Distribuția variabilă VTEC de la Honda

    La aceeași capacitate cilindrică, puterea unui motor termic cu ardere internă poate fi crescută prin două căi: prin creșterea cuplului sau a turației. Un sistem de distribuție fix, clasic, este proiectat în așa fel încât să asigure o funcționare stabilă a motorului la turații mici, consum scăzut de combustibil și putere suficientă. Geometria fixă a camelor sistemului de distribuție realizează un compromis între funcționarea stabilă și consum scăzut la turații mici și medii și puterea maximă a motorului (limitată de turația maximă).

Motor cu sistem de distribuție VTEC

Foto: Motor cu sistem de distribuție VTEC
Sursa: Honda

    Înălțimea de ridicare a supapelor are impact în randamentul volumetric al motorului. Randamentul volumetric reprezintă raportul dintre volumul de aer care intră în motor și volumul geometric disponibil, cilindreea motorului. Cu cât randamentul volumetric este mai mare cu atât puterea dezvoltată de motor este mai mare, deoarece primește aer suficient pentru ardere.

Randamentul volumetric

    La un motor aspirat, cu cât turația motorului este mai mare, cu atât randamentul volumetric este mai scăzut. Datorită inerției aerului și a secțiunii de curgere (dată de înălțimea de ridicare a supapelor de admisie) la turații mari motorul nu poate să aspire aer suficient, nu poate să „respire”. Acest inconvenient poate fi înlăturat prin utilizarea unei came cu profil special adaptat pentru turații ridicate, care crește înălțimea de ridicare a supapei de admisie.

    Sistemul de distribuție VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) de la Honda utilizează came cu profile diferite, o camă cu profil mai mic, utilizată în domeniul de turații mici și medii și o a doua camă cu profil mai mare, pentru turațiile înalte ale motorului (peste 4000 – 5000 rot/min).

Sistemul de distribuție DOHC – clasic și VTEC

Foto: Sistemul de distribuție DOHC – clasic și VTEC
Sursa: Honda

A – sistem de distribuție clasic
a1 – același tip de culbutori pentru cele două supape
a2 – același profil al celor două came
B – sistem de distribuție VTEC
b1 – două tipuri diferite de culbutori
b2 – came cu profil diferit

    Sistemul de distribuție VTEC constă în introducerea pe arborii cu came (admisie și evacuare) a unei came suplimentare cu profil special adaptat pentru turații mari. Punerea în funcțiune a camei cu profil mai mare se face la comanda calculatorului de injecție în funcție de punctul de funcționare al motorului.

Modul de funcționare al sistemului de distribuție VTEC Modul de funcționare al sistemului de distribuție VTEC
Turație mică/medie Turație înaltă

Foto: Modul de funcționare al sistemului de distribuție VTEC
Sursa: Honda

  1. came cu profil mic
  2. camă cu profil mare
  3. culbutori camă profil mic
  4. culbutor camă profil mare
  5. semi-bolț de fixare (sincronizare)
  6. bolț de fixare (sincronizare)
  7. piston de revenire

    La turații mici și medii ale motorului, supapele sunt acționare de camele cu profil mic (1) prin intermediul culbutorilor (3). Cama cu profil mare (2) acționează de asemenea asupra culbutorului (4) dar care se mișcă independent de restul sistemului, în gol.

    La turații ridicate, calculatorul de injecție comandă o supapă electrohidraulică care alimentează cu ulei sub presiune interiorul culbutorului (3), în care se află semi-bolțul de fixare (5). Acesta, sub acțiunea uleiului, se deplasează în interiorul culbutorului (4) și împinge și bolțul de fixare (6) care se deplasează în interiorul culbutorului (3) din dreapta. În acest mod cei trei culbutori vor fi fixați rigid între ei și acționați de cama cu profil mare (2).

    Când se dorește revenirea la cama cu profil mic (1), uleiul sub presiune este evacuat iar pistonul de revenire (7) va împinge semi-bolțul (5) în culbutorul (3) și bolțul (6) în culbutorul (4).

Animație: Sistemul de distribuție VTEC
Sursa: Honda

    Sistemul de distribuție VTEC extinde valoarea turației maxime a motorului până la 8000 - 9000 rot/min. Datorită utilizării camei cu profil mare, supapele de admisie se ridică mai mult ceea ce permite aspirarea aerului în motor și la turații foarte ridicate. Exinderea plajei de turație a motorului a permis obținerea de puteri maxime mai mari, motoarele Honda aspirate VTEC având o putere litrică de peste 100 CP/litru.

    Primul motor cu sistem de distribuție VTEC a echipat Honda Integra RSi în 1989. Acest motor avea o putere maximă de 160 CP la 7600 rot/min, dintr-o cilindree de numai 1.6 litri. Un alt automobil de referință este Honda S2000, apărut în 1998, care cu un motor de 2.0 litri VTEC producea 250 CP la 8300 rot/min.

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

Alex99
Miercuri, 02 August 2017 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
kent09
Vineri, 05 August 2016 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
crass
Sâmbătă, 30 Martie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
bbogdanmircea
Luni, 28 Ianuarie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Ma bucur ca am aflat cum functioneaza aceasta faimoasa VTEC.
Sunt curios daca nu exista riscul ca acel pin care conecteaza camele de turatii mari cu cele de turatii mici sa se rupa sau sa se foarfece ...

Raportează comentariul
crass
Luni, 21 Ianuarie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5

Login

Logo motorul anului