Totul despre codurile de eroare OBD-2

    În cazul unor defecte ale diferitelor sisteme ale automobilului, pe calculatoarele de control (injecţie, cutie de viteze automată, ABS, etc.), de cele mai multe ori, sunt stocate coduri de eroare. Aceste coduri sunt utile pentru a face o diagnosticare rapidă şi corectă a problemei.

    Câteva exemple de coduri de eroare:

Cod Descriere Locaţie
P0031 Circuitul de încălzire al senzorului de oxigen – semnal sub limita minimă Banc 1 Senzor 2
P0331 Circuitul senzorului de detonaţie – semnal incoerent Banc 2
U0252 Comunicaţie pierdută cu calculatorul de control al sistemului de lumini În spate 'B'
C0062 Senzorul de acceleraţie laterală -
B00D1 Indicatorul centurii de siguranţă a pasagerului -

    Fiecare cod de eroare are ataşată o descriere şi de la caz la caz o locaţie. Pentru motoarele cu mai mulţi senzori de acelaşi tip este important ca, pe lângă codul de eroare trimis către echipamentul de diagnosticare (scantool), să fie trimisă şi locaţia pentru a facilita identificarea senzorului defect.

Arhitecturi motoare - locaţia senzorilor

    Standardul OBD 2 defineşte mai multe tipuri de arhitecturi de motoare, cu senzori multipli, pentru a permite producătorilor de automobile definirea corectă şi facilă a codurilor de eroare.

Motor cu 6, 8 sau 12 cilindrii în V cu 2 galerii de evacuare şi 4 catalizatoare

Arhitectură motor cu 6, 8 sau 12 cilindrii în V - 4 catalizatoare

Foto: Arhitectură motor cu 6, 8 sau 12 cilindrii în V - 4 catalizatoare

    Motorul este împărţit pe două bancuri, fiecare banc conţinând jumătate din cilindrii. Practic motorul este împărţit în două, fiecare banc având câte două catalizatoare şi 3 senzori de oxigen. Astfel motorul este compus din:

    În exemplele date cu coduri de eroare, codul P0031 se referă la senzorul de oxigen bistabil încălzit B1 S2.

    Tot pentru motoarele în V cu 6, 8 sau 12 cilindrii putem avea o altă arhitectură pentru galeria de evacuare.

Arhitectură motor cu 6, 8 sau 12 cilindrii în V - 3 catalizatoare

Foto: Arhitectură motor cu 6, 8 sau 12 cilindrii în V - 3 catalizatoare

    În acest caz avem un singur catalizator, iar senzorul de oxigen bistabil încălzit în aval de catalizator (B1 S3) este asignat bancului 1.

    Pentru motoarele cu 4 cilindrii în linie standardul OBD 2 defineşte două arhitecturi.

Motor cu 4 cilindrii în linie şi două catalizatoare

Arhitectură motor cu 4 cilindrii - 2 catalizatoare

Foto: Arhitectură motor cu 4 cilindrii - 2 catalizatoare

Motor cu 4 cilindrii în linie şi un singur catalizator

Arhitectură motor cu 4 cilindrii - 1 catalizator

Foto: Arhitectură motor cu 4 cilindrii - 1 catalizator

    În cazul defectelor din categoriile caroserie şi şasiu locaţia este specificată cu stânga/dreapta şi faţă/spate. Aceste poziţii reprezintă localizarea componentei defecte în raport cu conducătorul auto.

    De exemplu:

U0252 Comunicaţie pierdută cu calculatorul de control al sistemului de lumini În spate 'B'

se referă la un defect al calculatorului de control al sistemului de lumini aflat în spatele conducătorului auto.

    În cazul în care motorul este prevăzut cu componente identice, prin definirea locaţiei pentru un cod de eroare se poate localiza şi izola senzorul cu probleme ce necesită reparaţie sau înlocuire. Acest mod de definire a codurilor de eroare reduce considerabil timpul de diagnosticare al unui defect.

    Decizia de a utiliza etichetelor 'A' sau 'B' pentru localizarea componentelor cu defect este luată de fiecare constructor în parte şi nu este impusă de reglementările OBD 2.

Clasificarea codurilor de eroare

    În funcţie de componentele care sunt supuse diagnosticării la bord (OBD 2) codurile de eroare se împart în 4 mari categorii:

  • grup moto-propulsor (P – powertrain)
  • şasiu (C – chassis)
  • caroserie (B - body)
  • reţea (U – network)

    Categoria din care face parte codul de eroare este descrisă de litera asociată codului. Astfel P0031 şi P0331 sunt coduri de eroare OBD asociate la grupul moto-propulsor, C0062 este alocat şasiului, B00D1 caroseriei iar U0252 reţelei de comunicaţie (de obicei magistralei CAN).

    Un cod de eroare OBD 2 este următoarea structură:

Descrierea unui cod de eroare OBD-2

Foto: Descrierea unui cod de eroare OBD 2

    Codurile de eroare OBD 2 (DTC-urile) sunt compuse din caracterele alfanumerice: B0 – B3 pentru caroserie, C0 – C3 pentru şasiu, P0 – P3 pentru grupul moto-propulsor şi U0 – U3 pentru reţeaua de comunicaţie, urmate de trei cifre care reprezinta codul numeric efectiv al erorii.

    Categoria P, grup moto-propulsor, include toate defectele referitoare la motor, cutie de viteze şi accesoriile aferente acestora. Codurile de eroare asociate acestei categorii sunt mai detaliate raportat la celelalte categorii. Pe lângă descrierea componentei la care se referă mai conţin informaţii referitoare la tipul defectului:

a) circuit deschis – se raportează în cazul în care semnalul primit de la senzor are valoare fixă sau nu este recepţionat de unitatea de control electronică (ECU);
b) semnal incoerent – se raportează când valoarea semnalului primit de la senzor este între limitele normale dar nu sunt plauzibile (senzorul raportează valori eronate raportat la condiţiile de funcţionare)

Exemplu: Senzorul de temperatură al motorului raportează 80 °C la 10 s de la pornirea motorului în condiţiile în care senzorul de temperatură exterioară raportează -10 °C. Este evident că temperatura lichidului de răcire al motorului nu putea sa crească cu 90°C în 10 secunde.

c) semnal sub limita minimă – se raportează în cazul în care semnalul nominal de la un senzor este sub valoarea minimă posibilă;

Exemplu: Tensiunea nominală de la senzorul de oxigen este intre 60 şi 700 mV. Dacă valoarea citită de calculatorul de injecţie este de 40 mV rezultă ca senzorul este defect şi se raportează un cod de eroare.

d) semnal peste limita maximă – se raportează în cazul în care semnalul nominal de la un senzor este peste valoarea maximă;

Exemplu: Tensiunea nominală de la senzorul de oxigen este între 60 şi 700 mV. Dacă valoarea citită de calculatorul de injecţie este de 850 mV rezultă că senzorul este defect şi se raportează un cod de eroare.

    Categoria B, caroserie, cuprinde componentele care sunt localizate în interiorul compartimentului pentru pasageri, habitaclu. Componentele din acesta categorie îndeplinesc funcţiile de asistenţă, confort şi siguranţă ale automobilului. În comparaţie cu codurile de eroare ale categoriei moto-propulsor, codurile de eroare pentru caroserie sunt generale şi nu includ informaţii referitoare la tipul defectului (circuit deschis, semnal incoerent, semnal sub limita minimă, semnal sub limita maximă).

    Categoria C, şasiu, cuprinde componentele care sunt localizate în exteriorul compartimentului pentru pasageri. Componentele care intră în acestă categorie fac parte din sistemul de frânare, direcţie şi suspensie. Similar cu categoria caroserie, codurile de eroare pentru şasiu sunt generale şi nu includ informaţii referitoare la tipul defectului.

    Categoria U, reţea, cuprinde componentele partajate între mai multe calculatoare ale automobilului. Protocolul de comunicaţie între calculatoare este de exemplu o componentă partajată. Prin protocol de comunicaţie înţelegem partea de hardware (componente electronice), cablaj, conectori şi partea de software. Descrierea codurilor de eroare este generală şi nu sunt specifice pentru un anumit tip de protocol de comunicaţie.

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

paulzak
Vineri, 03 Noiembrie 2017
O intrebare cand am cod P0118 senzor temperatura agent de racire . Semnal prea mare + P0300 cilindri diferiti rateu aprindere recunoscut +P1338 rateu aprindere cilindru 2 rateu aprindere recunoscut
... o diagnoza la Peugeot 308sw 1.6 VTI EP6, ...toate astea dupa ce pornesc masina fb. mers normal pana ce temperatura ajunge la 90* si la relantistat pe loc sau semafor apare semnalul, scade turatia 600rot . morneste puternic ventilatorul si merge in trei cilindri..daca accelerez putin si plec sau opresc motorul turatia revine la normal numai ventilatorul ramane pornit insa la un mers mai prelungit 10-15 km dispare si daca opresc(imediat nu sa stau in relanti) ventilatorul nu mai este in avarie dar lampa ramane aprinsa.Daca plec in aceleasi conditii nu are nimic numai sa nu o tin in relantiu prea mult. Dimineata sau dupa o stationare prelungita 4-5 ore dispare lampa si apoi se reaia in aceleasi conditii .Nu am primit explicatii decat , ca ECU este defect.Mentionez ca la indicatiile mecanicilor din service am schimbat bujii, bobina de la cilindrul 2, curatat, centricubat injectoare ... cand am ajuns de fapt eu am cerut sa schimbam sonda de la termostat ...blocaj .. nimeni nu a stiut de modelul de termostat .. este uncorp de conducte cu doi senzori dar am cerut sa verifice pe cel care se scoate insa toti au refuzat(parerea mea asta este ca aici ar fi defectul , ceva transmite eronat temperatura din motor) si toti spun ca ECU este de vina

Raportează comentariul
Marius Nae
Sâmbătă, 07 Mai 2016 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
bogdan.gradinaru
Luni, 23 Aprilie 2012
Stiam ca OBD-2 este standardizat ISO ISO 15031, pe langa acest standard, ECUurile care nu au functionalitati legate de emisii de noxe, au implementate servicii de UDS (Universal Diagnosis System), sta

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului