Supravirarea și subvirarea automobilelor

    Pentru schimbarea traiectoriei în timpul deplasării automobilele utilizează mecanismul de direcție. Schimbarea direcție de deplasare a automobilului este posibilă prin bracajul roților. Această operațiune se realizează prin schimbarea planului roților directoare (de direcție) în raport cu planul longitudinal al automobilului.

Bracajul roților directoare

Foto: Bracajul roților directoare
Sursa: Wikimedia Commons

C – centrul razei de viraj

    Schimbarea direcției de deplasare a automobilului este posibilă datorită aderenței dintre anvelope și calea de rulare. În timpul efectuării unui viraj, o parte din forța de frecare dintre anvelopele roților directoare este utilizată pentru schimbarea direcție, restul fiind utilizată pentru frânarea sau accelerarea automobilului.

    Pentru un anumit unghi de bracaj automobilului îi corespunde o anumită rază de virare. În cazul în care automobilul în viraj se deplasează pe raza corespunzătoare unghiului de bracaj virarea este neutră. Dacă raza reală pe care se deplasează automobilul este mai mare decât raza normală (corespunzătoare unghiului de bracaj al roților directoare) atunci automobilul subvirează. În caz contrar, dacă rază de virarea reală este mai mică decât raza normală, atunci automobilul supravirează.

Virarea neutră, subvirarea și supravirarea

Foto: Virarea neutră, subvirarea și supravirarea

a. subvirare
b. virare neutră
c. supravirare

    Subvirarea (en: understeering) este fenomen caracteristic în special automobilelor cu soluția totul față (motor și tracțiune pe puntea față). În cazul acestor automobile, deplasarea în viraje solicită adițional anvelopele punții față deoarece acestea sunt atât motoare cât și directoare. Dacă forța necesară pentru tracțiune (sau frânare) este relativ mare atunci aderența rămasă disponibilă nu este suficientă pentru efectuarea virajului. Din acestă cauză roțile punții față pot pierde aderența și derapează.

Efectele subvirării

Foto: Efectele subvirării

    De asemenea, la automobilele cu soluția totul față repartizarea maselor pe punți este inegală, puntea față fiind mai încărcată. La efectuarea virajului, forța centrifugă ce acționează pe puntea față este mai mare și împinge partea anterioară a automobilul în exteriorul virajului. La efectuarea unui viraj, dacă subvirarea este pronunțată, automobilul poate pătrunde pe contrasens sau chiar părăsii calea de rulare.

    Efectul subvirator al automobilului, apărut în timpul tracțiunii, poate fi diminuat prin simpla ridicare a piciorului de pe pedala de accelerație. Astfel, toată aderența dintre anvelope și calea de rulare va fi utilizată pentru schimbarea direcție de deplasare. Mai mult, viteza automobilului se va reduce treptat eliminându-se astfel riscul apariției subvirării.

    Supravirarea (en: oversteering) este caracteristică automobilelor cu tracțiune pe puntea din spate. În cazul supravirării anvelopele punții spate pierd aderența iar automobilul începe să se rotească în jurul axei verticale. Apariția supravirării este mai probabilă dacă anvelopele spate sunt uzate sau dacă condcătorul frânează puternic în timpul virajului. Prin frânare centrul de greutate al automobilului se deplasează către puntea din față, puntea spate se descarcă, iar roțile spate pierd din aderență și derapează.

Efectele supravirării

Foto: Efectele supravirării

    Pentru a evita apariția supravirării viteza de deplasare în timpul unui viraj trebuie să fie cât mai mică iar frânările bruște și intense evitate. De asemenea, conducătorii experimentați, pot aplica și o măsură de corecție a supravirării, numită contravirare. Aceasta se realizează prin bracarea în sens invers a roților directoare însoțită de accelerarea automobilului. În acest mod se stopează rotirea automobilului în jurul axei verticale, deraparea punții spate fiind controlată.

Contravirarea

Foto: Contravirarea

    Ambele efecte, subvirarea și supravirarea, au ca efect destabilizarea automobilului și pot conduce la pierderea controlului acestuia în timpul efectuării unui viraj. Din acest motiv se recomandă abordarea virajelor cu viteză scăzută, mai ales în cazul în care calea de rulare are aderență scăzută. Sistemele electronice de control a stabilității automobilelor (ESP, ESC) au rolul de a corecta aceste efecte prin controlul cuplului motor și prin frânarea individuală a roților.

Supravirarea și subvirarea – video

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

crass
Marți, 30 Aprilie 2013 Votează 3 / 5Votează 3 / 5Votează 3 / 5Votează 3 / 5Votează 3 / 5

Login

Logo motorul anului