Porsche 911 GT3 R Hibrid

Probabil că în 10 ani toate automobilele motorsport vor adopta această tehnologie hibridă pentru propulsie. Ar fi naivi dacă n-ar face-o...

Wolf Henzler, pilot Porsche

    Tehnologia propulsiei hibride și-a demonstrat eficiența în ceea ce privește economia de combustibil. Reducerea consumului de combustibil înseamnă creșterea autonomiei automobilului cu aceeași cantitate de combustibil și un plus de putere dat de propulsorul electric.

    Aceste avantaje ale tehnologiei hibride au fost punctele de plecare ale inginerilor de la Porsche când au demarat proiectul GT3 R Hibrid. În anul 2008 plecând de la ideea unui automobil de competiție hibrid în paralel, cu puntea spate propulsată termic și puntea fata cu tracțiune electrică, inginerii de la Porsche au început proiectarea automobilului GT3 R Hibrid.

Porsche 911 GT3 R Hibrid

Foto: Porsche 911 GT3 R Hibrid
Sursa: Porsche

    Automobilul este echipat pe puntea față cu două motoare electrice, fiecare generând 60 kW (82 CP). Acestea asistă motorul termic de 4 litri, 6 cilindrii, boxer, montat pe puntea spate ce dezvoltă 480 CP. Motoarele electrice sunt alimentate de un generator electric cu volantă montat central lângă pilot.

Porsche 911 GT3 R Hibrid - componentele propulsiei hibride

Foto: Porsche 911 GT3 R Hibrid – componentele propulsiei hibride
Sursa: Porsche

  1. electronică de putere (sistemul de control a motoarelor electrice)
  2. motoarele electrice
  3. cablu de înaltă tensiune (alimentează motoarele electrice)
  4. baterie
  5. electronică de putere (monitorizează și controlează generatorul electric cu volantă)

    Generatorul electric este de fapt un motor electric care se rotește la turații de aproximativ 40000 rot/min. Acesta conține o volantă care stochează energia mecanică și o transformă în energie electrică. Volanta este accelerată în timpul frânării automobilului, energia mecanică recuperată fiind transformată ulterior în energie electrică.

Porsche 911 GT3 R Hibrid - componentele generatorului electric

Foto: Porsche 911 GT3 R Hibrid – componentele generatorului electric
Sursa: Porsche

  1. rotor (volanta)
  2. stator
  3. electronica de putere

    Sistemul de propulsie electric adițional furnizează putere exact atunci când ai nevoie. La intrarea în curbe automobilul frânează, volanta este accelerată și generatorul produce energie electrică. La ieșirea din curbe sistemul este „armat” oferindu-i automobilului un plus de putere de 120 kW (163 CP) timp de 6...8 secunde. Activarea propulsie electrice se face prin apăsarea unei padele aflat pe volanul automobilului. Pilotul este informat de starea de încărcare a sistemului electric cu ajutorul unor leduri care se aprind în momentul în care volanta este încărcată la maxim.

Porsche 911 GT3 R Hibrid - componentele propulsiei electrice

Foto: Porsche 911 GT3 R Hibrid - componentele propulsiei electrice
Sursa: Porsche

  1. reductor mecanic
  2. ambreiaj multidisc
  3. motoare electrice
  4. electronica de putere

    Propulsia electrică nu este activă tot timpul. Pilotul automobilului comandă închiderea ambreiajelor multidisc (2) care transmit roților, prin intermediul reductoarelor (1), cuplul produs de motoarele electrice (3).

    Energia care în mod obișnuit este disipată prin căldură de sistemul de frânare al automobilului este convertită în energie electrică și utilizată ulterior. Generatorul electric cu volantă se bazează pe tehnologia dezvoltată de Williams Hybrid Power (WHP).

Generatorul electric WHP

Foto: Generatorul electric WHP
Sursa: WHP

    Volanta WHP (rotorul) este realizată din fibră de carbon și material compozit încărcat magnetic. Inexistența materialelor metalice din rotor au eliminat pierderile prin curenți de inducție, reducându-se astfel pierderile prin căldură.  Fibra de carbon îi conferă rotorului rezistență mecanică mare și posibilitatea de a atinge viteze de rotație extrem de mari.

Generatorul electric WHP - secțiune și componente

Foto: Generatorul electric WHP – secțiune și componente
Sursa: WHP

  1. fibră de carbon (rotor)
  2. stator
  3. rulmenți pe bază de material ceramic
  4. material compozit încărcat magnetic

    Datorită materialelor utilizate sistemul WHP se caracterizează în principal prin densitate mare de putere, capacitate mare de stocare a energiei și stabilitatea la variații ale temperaturii ambiante.

    Sistemul adițional de propulsie de electrică are masa totală de 150kg, puntea față fiind încărcată în plus cu 67 kg. În ciuda greutății mai mari GT3 Hibrid, comparat cu modelul cu propulsie exclusiv termică are autonomie mai mare. Acest lucru îi conferă un avantaj deoarece poate fi echipat cu un rezervor mai mic sau poate completa mai multe ture de pistă fără a fi necesară oprirea pentru realimentare cu combustibil.

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Video - Porsche 911 GT3 R Hibrid – funcționarea propulsiei electrice

Video - Porsche 911 GT3 R Hibrid – debutul în cursa de 24 de ore de la Nürburgring

Comentarii

Teo
Vineri, 24 Februarie 2012 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Foarte bun si util articolul.

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului