Sistemul de dezactivare a cilindrilor - 1.4 TSI VW

    Reducerea consumului de combustibil și a emisiilor poluante este una din prioritățile de top a marilor producători de automobile, inclusiv a concernului Volkswagen.

    Ultima tehnologie cu un aport semnificativ asupra scăderii consumului de combustibil va echipa modelele VW începând cu anul 2012. Tehnologia numită CSO (Cylinder Shut-Off) constă în dezactivarea anumitor cilindrii de pe un motor cu ardere internă. Această tehnologie va fi prezentă inclusiv pe motorul de cilindree mică de 1.4 litri cu injecție directă supraalimentat (TSI).

Motorul 1.4 TSI de la VW

Foto: Motorul 1.4 TSI de la VW
Sursa: VW

    Sistemul dezactivează temporar doi din cei patru cilindri ai motorului când acesta funcționează în domeniul sarcinilor mici și medii. În privința consumului de combustibil, pe ciclul european de omologare NEDC, se reduce consumul cu aproximativ 0.4 litri la 100 km. Mai mult în funcție de condițiile de exploatare și a stilului de condus consumul de combustibil poate fi redus cu până la 1 litru la 100 de km. Inovația sistemului este susținută și de faptul ca VW este primul constructor care implementează acestă tehnologie pe motoarele supraalimentate de producție în masă.

    Conducătorul auto nu percepe în mod direct activarea sistemului, și anume dacă motorul funcționează în patru sau doi cilindri. Datorită echilibrării superioare a motorului, funcționarea cu doar doi cilindri va avea impact minim asupra zgomotelor și a vibrațiilor motorului.

    Funcționarea în doi cilindrii este activă când turația motorului se situează între 1400 și 4000 rot/min iar cuplul motor este între 25 și 75 Nm. În urma statisticilor realizate de VW acest regim de funcționare se aplică la 70% din distanța parcursă de un automobil care efectuează un ciclu de omologare european NEDC.

    După admisia aerului proaspăt în camerele de ardere sistemul dezactivează camele ce acționează supapele de admisie și evacuare a cilindrilor 2 și 3, în paralel cu sistarea injecției de combustibil. Astfel se reduc pierderile prin pompaj ale cilindrilor 2 și 3, nu se mai realizează injecția de combustibil iar cilindri funcționali, 1 și 4, vor avea randament mai bun datorită creșterii sarcinii acestora.

    Închiderea și deschiderea supapelor se face prin intermediul unui sistem complex de acționare. Pe cei doi arbori cu came, de admisie și de evacuare, în dreptul cilindrilor 2 și 3 sunt montate două piese mobile. Aceste piese mobile conțin camele normale a celor doi cilindrii plus came cu profil cilindric, care nu acționează în sensul deschiderii supapelor.

1.4 TSI cu CSO
CSO inactiv CSO activ
Camele cu profil normal acționează supapele            Camele cu profil cilindric nu mai deschid supapele
Sistemul de dezactivare a cilindrilor - 1.4 TSI
Foto: Sistemul de dezactivare a cilindrilor - 1.4 TSI
Sursa: VW

    Procesul de activare/dezactivare a sistemului se executa în aproximativ 13...36 milisecunde, în funcție de turația motorului. Pentru a minimiza impactul asupra funcționarii omogene a motorului, tranziția de la cilindri activi la inactivi se face și cu controlul clapetei obturatoare și a sistemului de aprindere.

    Poziția pedalei de accelerație este utilizată pentru a determina stil de condus al conducătorului auto. De asemenea în cazul în care se efectuează multe schimbări de treaptă (condus sportiv) sistemul este dezactivat pentru a beneficia de puterea maximă a motorului.

    Întregul sistem de acționare are masa totală de aproximativ 3 kg, toate elementele componente fiind integrate în chiulasă.

    Această tehnologie, dacă este combinată și cu un sistem Stop & Start, poate realiza o economie de combustibil de aproximativ 0.6 litri la 100 km. Reducerea semnificativă a consumului de combustibil se face în regim stabilizat de deplasare (viteza constantă 50 km/h, în treapta a patra) și poate atinge până 1 litru la 100 km.

    Cu acest sistem VW reduce agresiv consumul de combustibil pentru motorul 1.4 TSI de 140 CP cu avantajul că posesorul automobilului se poate bucura de performanțele dinamice ale acestui motor atunci când dorește.

Video - motorul 1.4 TSI CSO VW

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

centurion
Marți, 14 Februarie 2012
Eu stiu ca Honda au introdus acest sistem in serie pe Accord V6 i-VTEC. Probabil VW a gasit vreun amanunt pentru care spun ca sunt primii in serie cu asa ceva.

Ptr admin: sa corectezi :

Raportează comentariul
Laurentiu
Luni, 13 Februarie 2012 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Mecanismul care schimba profilul camelor este in chiulasa, se poate observa in clipul video.

Raportează comentariul
Teo
Sâmbătă, 11 Februarie 2012 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Care este mecanismul care schimba profilele camelor?

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului