt imediat după clapeta obturatoare. Pentru a obține o eficiență cât mai mare în reducerea oxizilor de azot (NOx) gazele arse, înainte de a fi reintroduse în motor, sunt răcite prin intermediul unui schimbător de căldură, prevăzut cu circuit separat de lichid de răcire.

Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – schimbătorul de căldură al sistemului EGR

Foto: Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – schimbătorul de căldură al sistemului EGR
Sursa: Audi

  1. supape de by-pass

    O particularitate a acestui sistem este răcirea în trei faze a gazelor arse. Astfel, în funcție de regimul de funcționare al motorului, prin comanda celor două supape de by-pass, gazele arse pot fi racite deloc (Faza 1), parțial (Faza 2) sau total (Faza 3).

    Supraalimentarea motorului se realizează cu ajutorul a două turbocompresoare cu geometrie variabilă de proveniență Honeywell Garrett. Fiecare banc de 6 cilindri utilizează câte un turbocompresor. Turbinele sunt răcite cu apă iar geometria acestora este reglată cu un actuator electric.

Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – sistemul de supraalimentare

Foto: Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – sistemul de supraalimentare
Sursa: Audi

  1. amortizor de zgomot
  2. actuator electric
  3. galerie de evacuare izolată cu strat de aer

    Pentru a minimiza pierderile de căldură, galeriile de evacuare sunt compuse din două straturi metalice izolate între ele cu aer. Pentru a reduce curgerea turbulentă a aerului la intrarea în compresor, acesta este dotat cu un rectificator de curgere. De asemenea pentru reducerea zgomotului datorită curgerii aerului după compresor este montat un amortizor de zgomot.

Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – turbocompresor

Foto: Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – turbocompresor
Sursa: Audi

  1. rectificator de curgere
  2. amortizor de zgomot
  3. actuator electric
  4. turbină cu geometrie variabilă
  5. senzor de temperatură

    Gazele de carter sunt filtrate și reintroduse înapoi în galeria de admisie. Vaporii de ulei sunt trecuți printr-un separator care are rolul de a filtra și separa uleiul lichid de vaporii de ulei. În funcție de temperatura motorului, vapori de ulei înainte de a fi reintroduși în motor sunt încălziți cu ajutorul unei rezistențe electrice.

Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – sistemul de răcire a gazelor de carter

Foto: Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – sistemul de răcire a gazelor de carter
Sursa: Audi

  1. gaze de carter
  2. gaze de carter filtrate
  3. separator/filtru gaze de carter
  4. retur ulei
  5. rezistență electrică de încălzire

Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – separator/filtru gaze de carter

Foto: Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – separator/filtru gaze de carter
Sursa: Audi

  1. gaze de carter brute
  2. retur ulei
  3. gaze de carter filtrate

    Managementul termic al motorului este deosebit de complex. Pe lângă circuitul principal de răcire al motorului mai sunt prevăzute circuite de răcire pentru: turbocompresoare, alternator, EGR și combustibil. Circuitele de răcire ale sistemului EGR și al combustibilului sunt circuite de temperatură joasă, lichidul de răcire fiind preluat imediat după radiatorul principal al motorului.

    Sistemul electronic de control al motorului utilizează două calculatoare de injecție conectate între ele în mod master-slave. Acest concept permite controlul independent al injecție pe fiecare banc de 6 cilindri.

Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – piston cu injector

Foto: Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – piston cu injector
Sursa: Audi

    Injectoarele sunt prevăzute cu 8 orificii de curgere pentru a îmbunătății pulverizarea combustibilului în camera de ardere. Injecția este divizată, injecțiile fiind realizate în funcție de regimul de funcționare al motorului. Pentru o răcire mai eficientă a pistonului, acesta este prevăzut cu canale radiale prin care circulă uleiul motor.

    Sistemul de post-tratare a gazelor de evacuare este de asemenea împărțit în două circuite. Astfel, galeria de evacuare a fiecărui banc de 6 cilindri conține câte un catalizator de oxidare și un filtru de particule.

Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – sistemul de post-tratare a gazelor de evacuare

Foto: Motorul TDI 6.0 litri, V12, 500 CP – sistemul de post-tratare a gazelor de evacuare
Sursa: Audi

  1. catalizator de oxidare
  2. filtru de particule

    În mod de regenerare a filtrului de particule cantitatea de combustibil injectată este divizată în 5 injecții: două injecții pilot, o injecție principală, o post-injecție și o post-injecție întârziată.

    Dotat cu tehnologie de ultimă generație, motorul V12 TDI de la Audi este capabil de performațe dinamice impresionante precum și de un consum redus de combustibil. Motorul V12 TDI este tranziția de succes a unui motor de competiție (V10 TDI R10) într-un motor ce echipează automobile!

Video - Motorul diesel V12 6.0 TDI Audi

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

Login

Logo motorul anului