Toyota Prius – istoricul automobilului hibrid

    Toyota Prius face parte din primele automobile cu sistem de propulsie hibridă produse în masă. Vânzările au debutat în 1997 în Japonia automobilul fiind ulterior comercializat și pe piața din SUA și Europa.

    Un automobil hibrid utilizează un motor cu ardere internă (mod termic), un motor electric (mod electric) sau ambele ca sursă de propulsie a automobilului. Modul de funcționare (electric, termic, electric + termic, etc.) depinde printre altele de regimul de viteză al automobilului, de cerința de cuplu a conducătorului auto sau de starea de încărcare a bateriei.

    Toyota Prius a evoluat din punct de vedere al design-ului și a tehnologiei utilizate din 1997 și până în prezent. Momentan s-a ajuns la generația a treia (Prius III), plus încă două concepte ce urmează să fie comercializate în viitorul apropiat (Plug-in Prius, Prius+).

Prius I

Toyota Prius – prima generație

Foto: Toyota Prius – prima generație
Sursa: Toyota

    Prima generație de Prius a fost prezentată publicului în 1995 la salonul auto de la Tokyo. Vânzările versiunii de serie au debutat în Decembrie 1997 pe piața japoneză. Începând cu anul 2000 Toyota Prius a fost introdusă și pe piața din SUA la un preț de 19.995 $. Pentru versiunea de pe piața americană s-au efectuat câteva modificări ale motorului în sensul creșterii puterii adaptându-se  specificului pieței. De asemenea în echiparea standard s-a inclus servodirecția electrică și aerul condiționat cu compresor electric. Pe piața din SUA Toyota Prius a devenit al doilea automobil hibrid produs în masa după Honda Insight. Din punct de vedere la emisiilor poluante Prius I a fost clasificat de CARB în clasa ULEV. Vânzările pe piața europeană au debutat în Septembrie 2000 iar pe piața din Australia în 2001.

Prius II

Toyota Prius – a doua generație

Foto: Toyota Prius – a doua generație
Sursa: Toyota

    A doua generație de Prius a fost prezentata publicului în 2003 cu ocazia salonului auto de la New York. Vânzările au început pe piața americană în 2004 păstrând prețul de pornire al generației întâi de 19.995 $. Cererea noului model a fost atât de mare (12000 de rezervări on-line) încat Toyota a fost nevoita sa mărească producția de mai multe ori, cumpărătorii find trecuți pe liste de așteptare. A doua generație de Prius a fost echipată cu un motor termic mai puternic (76 CP) precum și cu un motor electric MG2 de 67 CP. Aerodinamica caroseriei a fost optimizată, coeficientul aerodinamic (Cx) fiind redus la 0.26. Raportat la prima versiune Prius II beneficiază și de compresor de aer condiționat cu acționare electrică precum și de o baterie NiMH mai ușoară și de capacitate mai mică. Aceste optimizări îi permit automobilului un timp de demarare de la 0 la 100 km/h de numai 10 s. Saltul de tehnologie de la prima la a doua generație de Prius a condus la patentarea de către Toyota a nu mai puțin de 530 de inovații!

Prius III

Toyota Prius – a treia generație

Foto: Toyota Prius – a treia generație
Sursa: Toyota

    A treia generație de Prius a debutat în 2009 la salonul auto internațional de la Detroit. Vânzările au început în Japonia în Mai 2009 continuând cu SUA din 2010. Îmbunătățirile tehnologice aduse celei de-a treia generație de Prius cuprind printre altele: un motor termic cu cilindreea mărită la 1.8 L, cu puterea maxima de 98 CP, coeficient aerodinamic de numai 0.25, pompă de apă acționată electric, sistem de frânare pe puntea spate cu discuri. Acționarea electrică a pompei de apă, a compresorului de aer condiționat și lipsa alternatorului clasic a făcut posibilă eliminarea curelei de accesorii, Toyota fiind primul constructor cu acesta soluție tehnologică.

Prius IV

Toyota Prius – a patra generație

Foto: Toyota Prius – a patra generație
Sursa: Toyota

    A patra generație de Prius coexistă cu cea de-a treia generație marea diferență fiind posibilitatea de a alimenta bateria de acumulatori de la o rețea electrică (P-HEV). Acest model este echipat cu o baterie Li-Ion de capacitate 4.4 kWh care permite deplasarea în mod exclusiv electric pe o distanță de maxim 23 km. Automobilul a fost prezentat publicului cu ocazia salonului internațional auto de la Frankfurt din 2009. Vânzările sunt programate sa înceapă în Japonia, SUA și Europa din 2012.

Vânzări în SUA

    Toyota Prius este vândută în mai mult de 70 de tari, inclusiv România. Cea mai importanta piață este cea din SUA urmată de Japonia și Europa. Vânzările la nivel mondial au depășit pragul de 1 milion de automobile în Mai 2008 și 2 milioane în Septembrie 2010. Începând cu Aprilie 2011 SUA deține aproximativ jumătate din vânzările totale de Prius depașind pragul de 1 milion de vehicule.

Vânzările de Prius în SUA

Foto: Vânzările de Prius în SUA

Premii obținute

    Toyota Prius datorită pionieratului în tehnologie ocupă un loc aparte în istoria automobilului de la începuturi și până astăzi. De la debutul din 1997 și până în prezent a câștigat numeroase distincții:

1999     – Cel mai bun motor ecologic (Best Eco-friendly)
            – Cel mai bun motor la categoria 1.4 – 1.8 L (Best Engine)

2000     – Cel mai bun motor ecologic (Best Eco-friendly)
2004     – Cel mai bun motor (Best New Engine)
            – Cel mai bun consum de combustibil (Best Fuel Economy)
            – Cel mai bun motor la categoria 1.4 – 1.8 L (Best Engine)
            – Motorul anului (International Engine of the Year)

2005     – Cel mai bun consum de combustibil (Best Fuel Economy)
            – Cel mai bun motor la categoria 1.4 – 1.8 L (Best Engine)

2006     – Cel mai bun consum de combustibil (Best Fuel Economy)
            – Cel mai bun motor la categoria 1.4 – 1.8 L (Best Engine)

2007     – Cel mai bun consum de combustibil (Best Fuel Economy)

2008     – Motorul „verde” al anului (Green Engine of the Year)

Date tehnice

    În tabelul de mai jos sunt detaliate caracteristicile tehnice ale fiecărei versiuni de Toyota Prius. Descrierea modului de funcționare, a particularităților și a componentelor pentru fiecare generație de Prius se va face în articole separate.

  Prius I Prius II Prius III Prius IV
Perioada 1997 - 2003 2003 - 2009 2009 - prezent 2010 - prezent
Tipul motorizării HEV HEV HEV P-HEV
Cod proiect XW10 XW20 XW30 ZVW30
  Motor termic
Indice motor 1NZ-FXE - 2ZR-FXE -
Nivel poluare ULEV SULEV AT-PZEV AT-PZEV
Tip 4L
Cilindree [cm3] 1497 1798
Distribuție DOHC cu VVT-i
Injecție indirectă multipunct
Alezaj x Cursa [mm] 75.0 x 84.7 80.5 x 88.3
Raport comprimare 13
Pmax [Cp] 72 77 98
nPmax [rot/min] 4500 5000 5200
Cmax [Nm] 115 142
nCmax [rot/min] 4200 4000 4000
  Motor electric (MG1)
Indice motor 2CM - - -
Tip Magneți permanenți
Pmax [CP] 45 50 80
nPmax [rot/min] 1040 - 5600 1200 - 1540 - -
Cmax [Nm] 350 400 207
nCmax [rot/min] 0 - 400 0 - 1200 - -
Tensiunea dealimentare [V] 274 500 650
  Baterie
Tip Ni-HM Li-ion
Module 38 module cate 6 celule legate în serie 28 28 -
Capacitate [Ah] 6.5 6.5 6.5 -
Tensiune [V] 274 201.6 201.6 -
  Performanțe dinamice
Accelera?ie 0 – 100 km/h [s] 13.4 10.9 10.4
Viteza maxima [km/h] 160 170 180
Coeficient aerodinamic 0.29 0.26 0.25
  Consum și emisii
Urban [l/100km] 5.9 5 3.9 -
Mixt [l/100km] 5.1 4.3 3.9 -
Extra-urban [l/100km] 4.6 4.2 3.7 -
  Mase și dimensiuni
Masă proprie [kg] 1645 1300 1.370 - 1.420 1436
Lungime [mm] 4315 4450 4460 4481
Lățime [mm] 1695 1725 1745 1745
Înăl?ime [mm] 1475 1490 1490 1490
Ampatament [mm] 2550 2700 2700 2700
Ecartament fata [mm] 1475 1510 1525 1525
Ecartament spate [mm] 1480 1480 1520 1520
Consolă față [mm] 825 890 905 -
Consolă spate [mm] 940 860 855 -
Anvelope 175 / 65 R 14 195 / 55 R 16 195 / 65 R 15 195 / 65 R 15

     Cu toate că prețul de achiziție al unui automobil hibrid îl face mai puțin accesibil potențialilor clienți, Toyota Prius merită investiția mai mult datorită impulsului dat tehnologiilor alternative. Propulsia hibridă (motor termic + motor electric) fiind etapa intermediară către propulsia electrică!

Video Toyota Prius

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

Permarcu
Duminică, 26 Octombrie 2014 Votează 3 / 5Votează 3 / 5Votează 3 / 5Votează 3 / 5Votează 3 / 5
Probabil ca 6.5 Ah este capacitatea unui singur element? 6.5x38x6=1482 Ah. Da,se coreleaza cu 4,4kwh Este ciudat totusi ca ,pana in 2009,au folosit baterii NI-MH care prezinta un intens efect de memorie cu viata reletiv scurta.

Raportează comentariul
Permarcu
Duminică, 26 Octombrie 2014 Votează 4 / 5Votează 4 / 5Votează 4 / 5Votează 4 / 5Votează 4 / 5
Mai sus capacitatea bateriei,6.5 Ah,este vizibil eronata.Cat este,de fapt ?

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului