Cifra octanică

    Cifra octanică (CO) reprezintă rezistența unui combustibil la detonație. Determinarea rezistenței se face prin comparația combustibilului de măsurat cu doi combustibili etalon ce se regăsesc în componența benzinei. Cei doi combustibili etalon sunt:

  • iso-octanul: acesta are CO = 100 și este cea mai rezistentă hidrocarbură în ceea ce privește detonația;
  • n-heptanul: detonează foarte ușor, cu CO = 0 (zero) se află la polul opus față de iso-octan.

    Prin amestecul celor doi combustibili etalon, în proporții variabile, putem obținem diferiți combustibili cu CO cuprinsă între 0 și 100. Astfel, dacă un combustibil, în urma testelor de detonație, se comportă similar cu un amestec, la care proporția iso-octan:n-heptan este de 90:10, atunci cifra octanică a acestuia este de 90.

    Măsurarea efectivă a cifrei octanice se face utilizând un motor de test monocilindru, standardizat care este special proiectat să permită varierea raportului de comprimare în timpul funcționării. Testul presupune creșterea progresivă a raportului de comprimare până când se atinge limita detonației. Mai departe, prin compararea raportului de comprimare, la care a apărut detonația, dintre combustibilul supus testelor și cel al amestecului iso-octan:n-heptan se determină cifra octanică a combustibilului testat.

    În România benzinele sunt cu cifra octanică de 95 sau 98. Benzina cu CO 98, fiind mai rezistenta la detonație, este recomandată a se utiliza la motoarele care au raport de comprimare mărit.

    Producătorii de combustibili au la îndemână două metode pentru determinarea cifrei octanice. Acestea sunt detaliate în tabelul de mai jos:

Condiții de test \ Metoda RON MON
Temperatura aerului de intrare în motor [°C] 52 40 ... 50
Temperatura lichidului de răcire a motorului [°C] 100 100
Turația motorului [rot/min] 600 900
Avansul la aprindere [° înainte de PMI] 13 19 ... 26

    Metoda RON având parametrii de test (temperatură, turație, avans) mai apropiați de cei din exploatarea reală este preferată pentru determinarea cifrei octanice. O benzină care este etichetată 95 RON are cifra octanică 95 obținută după metoda “Research”.

    Majoritatea motoarele termice cu injecție controlată electronic sunt prevazute cu senzori speciali care, la apariția detonației, reduc avansul la aprindere. Acest procedeu are avantajul că protejează motorul de efectul distructiv al detonației dar, în același timp, reduce performantele dinamice ale motorului.

    Din punct de vedere al utilizatorului este indicat să utilizeze o benzină cu cifră octanică cât mai mare (98 RON) deoarece se reduce semnificativ probabilitatea de detonație al motorului iar performanțele dinamice ale motorului sunt cele nominale sau chiar un pic îmbunătățite.

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

Login

Logo motorul anului