Renault Twingo GT vs. Fiat Panda 100HP

    Datele tehnice publicate de producătorii de automobile pot fi de un real folos în cazul în care dorim să facem o estimare a potențialului dinamic al unui automobilul. Cea mai indicată metodă de evaluare este prin compararea caracteristicilor și a datelor tehnice a două automobile similare în privința cărora suntem interesați.

    Datele tehnice ale automobilelor analizate sunt prezentate în tabelul de mai jos:

Automobil Fiat Panda 100HP Renault Twingo GT
Motor benzină, 4 cilindri benzină, 4 cilindri
Cilindree [cm3] 1368 1149
Admisie aer aspirat turbo
Sistem injecție indirectă multipunct indirectă multipunct
Putere maximă [CP] 100 100
Turația de putere maximă [rot/min] 6000 5500
Cuplu maxim [Nm] 131 145
Turația de cuplu maxim [rot/min] 4250 3000
Cutia de viteze M6 M5
Rapoarte de transmitere [-] i1 = 3.55
i2 = 2.16
i3 = 1.48
i4 = 1.12
i5 = 0.92
i6 = 0.77
i0 = 4.07
i1 = 3.73
i2 = 2.05
i3 = 1.39
i4 = 1.03
i5 = 0.80
i6 = -
i0 = 4.21
Gama de variație a cutiei [-] 4.61 4.66
Cx (coeficient rezistenta aer) [-] 0.34 (estimat) 0.32 (estimat)
S (Aria sectiunii transversale maxima) [m2] 2.02 (estimat) 2.34 (estimat)
Masa proprie [kg] 975 980
Dimensiune anvelope 195/45 R 15 185/55 R 15
Viteza maxima [km/h] 185 189
Timp demarare 0-100 km/h [s] 9.5 9.8

    Cele două automobile alese pentru comparație au aceeași putere maximă dar și câteva caracteristici principale diferite. Fiat Panda are un motor aspirat cu cilindree mai mare și o cutie de 6 trepte iar Renault Twingo are un motor turbo cu cilindree mai mică și o cutie de viteze cu doar 5 trepte.

    Pentru a caracteriza un automobil din punct de vedere dinamic ne folosim de: curba de cuplu și turație, curba de putere relativă în funcție de turația relativă, etajarea cutiei de viteze sau diagrama fierăstrău, rezerva de putere pentru fiecare treaptă.

Caracteristica de cuplu

Caracteristica de cuplu motor - Fiat Panda 100HP, Renault Twingo GT

Foto: Caracteristica de cuplu motor - Fiat Panda 100HP, Renault Twingo GT
Sursa: e-automobile.ro

    Renault Twingo GT, datorită motorului turbo supraalimentat, beneficiază de un cuplul motor maxim mai mare, disponibil la turații mai scăzute și pe o plajă constantă de turații. Pe grafic s-a reprezentat și cuplul mediu la turația medie a motorului. Punctul de cuplu mediu/turație medie reprezintă centrul de greutate al curbei de cuplu.

    Observăm că în cazul motorului cu turbo-compresor cuplul mediu este de 68 Nm la 3529 rot/min, iar în cazul motorului aspirat cuplul mediu de 57 Nm se obține la o turație de 4154 rot/min.

    Motorul aspirat ce echipează Fiat Panda are avantajul unui domeniu de turații mai larg de până la 7000 rot/min.

Caracteristica de putere

Caracteristica de putere a motorului - Fiat Panda 100HP, Renault Twingo GT

Foto: Caracteristica de putere a motorului - Fiat Panda 100HP, Renault Twingo GT
Sursa: e-automobile.ro

    Puterile medii sunt similare, de 40 CP, diferența fiind dată de turația de putere medie. Ca și în cazul cuplului mediu, diferența de turație maximă între motorul turbo și cel atmosferic, face ca puterie medie să fie obținută la o diferență de turație medie de aproximativ 700 rot/min.

    Astfel pentru a beneficia de puterea motorului atmosferic acesta trebuie turat la valori mai mari comparativ cu motorul turbo supraalimentat.

Puterea raportată

Caracteristica de putere raportată - Fiat Panda 100HP, Renault Twingo GT

Foto: Caracteristica de putere raportată - Fiat Panda 100HP, Renault Twingo GT
Sursa: e-automobile.ro

    Puterea raportată se obține împărțind puterea motorului la puterea maximă. În același mod turația raportată se obține prin împărțirea plajei de turație la turația de putere maximă. Această caracteristică ne permite să observăm ce procent din puterea maximă este obținută la turații parțiale.

    În cazul motorului cu turbocompresor curba de putere raportată este un pic superioară comparativ cu motorul atmosferic. Acest lucru înseamnă la la turații parțiale puterea generată de motor este mai apropiată de puterea maximă a motorului.

    De exemplu în cazul motorului turbo supraalimentat, la 35% din turația de putere maximă obținem în jur de 40% din puterea maximă, pe când la motorul atmosferic obținem aproximativ 30%.

Forța de tracțiune

Forța la roată - Fiat Panda 100HP, Renault Twingo GT

Foto: Forța la roată - Fiat Panda 100HP, Renault Twingo GT
Sursa: e-automobile.ro

    Forța disponibilă la roată este calculată pentru fiecare treaptă de viteză. Cu cât forța la roată este mai mare cu atât demarajul automobilului va fi mai puternic. Reprezentarea forței de tracțiune la roată pentru fiecare treaptă de viteză ne arată și apropierea de hiperbola ideală de tracțiune (HIT). Observăm că la automobilul echipat cu o cutie cu 6 rapoarte apropierea de HIT este mai bună și saltul între caracteristicile fiecărei trepte este mai atenuat, deci schimbările de treaptă vor fi mai progresive, fără șocuri.

    Pe același grafic s-au reprezentat și forțele de rezistentă la înaintare pentru pante diferite ale drumului (35%, 10% și 0%). Rezistența la înaintare este suma rezistențelor parțiale (rezistența la rulare, rezistența la pantă și rezistența aerului). Intersecția curbelor de rezistență la înaintare cu curbele forței de tracțiune la roată reprezintă viteza maximă a automobilului în aceea treaptă.

Puterea la roată

Puterea la roată - Fiat Panda 100HP, Renault Twingo GT

Foto: Puterea la roată - Fiat Panda 100HP, Renault Twingo GT
Sursa: e-automobile.ro

    Puterea la roată este puterea efectivă disponibilă la roată ce poate fi utilizată pentru tracțiune. În principiu aceasta este egală cu puterea motorului, luând în calcul pierderile din transmisie (frecările). Pe baza caracteristicilor de putere pentru fiecare treaptă se poate calcula rezerva de putere disponibilă pentru accelerare în fiecare treaptă.

Saltul între trepte

Saltul între trepte - Fiat Panda 100HP, Renault Twingo GT

Foto: Saltul între trepte - Fiat Panda 100HP, Renault Twingo GT
Sursa: e-automobile.ro

    Datorită utilizării unei cutii în 6 trepte, comparativ cu 5 trepte, saltul între trepte pentru Fiat Panda are valori mai mici. Acest lucru se traduce în schimbări de viteze mai line și mai confortabile.

Etajarea cutiei de viteze (diagrama fierăstrău)

Etajarea cutie de viteze (diagrama fierăstrău) - Fiat Panda 100HP, Renault Twingo GT

Foto: Etajarea cutie de viteze (diagrama fierăstrău) - Fiat Panda 100HP, Renault Twingo GT
Sursa: e-automobile.ro

    Etajarea cutiei de viteze în 5 trepte este optimă, la fiecare schimbare de treaptă turația motorului fiind păstrată în banda de putere. De asemenea în cazul motorului turbo supraalimentat se observă ca banda de putere este mai largă cu aproximativ 500 rot/min.

Rezerva de putere

Rezerva de putere - Fiat Panda 100HP, Renault Twingo GT

Foto: Rezerva de putere - Fiat Panda 100HP, Renault Twingo GT
Sursa: e-automobile.ro

    Rezerva de putere pentru fiecare treaptă reprezintă diferența dintre puterea la roată și puterea rezistentă la înaintare. Cu cît rezerva de putere este mai mare într-o anumită treaptă cu atât accelerarea automobilului se va face mai ușor.

    De exemplu dacă dorim să accelerăm automobilul în treaptă a 4-a, de la 60 km/h rezerva de putere în cazul motorului turbo este de aproximativ 41 CP pe când la motorul aspirat este de 36 CP.

    Pe de altă parte dacă ambele automobilele sunt în treapta a 5-a și se dorește accelerarea automobilului de la 120 km/h motorul aspirat are o rezervă de putere mai mare cu aproximativ 5 CP față de motorul turbo.

    Punctele unde rezerva de putere este zero reprezintă viteza maximă a automobilului în treapta respectivă. Fără rezervă de putere automobilul nu mai poate accelera.

Concluzie

    Performațele dinamice ale celor două automobile sunt similare. Fiat Panda se remarcă printr-o cutie de viteze în 6 trepte care apropie mai bine caracteristica motorului termic de hiperbola ideală de tracțiune. Atuul automobilului Renault Twingo este dat de motorul turbo supraalimentat cu cuplul generos disponibil la turații mai joase.

    Acest mod de analiză pune în evidență caracteristicile statice ale motoarelor și parametrii cutiei de viteză. Pentru a avea o vedere completă a dinamicii automobilelor acestea trebuie încercate pe calea de rulare deoarece numai în acest mod se pun în valoarea totalitatea sistemelor de pe automobile (motor, cutie de viteze, sistem de direcție, suspensie, sistem de frânare).

Video - Renault Twingo GT Vs. Fiat Panda 100HP

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

Laurentiu Cancel
Duminică, 04 Martie 2012 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Nu cred ca am fost destul de clar :). Curbele de cuplu + datele din tabel sunt date de intrare. Restul sunt generate automat.

Raportează comentariul
Laurentiu Cancel
Sâmbătă, 03 Martie 2012 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Curbele sunt introduse separat. Exista niste formule de generare plecand de la Pmax dar nu sunt prea exacte. Da, toate graficele sunt generate pornind de la datele din tabel + curbele de cuplu ;)

Raportează comentariul
bbogdanmircea
Sâmbătă, 03 Martie 2012 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Cum ai generat acele curbe se poate genera un script care sa faca comparatia porning de la tabelul initial si de la diagramele torque putere?

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului