Clapeta de accelerație electronică – obturatorul motorizat

    Reglarea sarcinii la motorul pe benzină se face prin controlul masei amestecului aer-combustibil introdusă în motor. În funcție de cantitatea de aer care intră în motor, calculatorul de injecție calculează masa de combustibil ce trebuie injectată. Clapeta de accelerație reglează masa de aer care intră în motor prin obturarea galeriei de admisie.

Clapeta de accelerație electronică Delphi

Foto: Clapeta de accelerație electronică Delphi
Sursa: Delphi

Componentele clapetei de accelerație controlată electronic

    Cuplul motor cerut de conducătorul auto este exprimat prin poziția pedalei de accelerație. Când conducătorul auto dorește să accelereze automobilul, practic cere un cuplu mai mare de la motorul termic. În cazul clapetelor de accelerație controlate electronic calculatorul de injecție comandă, prin intermediul unui motor electric, de curent continuu, poziția obturatorului (clapetei).

Clapeta de accelerație electronică Bosch DV-E5

Foto: Clapeta de accelerație electronică Bosch DV-E5
Sursa: Bosch

  1. corpul clapetei de accelerație
  2. clapeta de accelerație
  3. angrenaj cu roți dințate
  4. senzor de poziție clapetă
  5. motor electric de curent continuu
  6. conector electric

    Sistemele cu clapetă de accelerație electronică se mai numesc și sisteme „drive by wire” deoarece nu există o legătura directă, mecanicăl între pedala și clapeta de accelerație. Pedala de accelerație este prevazută cu un senzor de poziție care trimite informația calculatorului de injecție. În funcție de poziția pedalei de accelerație calculatorul de injecție comandă motorul electric (5) pentru a ajusta poziția clapetei de accelerație (2). Cuplul motorul electric este amplificat de un angrenaj cu roți dințate (3) și transmis mai departe clapetei de accelerație (2). Un senzor de poziție (4) citește poziția clapetei de accelerație pe care o trimite calculatorului de injecție.

Clapeta de accelerație – componente

Foto: Clapeta de accelerație – componente
Sursa: vwvortex.com

  1. corpul clapetei și clapeta de accelerație
  2. angrenajul cu roți dințate
  3. senzor de poziție clapetă de accelerație
  4. carcasă cu conector electric

    Poziția clapetei de accelerație este controlată în bucla închisă. Calculatorul de injecție primește o referință a poziție de la pedala de accelerație și comanda motorul electric pentru a deschide sau închide clapeta de accelerație. Pentru a asigura poziția corectă a clapetei calculatorul de injecție utilizează semnalul de la senzorul de poziție al acesteia și corectează comanda motorului electric, dacă este cazul.

Clapeta de accelerație – sistemul de control (pedala de accelerație – calculator de injecție – clapeta de accelerație)

Foto: Clapeta de accelerație - sistemul de control (pedala de accelerație → calculator de injecție → clapetă de accelerație)
Sursa: Bosch (componente)

Clapeta de accelerație electronică - avantajele utilizării

    Sistemul de control electronic al clapetei de accelerație a fost introdus în principal pentru a reduce consumul de combustibil al motorului. Comparativ cu o clapeta de accelerație cu comandă mecanică, clapeta de accelerație electronică permite strategiilor de control motor, din calculatorul de injecție, să optimizeze punctul de funcționare al motorului în sensul scăderii consumului de combustibil. De asemenea în cazul automobilelor cu transmisie automată clapeta de accelerație electronică a permis o anumită flexibilitate în ceea ce privește legile de schimbare a treptelor de viteză (acestea depind în principal de poziția pedalei de accelerație și de viteza automobilului).

    De asemenea clapeta de accelerație electronică a permis integrarea mai ușoară a sistemului de control al vitezei de croazieră a automobilului (Cruise Control) și a sistemului de control a stabilității automobilului (ESP). Aceste sisteme modifică cuplul motorului (mărit sau redus) prin ajustarea poziției clapetei de accelerație independent de poziția pedalei de accelerație.

Monitorizarea și validitatea informației de poziție pedală și clapetă de accelerație

    Monitorizarea clapetei de accelerație este deosebit de importantă deoarece funcționarea incorecta a acesteia poate avea impact asupra siguranței automobilului și a pasagerilor. În cazul în care apare un defect al clapetei de accelerație motorul intra în regim de avarie iar performanțele de tracțiune vor fi limitate.

    Senzorul de poziție al pedalei de accelerație cât și senzorul de poziție al clapetei de accelerație conține două elemente sensibile, informația de poziție fiind transmisa pe doua canale. Astfel, calculatorul de injecție primește două semnale de poziție de la pedala de accelerație și două de la clapeta de accelerație. Cu aceste informații, pe baza unui algoritm software, calculatorul de injecție verifică corectitudinea informației de poziție de la cei doi senzori.

Clapeta de accelerație electronică - diagnosticarea poziției

    Funcția de diagnosticare compară poziția clapetei de accelerație cu poziția pedalei de accelerație. Dacă apare o diferență mare între cele două semnale calculatorul de injecție ridică un cod de eroare. Dacă sistemul de control (calculatorul de injecție) al poziției clapetei de accelerație, prin încercări repetate, nu ajunge la poziția corespunzătoare pedalei de accelerație, ridică un cod de eroare.

    În cazul în care temperatura exterioară este sub zero grade, datorită înghețului, este posibil să se blocheze clapeta de accelerație. Sistemul de control al clapetei are o rutina cu care încearcă dezghețarea acesteia prin mișcări succesive alternative. După încercări succesive, dacă nu se reușește deblocarea clapetei, calculatorul de injecție ridică un cod de eroare.

Clapeta de accelerație electronică - coduri de eroare OBD

Cod Descriere Locație
P0068 Corelare între poziţia clapetei şi senzorul de presiune aer/masă aer  
P0120 Circuitul senzorului de poziţie 'A' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie -
P0121 Circuitul senzorului de poziţie 'A' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal în afara limitelor -
P0122 Circuitul senzorului de poziţie 'A' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal sub limita minimă -
P0123 Circuitul senzorului de poziţie 'A' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal peste limita maximă -
P0124 Circuitul senzorului de poziţie 'A' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal incoerent/discontinuu -
P0220 Circuitul senzorului de poziţie 'B' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie -
P0221 Circuitul senzorului de poziţie 'B' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal în afara limitelor -
P0222 Circuitul senzorului de poziţie 'B' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal sub limita minimă -
P0223 Circuitul senzorului de poziţie 'B' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal peste limita maximă -
P0224 Circuitul senzorului de poziţie 'B' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal incoerent/discontinuu -
P0225 Circuitul senzorului de poziţie 'C' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie -
P0226 Circuitul senzorului de poziţie 'C' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal în afara limitelor -
P0227 Circuitul senzorului de poziţie 'C' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal sub limita minimă -
P0228 Circuitul senzorului de poziţie 'C' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal peste limita maximă -
P0229 Circuitul senzorului de poziţie 'C' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal incoerent/discontinuu -
P060E Modul de control intern - performanţa poziţiei clapetei de acceleraţie -
P061F Modul de control intern - performanţa actuatorului de control a clapetei de acceleraţie -
P0638 Performanţa/limitele actuatorului de control a clapetei de acceleraţie Banc 1
P0639 Performanţa/limitele actuatorului de control a clapetei de acceleraţie Banc 2
P063E Autoconfigurare - intrările de la clapeta de acceleraţie nu sunt prezente -
P2072 Sistemul de control al actuatorului clapetei de acceleraţie - blocare datorită îngheţului -
P2073 Corelare între poziţia clapetei şi senzorul de presiune aer/masă aer la turaţia de ralanti -
P2074 Corelare între poziţia clapetei şi senzorul de presiune aer/masă aer la sarcină mare -
P2100 Circuitul de control al motorului actuatorului clapetei de acceleraţie - circuit deschis -
P2101 Circuitul de control al motorului actuatorului clapetei de acceleraţie - semnal în afara limitelor -
P2102 Circuitul de control al motorului actuatorului clapetei de acceleraţie - semnal sub limita minimă -
P2103 Circuitul de control al motorului actuatorului clapetei de acceleraţie - semnal peste limita maximă -
P2104 Sistemul de control al actuatorului clapetei de acceleraţie - impunerea turaţiei de ralanti -
P2105 Sistemul de control al actuatorului clapetei de acceleraţie - impunerea opririi motorului -
P2106 Sistemul de control al actuatorului clapetei de acceleraţie - impunerea limitării performanţelor -
P2107 Procesorul modulului de control al actuatorului clapetei de acceleraţie -
P2108 Performanţa modulului de control al actuatorului clapetei de acceleraţie -
P2109 Senzorul de poziţie 'A' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - limita minimă de oprire incorectă -
P2110 Sistemul de control al actuatorului clapetei de acceleraţie - impunerea limitării turaţiei -
P2111 Sistemul de control al actuatorului clapetei de acceleraţie - blocat deschis -
P2112 Sistemul de control al actuatorului clapetei de acceleraţie - blocat închis -
P2113 Senzorul de poziţie 'B' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - limita minimă de oprire incorectă -
P2114 Senzorul de poziţie 'C' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - limita minimă de oprire incorectă -
P2115 Senzorul de poziţie 'D' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - limita minimă de oprire incorectă -
P2116 Senzorul de poziţie 'E' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - limita minimă de oprire incorectă -
P2117 Senzorul de poziţie 'F' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - limita minimă de oprire incorectă -
P2118 Curentul motorului actuatorului de control al clapetei de acceleraţie - semnal în afara limitelor -
P2119 Actuatorul de control al clapetei de acceleraţie - semnal în afara limitelor -
P2120 Circuitul senzorului de poziţie 'D' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie -
P2121 Circuitul senzorului de poziţie 'D' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal în afara limitelor -
P2122 Circuitul senzorului de poziţie 'D' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal sub limita minimă -
P2123 Circuitul senzorului de poziţie 'D' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal peste limita maximă -
P2124 Circuitul senzorului de poziţie 'D' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal incoerent/discontinuu -
P2125 Circuitul senzorului de poziţie 'E' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie -
P2126 Circuitul senzorului de poziţie 'E' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal în afara limitelor -
P2127 Circuitul senzorului de poziţie 'E' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal sub limita minimă -
P2128 Circuitul senzorului de poziţie 'E' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal peste limita maximă -
P2129 Circuitul senzorului de poziţie 'E' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal incoerent/discontinuu -
P2130 Circuitul senzorului de poziţie 'F' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie -
P2131 Circuitul senzorului de poziţie 'F' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal în afara limitelor -
P2132 Circuitul senzorului de poziţie 'F' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal sub limita minimă -
P2133 Circuitul senzorului de poziţie 'F' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal peste limita maximă -
P2134 Circuitul senzorului de poziţie 'F' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - semnal incoerent/discontinuu -
P2135 Corelare tensiune senzori de poziţie 'A'/'B' clapetă de acceleraţie / pedală de acceleraţie -
P2136 Corelare tensiune senzori de poziţie 'A'/'C' clapetă de acceleraţie / pedală de acceleraţie -
P2137 Corelare tensiune senzori de poziţie 'B'/'C' clapetă de acceleraţie / pedală de acceleraţie -
P2138 Corelare tensiune senzori de poziţie 'D'/'E' clapetă de acceleraţie / pedală de acceleraţie -
P2139 Corelare tensiune senzori de poziţie 'D'/'F' clapetă de acceleraţie / pedală de acceleraţie -
P2140 Corelare tensiune senzori de poziţie 'E'/'F' clapetă de acceleraţie / pedală de acceleraţie -
P2163 Senzorul de poziţie 'A' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - limita maximă de oprire incorectă -
P2164 Senzorul de poziţie 'B' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - limita maximă de oprire incorectă -
P2165 Senzorul de poziţie 'C' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - limita maximă de oprire incorectă -
P2166 Senzorul de poziţie 'D' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - limita maximă de oprire incorectă -
P2167 Senzorul de poziţie 'E' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - limita maximă de oprire incorectă -
P2168 Senzorul de poziţie 'F' al clapetei de acceleraţie / pedalei de acceleraţie - limita maximă de oprire incorectă -
P2172 Sistemul de control al actuatorului clapetei de acceleraţie - debit mare brusc de aer detectat -
P2173 Sistemul de control al actuatorului clapetei de acceleraţie - debit mare de aer detectat -
P2174 Sistemul de control al actuatorului clapetei de acceleraţie - debit mic brusc de aer detectat -
P2175 Sistemul de control al actuatorului clapetei de acceleraţie - debit mic de aer detectat -
P2176 Sistemul de control al actuatorului clapetei de acceleraţie - poziţia de turaţie de ralanti nu a fost învăţată -
P2620 Circuitul de poziţie al clapetei de acceleraţie - circuit deschis -
P2621 Circuitul de poziţie al clapetei de acceleraţie - semnal sub limita minimă -
P2622 Circuitul de poziţie al clapetei de acceleraţie - semnal peste limita maximă -
U0107 Comunicaţie pierdută cu modulul de control al actuatorului clapetei de acceleraţie -
U0308 Incompatibilitate software cu modulul de control al actuatorului clapetei de acceleraţie -
U0408 Date invalide primite de la modulul de control al actuatorului clapetei de acceleraţie -

Clapeta de accelerație electronică - conector

    Clapeta de accelerație cu actuator cu motor de curent continuu și senzor de poziție are în general 6 pini. Doi pini sunt pentru alimentarea motorului electric, un pin pentru alimentarea senzorilor, un pin pentru masa senzorilor și doi pini pentru cele două semnale de poziție ale clapetei de accelerație.

Pin Descriere
1 Alimentare motor electric (-)
2 Masă comună senzori de poziție (-)
3 Alimentare comună senzori de poziție (+5V)
4 Alimentare motor electric (+)
5 Semnal 1 poziție clapetă de accelerație
6 Semnal 2 poziție clapetă de accelerație

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

grasuwsw61
Luni, 22 Februarie 2016
Am un vw golf 4 1.6 benzina.cutie automata.Am plecat din Buc.spre Valcea.Dupa 40 de km am auzit un bazait scurt si s-au aprins doi martori.ESP si EPC.In acel moment nu mai puteam accelera.Am oprit am stat 5 min am pornit motorul si martorii s-au stins.Am ajuns la Vl fara probleme.La intoarcere la fel.Aceiasi defect.Am fost in service si am facut testul cu Vag-com.Cica clapeta nu era adaptata.Am plecat dar defectul a reaparut.Citind pe site-ul dvs am inteles ca senzorul ESP modifică cuplul motorului (mărit sau redus) prin ajustarea poziției clapetei de accelerație independent de poziția pedalei de accelerație.Am fost in trei service-uri si nimic.Acum incerc singur sa ajung la defect eliminand pe rand cauzele.In prima faza am desfintat ESP.Voi face un drum mai lung sa vad daca apare defectul.Daca apare trec la schimbare senzor pedala, clapeta de acceleratie urmat de ECU.Credeti ca procedez bine.Va multumesc mult.

Raportează comentariul
IVsergiu
Miercuri, 22 Aprilie 2015
In pozitie oprita clapeta trebuie sa fie deschisa pentru motorul Diesel.

Raportează comentariul
LucianVP
Vineri, 08 Februarie 2013
Am inteles, multumesc pentru raspuns. Am citit pe un forum ca dupa montaj trebuie adaptata cu VAG COM. Masina este o Skoda. Voi face asta in urmatoarele zile!

Raportează comentariul
Laurentiu C.
Joi, 07 Februarie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
@LucianVP
Atentie! Clapeta obturatoare la un motor diesel nu are acelasi rol ca la un motor pe benzina. La un motor diesel reglarea sarcinii motorului nu se face cu clapeta obturatoare ci cu cantitatea de combustibil injectata.
La motorul diesel clapeta are doar 2 pozitii: inchis sau deschis. Acesta este utilizata in timpul functionarii EGR, la regenerarea filtrului de particule si la oprirea motorului (prin intreruperea asmisiei aerului). La o functionare normala, pentru un diesel, cand motorul se opreste din cheie, clapeta ar trebui sa se inchida. Apoi la pornirea motorului acesta trebuie sa fie complet deschisa.

Raportează comentariul
LucianVP
Miercuri, 06 Februarie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Buna, am o intrebare va rog. care ar trebui sa fie pozitia clapetei la un diesel 1,9 cu motorul oprit? Tocmai am curatat-o si am observat ca ramane pe pozitia deschis in ambele cazuri, motor pornit sau oprit si am ceva dificultati in accelerare. Parca ar lipsi vre o cativa cai. Multumesc

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului