Diagnosticarea sistemului de recirculare a gazelor de evacuare – diagnoza EGR

    EGR-ul, fiind un sistem de reducere a emisiilor de oxizi de azot, este monitorizat de calculatorul de injecție cu scopul de a detecta posibilele defecte. Deoarece este un sistem de reducere a poluării, la detectarea unui defect EGR, se aprinde martorul MIL din bordul automobilului.

    Diagnoza sistemului EGR constă în monitorizarea elementelor electronice care intră în componența acestuia:

  • supapa EGR (2)
  • supapa circuitului de răcire a gazelor recirculate (3)
  • obturatorul pe circuitul de admisie (6)
  • senzorul de temperatură a gazelor recirculate răcite (5)

Sistemul de control al debitului gazelor arse recirculate - EGR

Foto: Sistemul de control al debitului gazelor arse recirculate – EGR
Sursa: e-automobile.ro

  1. motor termic
  2. supapă EGR
  3. supapă de control a circuitului de răcire a gazelor arse (supapă de by-pass)
  4. radiator de răcire a gazelor arse
  5. senzor de temperatură
  6. obturator
  7. calculator de injecție
  8. compresor
  9. turbină

Supapa EGR

    În funcție de regimul de funcționare al motorului (turație și cuplu) debitul de gaze arse este ajustat de calculatorul de injecție prin deschiderea și închiderea supapei EGR. Poziția supapei este controlată cu ajutorul unui actuator electric (solenoid sau motor) sau cu un cilindru pneumatic (controlat electronic).

    Reglarea poziției supapei EGR este deosebit de importantă deoarece afectează cuplul motor și nivelul de emisii poluante. Din acest motiv majoritatea supapelor EGR sunt prevăzute cu un senzor de poziție care transmite informația calculatorului de injecție.

    Datorită depunerilor de particule supapele EGR se pot bloca. În funcție de poziție, blocarea unei supape EGR poate să aibă impact asupra integrității motorului sau asupra emisiilor poluante. Astfel, dacă supapa EGR se blochează în poziția închis, gazele arse nu mai ajung în galeria de admisie iar emisiile de oxizi de azot cresc. Pe de altă parte, dacă supapa EGR se blochează în poziția deschis gazele arse vor fi recirculate tot timpul în admisie și pot afecta funcționarea în siguranță a motorului datorită temperaturii ridicate.

Codurile OBD ale supapei EGR

Codul Descriere Locație
P0400 Debitul sistemului de recirculare a gazelor arse -
P0401 Debit insuficient al sistemului de recirculare a gazelor arse -
P0402 Debit excesiv al sistemului de recirculare a gazelor arse -
P0403 Circuitul de control al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare -
P0404 Circuitul de control al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare – semnal în afara limitelor -
P0405 Circuitul senzorului 'A' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare – semnal sub limita minimă -
P0406 Circuitul senzorului 'A' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare – semnal peste limita maximă -
P0407 Circuitul senzorului 'B' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare – semnal sub limita minimă -
P0408 Circuitul senzorului 'B' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare – semnal peste limita maximă -
P0409 Circuitul senzorului 'A' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare -
P0486 Circuitul senzorului 'B' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare -
P0489 Circuitul de control 'A' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare – semnal sub limita minimă -
P0490 Circuitul de control 'A' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare – semnal peste limita maximă -
P2413 Performanța sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - sub limită -

Supapa de control a circuitului de răcire a gazelor arse

    Unul din motivele pentru care se utilizează sistemele EGR este reducerea temperaturii de ardere din cilindru. Gazele arse dacă sunt introduse direct în galeria de evacuare, datorită temperaturii ridicate, nu au efect semnificativ asupra procesului de reducere a emisiilor de oxizi de azot.

    Începând cu normele de poluare Euro 4 majoritatea motoarelor diesel pentru automobile au fost echipate cu sisteme EGR răcite. Aceste sisteme utilizează un circuit cu radiator pentru răcirea gazelor de evacuare înainte ca acestea să fie introduse în motor. Pentru răcirea gazelor arse de obicei se utilizează lichidul de răcire al motorului.

    Prin răcire se crește densitatea gazelor și se îmbunătățește eficiența sistemului EGR din două motive:

  • scade temperatura de ardere din cilindru
  • scade cantitatea de oxigen din gazele proaspete datorită densității mai mari a gazelor arse

    Răcirea gazelor arse nu se face continuu ci numai după ce temperatura motorului atinge o anumită limită. Circuitul de răcire este prevăzut cu o supapă de by-pass care permite gazelor arse trecerea prin radiator sau ocolirea acestuia.

Codurile OBD ale supapei de răcire EGR

Codul Descriere Locație
P2425 Circuitul de control al supapei de răcire a sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - circuit deschis -
P2426 Circuitul de control al supapei de răcire a sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - semnal sub limita minimă -
P2427 Circuitul de control al supapei de răcire a sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - semnal peste limita maximă -
P2457 Performanță scăzută a circuitului de răcire a sistemului de recirculare a gazelor de evacuare -
P245A Circuitul de răcire al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - circuit deschis -
P245B Circuitul de răcire al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - semnal în afara limitelor -
P245C Circuitul de răcire al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - semnal sub limita minimă -
P245D Circuitul de răcire al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - semnal peste limita maximă -

Senzorul de temperatură

    Decizia de răcire a gazelor arse este luată de calculatorul de injecție pe baza informației primită de la senzorul de temperatură. Acesta citește temperatura gazelor de evacuare înainte să fie introduse în galeria de admisie.

Codurile OBD ale senzorului de temperatură

Codul Descriere Locația
P040A Circuitul senzorului de temperatură 'A' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare -
P040B Circuitul senzorului de temperatură 'A' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - semnal în afara limitelor -
P040C Circuitul senzorului de temperatură 'A' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - semnal sub limita minimă -
P040D Circuitul senzorului de temperatură 'A' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - semnal peste limita maximă -
P040E Circuitul senzorului de temperatură 'A' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - semnal incoerent/discontinuu -
P040F Circuitul senzorului de temperatură al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - disconcordanță între semnalele senzorilor 'A' si 'B' -
P041A Circuitul senzorului de temperatură 'B' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare -
P041B Circuitul senzorului de temperatură 'B' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - semnal în afara limitelor -
P041C Circuitul senzorului de temperatură 'B' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - semnal sub limita minimă -
P041D Circuitul senzorului de temperatură 'B' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - semnal peste limita maximă -
P041E Circuitul senzorului de temperatură 'B' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - semnal incoerent/discontinuu -

Obturatorul

    Controlul debitului de gaze arde se poate face doar prin deschiderea/închiderea supapei EGR sau și cu ajutorul obturatorului de pe galeria de admisie. Obturator are forma constructivă simulară cu ceea a unui obturator utilizat pe motoarele pe benzină dar este utilizat în scop diferit.

Obturator admisie pentru motorul diesel

Foto: Obturator admisie pentru motorul diesel
Sursa: Delphi

    Atunci când se dorește un debit mare de gaze arse în galeria de admisie obturatorul se închide, curgerea aerului proaspăt fiind restricționată iar debitului gazelor de evacuare mărit.

Codurile OBD ale obturatorului din admisie

Codul Descriere Locație
P0487 Circuitul de control al obturatorului 'A' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - circuit deschis -
P0488 Circuitul de control al obturatorului 'A' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - semnal în afara limitelor -
P213A Circuitul de control al obturatorului 'B' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - circuit deschis -
P213B Circuitul de control al obturatorului 'B' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - semnal în afara limitelor -
P213C Circuitul de control al obturatorului 'B' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - semnal sub limita minimă -
P213D Circuitul de control al obturatorului 'B' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - semnal peste limita maximă -
P2141 Circuitul de control al obturatorului 'A' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - semnal sub limita minimă -
P2142 Circuitul de control al obturatorului 'A' al sistemului de recirculare a gazelor de evacuare - semnal peste limita maximă -

    Defectarea unei componente a sistemului de recirculare a gazelor de evacuare atrage după sine imposibilitatea de a reduce emisiile poluante. Din acest motiv apariția unui defect în cazul componentelor sistemului EGR va aprinde martorul de emisii poluante din bordul automobilului.

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

kyacristian
Joi, 03 Martie 2016
Salut, m-am hotărât, anulez egr. Ce îmi recomandați?
Scoaterea mufei egr+obturarea conductei cu care intra în admisie sau anularea din diagnoza?
Mulțumesc!

Raportează comentariul
Marius T
Miercuri, 06 Ianuarie 2016 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
tutugabi27
Duminică, 08 Februarie 2015 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Am curatat EGR la opel vectra c ,si dupa montare cum accelerez pirghia de comanda a supapei egr se da peste cap si ramine blocata,m-am gindit sa-l schimb[egr] dar poate se mai poate face ceva?

Raportează comentariul
tutugabi27
Duminică, 08 Februarie 2015 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Am curatat EGR la opel vectra c ,si dupa montare cum accelerez pirghia de comanda a supapei egr se da peste cap si ramine blocata,m-am gindit sa-l schimb[egr] dar poate se mai poate face ceva?

Raportează comentariul
ivascu valentin
Miercuri, 04 Februarie 2015
La motoarele MAS (benzina) supapa egr sta inchisa sau deschisa cit timp motorul e rece?

Raportează comentariul
mecanic in devenire
Luni, 15 Decembrie 2014
Buna ziua, doresc sa aflu ce inseamna mai pe lard codul P0402. Dupa schimbarea egr pe masina (peugeot 307 1.6 hdi fara FAP) mia aparut eroarea in bord .Va multumesc si o zi buna.

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului