Motorul pe benzină 1.0 EcoBoost de la Ford

    Noul motor EcoBoost de 1.0 litri, pe benzină, de la Ford, este câștigătorul premiului „Motorul Internațional al Anului” („International Engine of the Year”) ediția 2012. De asemenea motorul 1.0 Ecoboost a câștigat și categoriile „Cel Mai Bun Motor Nou” („Best New Engine”) și „Cel Mai Bun Motor Sub 1.0 Litri” („Best engine Under 1.0-Liter”).

Motorul 1.0 EcoBoost de la Ford

Foto: Motorul 1.0 EcoBoost de la Ford
Sursa: Ford

    Motoarele EcoBoost au echipat automobilele Ford începând cu anul 2009. Primele automobile cu motoare EcoBoost au fost Ford Taurus, Lincoln MKS și crossover-urile Ford Flex și Lincoln MKT. Familia de motoare EcoBoost este compusă din:

  • 1.6 litri, 4 cilindri: motor cu injecție directă de benzină, cu injector central, produs în fabrica din Bridgend, UK.
  • 2.0 litri, 4 cilindri: primul motor EcoBoost Ford cu destinație internațională, produs la fabrica din Valencia, Spania
  • 3.5 litri, 6 cilindri în V, primul motor EcoBoost lansat în SUA, este produs în Cleveland, SUA
  • 1.0 litri, 3 cilindri, cel mai economic motor din familia EcoBoost, produs în Cologne, Germania și începând cu 2012 la fabrica Ford din Craiova, România.

Logo Ford EcoBoost

Foto: Logo Ford EcoBoost
Sursa: Ford

    Noul motor în 3 cilindri, 1.0 EcoBoost, este cel mai mic motor pe benzină produs de Ford. Performanțele dezvoltate de acesta sunt echivalente cu cele ale unui motor pe benzină aspirat de 1.6 litri. Puterea maximă ajunge la 125 CP iar cuplul maxim la 170 Nm, disponibil între 1400 și 4500 rot/min.

    Ford Focus cu motor 1.0 EcoBoost oferă cele mai mici emisii de CO2 din clasa sa, 109 g/km, și un consum mixt de numai 4.8 litri/100km, în varianta de 100 CP.

    Pentru a crește performanțele dinamice ale motoarelor și pentru a reduce în același timp consumul de combustibil și emisiile poluante, inginerii de la Ford au inclus în motoarele EcoBoost următoarele tehnologii:

  • downsizing”, reducerea cilindreei
  • supraalimentarea cu turbocompresor
  • injecția directă de benzină
  • distribuția variabilă duală (admisie + evacuare) TI-VCT
  • optimizarea sistemului de răcire
  • reducerea frecărilor

Motorul 1.0 EcoBoost de la Ford – vedere a sistemului de distribuție

Foto: Motorul 1.0 EcoBoost de la Ford – vedere a sistemului de distribuție
Sursa: Ford

    Turbocompresorul utilizat este produs de Continental, este compact și are inerție mică. Geometria turbocompresorului este fixă, controlul presiunii de supraalimentare făcându-se printr-o supapă de descărcare a gazelor de evacuare (wastegate). Turația turbocompresorului poate atinge valori extreme de până la 248000 rot/min!

    Sistemul de injecție directă de benzină funcționează cu o presiune de până la 150 bari și este este capabil să efectueze mai multe injecții pe ciclu. Datorită divizării injecției și a controlului precis al cantității de combustibil injectată, se reduce substanțial consumul de combustibil precum și emisiile poluante. Injectoarele sunt montate central în camera de ardere, ceea ce permite obținerea unui amestec bogat în jurul bujiei și omogen în camera de ardere.

    Sistemul de distribuție variabilă dual, TI-VCT, variază timpii de deschidere și închidere a supapelor de admisie și a celor de evacuare, în funcție de punctul de funcționare al motorului. Datorită controlului precis al deschiderii supapelor, sistemul de distribuție permite evacuarea completă a gazelor arse din cilindri îmbunătățind astfel performanța turbosupraalimentării. Acest sistemul de distribuție a permis obținerea cuplului motor maxim de la turații foarte joase de 1300 – 1400 Nm. Acționarea sistemului de distribuție se face cu ajutorul unei curele dințate imersate în ulei. Lubrifierea cu ulei a curelei de distribuție a permis scăderea frecărilor, cu impact asupra reducerii consumului de combustibil.

Motorul 1.0 EcoBoost de la Ford – vedere a mecanismului motor

Foto: Motorul 1.0 EcoBoost de la Ford – vedere a mecanismului motor
Sursa: Ford

    Blocul motor este din fontă cenușie, are formă compactă și o lungime de numai 286.2 mm. Acesta a fost proiectat să suporte presiuni mari și în același timp să aibă dimensiuni reduse. Datorită dimensiunilor reduse, masa blocului este comparabilă cu cea a unui bloc din aluminiu, în același timp păstrând avantajele blocului motor din fontă (încăzire mai rapidă a motorului, cost mai mic, etc.).

    Chiulasa motorului este din aluminiu și conține o parte din galeria de evacuare. Integrarea galerie de evacuare în chiulasă permite răcirea mai bună a gazelor de evacuare la turații ridicate și implicit funcționarea motorului cu amestec stoichiometric.

    Motorul 1.0 EcoBoost este echipat cu un concept nou de volantă care reduce oscilațiile produse de motor. Astfel confortul pasagerilor este îmbunătățit fără a afecta însă performanțele dinamice, consumul de combustibil sau nivelul de emisii poluante ale motorului.

    Sistemul de răcire al motorului este de asemenea inovativ. Acesta este împărțit în două circuite distincte, unul pentru blocul motor și al doilea pentru chiulasă. Un motor pe benzină, la rece, este cu 10-12% mai puțin eficient față de temperatura nominală. Datorită acestui concept, timpul necesar încălzirii motorului 1.0 EcoBoost a fost redus, iar eficiența motorului la temperaturi scăzute este mai mică cu numai 7% față de valoarea nominală.

    O atenție deosebită a fost acordată și frecărilor interne ale motorului. Pistoanele au fost acoperite cu materiale antifricțiune și echipate cu segmenți cu tensiune redusă. De asemenea pompa de ulei este controlată electronic, presiunea uleiului fiind modificată în funcție de regimul de funcționare a motorului.

Date tehnice ale motorului Ford 1.0 EcoBoost

Versiune 100 CP 125 CP
Tip 3 cilindri în linie, pe benzină, cu injecție directă, distribuție TI-VCT, montat transversal
Cilindree [cm3] 999
Alezaj [mm] 71.9
Cursă [mm] 82
Raport de comprimare 10.0:1
Putere maximă [CP] @ [rot/min] 100 @ 6000 125 @ 6000
Cuplu maxim [Nm] @ [rot/min] 170 @ 1400 - 4000 170 (200 overboost) @ 1400 - 4500
Distribuție DOHC, TI-VCT
Cilindri 3 în inie
Chiulasă turnată, din aluminiu
Bloc motor turnată, din fontă
Sistem de injecție directă, benzină, injectoare cu 6 orificii
Control injecție Bosch, MED17
Nivel emisii poluante EURO 5
Admsie aer supraalimentare cu turbocompresor

    Motorul EcoBoost de 1.0 litri va înlocui motoarele pe benzină cu injecție indirectă de 1.25, 1.4 și 1.6, ce încă echipează automobilele din gama Ford. Datorită capacităților dinamice și de consum, motorul Ford 1.0 EcoBoost ridică standardul de performanță ale motoarelor pe benzină de capacitate cilindrică mică.

Video – motorul Ford 1.0 EcoBoost

Comentarii

crass
Luni, 21 Ianuarie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5

Login

Logo motorul anului