Senzorul de presiune aer admisie (MAP) – mod de funcționare și diagnoză

    La motoarele termice masa aerului admis în motor este utilizată pentru calculul cantității de combustibil ce trebuie injectată. Determinarea masei de aer se poate face în două moduri: prin utilizarea unui debitmetru masic de aer sau prin utilizarea unui senzor de presiune a aerului din admisie.

Senzor de presiune aer admisie

Foto: Senzor de presiune aer admisie
Sursa: Denso

    Senzorul măsoară presiunea absolută a aerului din galeria de admisie. Acest senzor mai este cunoscut și sub denumirea de senzor MAP. Utilizarea unui senzor de presiune aer în locul unui debitmetru este determinată de costul mult mai redus al acestui senzor.

    Senzorul de presiune aer admisie este poziționat după clapeta de accelerație. În cazul în care motorul este turbo supraalimentat mai există un senzor de presiune aer înainte de clapeta de accelerație (după compresor) care citește preiunea aerului comprimat.

    Pentru calculul masei de aer din cilindri, utilizând un senzor de presiune aer, calculatorul de injecție utilizează în plus următoarele informații:

  • cilindreea motorului
  • densitatea aerului
  • presiunea absolută a aerului din admisie
  • turația motorului
  • randamentul volumetric
  • temperatura motorului
  • temperatura aerului din admisie

    De asemenea, în cazul în care motorul este prevazut cu sistem EGR, calculatorul de injecție, pentru calculul masei de aer proaspăt din cilindri, ține cont și de debitul de gaze arse introduse în motor.

Senzor de presiune aer admisie – componente

Foto: Senzor de presiune aer admisie – componente
Sursa: Delphi

  1. capac de protecție
  2. conector electric
  3. element sensibil
  4. sistem electronic de procesare a semnalului
  5. canal de legătură cu galeria de admisie

    Elementul sensibil (3), care măsoară presiunea aerului din admisie, conține un element piezorezistiv. Acesta generează o tensiune electrică proporțională cu presiunea aerului măsurat. Circuitul electronic conține și un sistem de compensare a influenței temperaturii asupra valorii presiunii măsurate.

    Senzorul de presiune aer poate fi utilizat atât pe motoarele aspirate cât și pe cele supraalimentate. Domeniul de măsură este situat între 0.4 și 2.5 bari. Pentru măsurarea presiunii, sensorul necesită o tensiune de alimentare, de obicei de 5V.

Senzor de presiune aer admisie (3 pini)

Foto: Senzor de presiune aer admisie (3 pini)
Sursa: Delphi

pin 1 – alimentarea senzorului +5V
pin 2 – ieșirea senzorului (semnalul de presiune)
pin 3 – masa senzorului

    Deoarece la calculul masei de aer, utilizând informația de presiune a aerului din admisie, intră și valoarea temperaturii aerului, anumite versiuni au un pin adițional prin care se citește temperatura aerului din admisie. Acest timp de senzor de presiune conține și un termistor de tipul NTC care-și modifică rezistența electrică în funcție de temperatura aerului din admisie (la creşterea temperaturii rezistenţa electrică scade). Prin modificarea rezistenței se modifică tensiunea electrică (echivalentul temperaturii) citită de calculatorul de injecție.

Senzor de presiune și temperatură aer admisie (4 pini)

Foto: Senzor de presiune și temperatură aer admisie (4 pini)
Sursa: Delphi

pin 1 – ieșirea senzorului (semnalul de presiune)
pin 2 – alimentarea senzorului +5V
pin 3 – ieșirea senzorului (semnalul de temperatură)
pin 4 – masa senzorului

Caracteristicile tehnice ale senzorului de presiune aer admisie

Cod senzor

Presiunea
minimă absolută

Tensiunea
de ieșire minimă

Presiunea
maximă absolută

Tensiunea
de ieșire maximă

- [mbar] [mV] [mbar] [mV]
7.18222.01.0 0.15 261 (± 4%) 1.02 4958 (± 4%)
7.18222.02.0 0.4 1349 - 1484 1 4427 - 4562
7.18222.03.0 0.4 1552.5 - 1687.5 1 3982.5 - 4117.5
7.18222.04.0 0.4 688 - 823 2.1 3833 - 3968
7.18222.05.0 0.4 1532.5 - 1667.5 1 3966.1 - 4101.1
7.18222.06.0 0.4 698.6 - 833.6 2.1 3843.6 - 3978.6
7.18222.07.0 0.4 1341 - 1476 1 4416 - 4551
7.18222.08.0 0.4 698.6 - 833.6 2.1 3843.6 - 3978.6
7.18222.09.0 0.4 1552.5 - 1687.5 1 3982.5 - 4117.5
7.18222.10.0 0.4 1372.5 - 1507.5 1 4357.5 - 4492.5
7.18222.11.0 0.4 1552.5 - 1687.5 1 3982.5 - 4117.5
7.18222.12.0 0.4 712.5 - 847.5 2 3672.5 - 3807.5
7.18222.13.0 0.4 1314.5 - 1449.5 1 3882.5 - 4017.5
7.18222.14.0 0.4 612.5 - 747.5 2.6 3945.5 - 4080.5
7.18222.15.0 0.4 1552.5 - 1687.5 1 3982.5 - 4117.5
7.18222.16.0 0.4 1530.5 - 1665.5 1 3972.5 - 4107.5
7.18222.17.0 0.4 1221.3 - 1356.3 1 3904.5 - 4039.5
7.18222.18.0 0.4 640.5 - 775.5 2.6 3984.5 - 4119.5
7.18222.19.0 0.4 1341 - 1476 1 4416 - 4551
7.18222.20.0 0.4 1228.5 - 1363.5 1 3922.5 - 4057.5
7.18222.21.0 0.4 1552.5 - 1687.5 1 3982.5 - 4117.5

Sursa: Pierburg (senzori utilizați și la motoarele TSI de la Volkswagen)

Simptomele motorului în cazul defectării senzorului de presiune aer

    Deoarece informația de presiune aer admisie este utilizată direct la calculul masei de combustibil injectate, un defect al senzorului are impact direct asupra performanțelor motorului. Posibilele simptome în cazul unui defect ale senzorului de presiune aer admisie:

  • turație de ralanti instabilă
  • pierdere din puterea motorului
  • oscilații la accelerarea motorului
  • aprinderea martorului MIL la bordul automobilului
  • stocarea unui cod de eroare în calculatorul de injecție

Codurile de eroare OBD ale senzorului de presiune aer admisie

Cod Descriere Locație
P0105 Circuitul senzorului de presiune absolută a aerului din admisie -
P0106 Circuitul senzorului de presiune absolută a aerului din admisie – semnal în afara limitelor -
P0107 Circuitul senzorului de presiune absolută a aerului din admisie – semnal sub limita minimă -
P0108 Circuitul senzorului de presiune absolută a aerului din admisie – semnal peste limita maximă -
P0109 Circuitul senzorului de presiune absolută a aerului din admisie – semnal intermitent -

Diagnosticarea senzorului de presiune aer admisie

    În cazul apariției unui defect de senzor MAP, înainte de a efectua diagnosticarea senzorului și a conexiunilor electrice trebuie efectuate verificări ale sistemului de admisie. În cazul în care există probleme cu etanșarea galerie de admisie, prin pătrunderea de aer fals sau pierderi de presiune (la motoarelor supraalimentate), calculatorul de injecție poate ridica un cod fals de eroare pentru senzorul de presiune.

    Diagnosticarea presupune utilizarea unui sistem (pompă, pompă de vacuum) care poate creea plaja de presiuni la care lucrează senzorul. Astfel, se creează diferite presiuni de lucru (minimă, medie și maximă) și se compară, cu ajutorul caracteristici tensiune-presiune furnizată de producător, presiunea măsurată de senzor.

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

criss
Vineri, 30 Octombrie 2015
Aveti grija cu MAP,se poate sa nu-ti dea nimic pe tester si el sa nu functioneze normal,asta am patit eu la un form mondeo mk 3,motorul tremura la accelerare si nu mai avea putere.

Raportează comentariul
ivascu valentin
Miercuri, 04 Februarie 2015
Este posibil sa nu se aprinda MIL si celelalte 3 simptome sa fie prezente?

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului