Noul motor Cadillac V6 3.0L Twin Turbo

    Motorul Cadillac pe benzină Twin Turbo V6 de 3.0 litri este unul din cele mai avansate propulsoare din industria de automobile. Puterea maximă este de 400 CP și cuplul motor de 543 Nm. Puterea specifică de 133 CP/litru îl pun în fruntea clasamentului la categoria motoare V6 DOHC.

    Prin combinarea mai multor tehnologii: Twin Turbo, Stop & Start, AFM (sistem de dezactivare a cilindrilor), noul motor Cadillac se remarcă prin performanță, eficiență și rafinament.  Acesta va echipa noul sedan de lux Cadillac CT6 lansat la salonul internațional auto de la New York.

Motorul V6 Twin Turbo de 3.0 litri

Foto:  Motorul V6 Twin Turbo de 3.0 litri
Sursa: Cadillac

    Sistemul de deazactivare al cilindrilor, combinat cu sistemul Stop & Start, reduc consumul de combustibil cu aproximativ 6% comparativ cu un motor similar fără aceste tehnologii. Deactivarea cilindrilor (2 din 6) se realizează doar la sarcini parțiale,  la sarcină totală cuplul motor fiind generat de toți cilindri.

    Sistemul de supraalimentare conține două turbocompresoare, ambele turbinele având inerție redusă datorită fabricării din aliaj de aluminiu și titan. Aerul comprimat este răcit de un radiator cu volum redus patentat de Cadillac. Datorită sistemului de turbo supraalimentare cuplu motor maxim, la sarcină totală, este disponibil între 2500 și 5000 de rot/min.

    Din punct de vedere al performanțelor motorul Cadillac V6 Twin Turbo 3.0 litri este superior motoarelor BMW și Audi de aceeași cilindree:

Motor Cilindree
[litri]
Nr. cilindri
[-]
Admisie aer Putere
[CP]
Putere specifică
[CP/litru]
Cadillac 3.0 V6 Twin Turbo 400 133
BMW 3.0 L6 Turbo 315 105
Audi 3.0 V6 Supraalimentare mecanică 310 103

Sursa: Cadillac

    Din punct de vedere al zgomotului motorul Cadillac 3.0L V6 Twin Turbo este cu 5dB mai silențios decât motorul Audi 3.0L TFSI.

    Particularități constructive ale motorului Cadillac 3.0L V6 Twin Turbo:

Motorul V6 Twin Turbo de 3.0 litri - secțiune

Foto:  Motorul V6 Twin Turbo de 3.0 litri - secțiune
Sursa: Cadillac

    Motorul V6 3.0L Twin Turbo este construit pe aceeași arhitectură cu motorul Cadillac V6 3.6L aspirat. Pentru a suporta presiunile mai mari din cilindri, comparativ cu motorul 3.6L aspirat, motorul turbo supraalimentat a suferit câteva modificări:

  • alezaj de 86 mm (cu aprox. 10% mai redus)
  • pistoane cu masă redusă și inserție de oțel
  • inerție redusă a mecanismului bielă-manivelă
  • raport de comprimare 9.8:1 (față de 11.5:1 pentru 3.6L)
  • arbore cotit din oțel aliat forjat 44MnSiV6
  • supape cu inserție de sodiu cu diametru de 36 mm pentru admisie și 29 mm pentru evacuare
  • scaunul supapei de evacuare din material special AR20

    Turbocompresoarele au inerție redusă datorită turbinelor din aliaj de aluminiu și titan. Controlul presiunii de supraalimentare se face cu ajutorul wastegate-ului controlat electronic. Datorită inerției reduse a turbinei energia gazelor de evacuare este utilizată eficient în creșterea rapidă a presiunii aerului din admisie. Turbo lag-ul este minimizat și răspunsul în accelerație al motorului îmbunătățit. Presiunea de supraalimentare relativă maximă este de 1.25 bari (presiunea absolută fiind de 2.25 bari).

    Debitul de aer provenit de la cele două turbocompresoare este controlat de o clapetă obturatoare electronică montată central. Controlul presiunii de supraalimentare se face independent pentru fiecare turbocompresor cu ajutorul unui wastegate controlat electronic.

    Răcirea aerului comprimat se face cu ajutorul unui schimbător de căldură aer-lichid. Spre deosebire de schimbătoarele clasice aer-aer, montate în afara motorului, soluția patentată de Cadillac utilizează un volum de aer redus cu 60%. Acestă particularitate îi conferă un răspuns mai rapid la accelerații datorită reducerii inerției aerului din galeria de admisie. Schimbătorul de căldură poate reduce temperatura aerului comprimat cu până la 94 °C.

    Motorul V6 3.0L Twin Turbo  va fi produs la uzina GM Romulus de lângă Detroit.

Video - Motorul Cadillac de 3.0 litri V6 Twin Turbo – construcție

Video - Motorul Cadillac de 3.0 litri V6 Twin Turbo – dezactivare cilindri

Video - Motorul Cadillac de 3.0 litri V6 Twin Turbo – admisie aer

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

kent09
Vineri, 05 August 2016 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Dragosh92
Duminică, 31 Mai 2015 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
danielr1
Miercuri, 27 Mai 2015
1. cand sunt dezactivati cei doi cilindrii 2 si 6 am observat in animatia ca supapele nu se misca, intrebarea mea este daca raman deschise sau ce se intampla sa nuse creeze compresie inutil.
2. in tabel la BMW 3.0L 313cp biturbo

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului