Sistemul de frânare hidraulic pentru automobile

    Capacitatea de frânare a unui automobil are o importanță deosebită, deoarece determină direct securitatea activă a automobilului şi posibilitatea de utilizare integrală a vitezei și accelerației acestuia în timpul exploatării. În timpul frânării, o parte din energia cinetică acumulată de automobil se transformă prin frecare în căldură, iar o parte se pierde pentru învingerea rezistențelor la rulare.

    Echipamentul de frânare reprezintă totalitatea sistemelor de frânare de pe un automobil, care au rolul de a reduce viteza automobilului parțial sau până la oprire și de a-l menține în poziție de staționare dacă acesta a fost deja oprit.

    Sistemul de frânare de serviciu este compus din toate elementele ale căror funcții pot fi controlate astfel încît să permită conducătorului auto să reducă viteza automobilului în timpul deplasării până la oprire. Sistemul de frânare de serviciu constituie principalul sistem de frânare al automobilului aflat la dispoziția conducătorului auto. Acesta trebuie să funcționeze în mod sigur și eficient, indiferent de starea de încărcare și viteză și să acționeze pe toate roțile.

    Din punct de vedere constructiv sistemul de frânare de serviciu este acționat pe cale hidraulică, pneumatică sau hidropneumatică. De asemenea acționarea poate fi făcută cu sau fără servomecanism.

    Sistemul de frânare de parcare este compus din toate elementele care permit menținerea automobilului în poziție staționară, printr-o acționare mecanică, chiar și pe o suprafața înclinată, un timp nelimitat, mai ales în absența conducătorului auto. În cazul în care sistemul de frânare de serviciu se defectează sistemul de frânare de parcare are rolul unui sistem de frânare de siguranță.

    Standardele în vigoare impun utilizarea unui sistem de frânare dublu. Dintre cinci variante posibile versiunile II (în paralel) şi X au devenit opţiuni standard ale producătorilor de automobile.

Configuraţii ale sistemului de frânare de serviciu

Foto: Configuraţii ale sistemului de frânare de serviciu
Sursa: e-automobile.ro

  1. structura II
  2. structura X
  3. structura HI
  4. structura LL
  5. structura HH
  1. primul circuit de frânare
  2. al doilea circuit de frânare

Structura II - distribuie forţa de frânare între cele două punţi; primul circuit frâneaza puntea faţă iar cel de-al doilea puntea spate.

Structura X - distribuie forţa de frânare pe diagonală; primul circuit frânează rota faţă stânga şi roata spate dreapta, cel de-al doilea circuit frânează roata faţă dreapta şi roata spate stânga.

Structura HI - primul circuit frânează ambele punţi (faţă + spate), cel de-al doilea circuit frânează în paralel doar puntea faţă.

Structura LL - primul circuit frânează puntea față și o roată a punții spate în timp ce de-al doilea circuit frânează în paralel doar puntea față.

Structura HH - este cel mai complex sistem, ambele circuite de frânare acționând asupra celor patru roți ale automobilului.

    Alături de sistemul de direcţie, sistemul de frânare de pe un automobil este utilizat aproape integral în timpul deplasării acestuia. Componentele sistemului de frânare trebuie astfel proiectate încât să utilizeze în mod optim forţa de apăsare pe pedală, forță exercitată de către conducătorul auto, şi să menţină la un nivel constant forţa de frânare pentru o comandă constantă.

Componentele unui sistem de frânare hidraulic cu structură în paralel pentru automobile

Foto: Componentele unui sistem de frânare hidraulic cu structură în paralel pentru automobile
Sursa: Bosch

  1. etrier cu disc de frână
  2. conductă flexibilă
  3. element de îmbinare
  4. conductă rigidă
  5. pompa centrală
  6. rezervor lichid frână
  7. servomecanism
  8. pedală frână
  9. levier frână de parcare
  10. cablu acţionare frână de parcare
  11. supapă de reglare a presiunii
  12. frână cu tambur

    Pentru a opera asupra sistemului de frânare pe un autovehicul convenţional (sistem de frânare mecano-hidraulic) conducătorul auto aplică o forţă de apăsare pe pedala de frână 8 deplasând tija pistonul servomecanismului 7. Servomecanismul amplifică forţa de apăsare pe pedală şi o transmite pistonului pompei centrale 5. Pompa centrală face conversia forţei din tijă în presiune. Cele două pistoane ale pompei centrală măresc presiunea lichidului de frână din conductele rigide 4 şi flexibile 2 care se transmite mai departe frânelor cu disc 1 şi frânelor cu tambure 12. În cazul unei avarii la unul dintre circuite sistemul rămâne funcţional datorită celui de-al doilea circuit. Rezervorul cu lichid de frână 6 conectat la pompa centrală are rolul de a compensa fluctuaţiile de volum de lichid din sistemul de frânare.

    În timpul procesului de frânare, datorită deceleraţiilor, puntea faţă a automobilului este încărcată cu o greutate mai mare decât cea a punţii spate. Pentru a preveni frânarea excesivă a punţii spate, ce poate provoca blocarea roţilor acesteia, supapa de reglare a presiunii 11 modulează presiunea de frânare a punţii spate în funcţie de încărcarea automobilului.

    Sistemul de frânare de parcare (frâna de mână) acţionează asupra roţilor punţii spate prin intermediul levierului 9 şi a cablului 10.

Video - funcționarea unui sistem de frânare pentru automobile

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

Login

Logo motorul anului