Motorul pe benzină 1.0 Kappa de la Hyundai-Kia

    Motorul de 1.0 litri pe benzină, aspirat, cu trei cilindrii, echipează modelele Hyundai i10 și Kia Picanto. Acest motor combină conceptul de motor în trei cilindri cu tehnologiile moderne, în scopul de a reduce la minim emisiile poluante și de a oferi în același timp performanțe dinamice ridicate. Motorul se caracterizează prin consum redus de combustibil și zgomot foarte mic în funcționare.

Motorul Kappa de 1.0 litri

Foto: Motorul Kappa de 1.0 litri
Sursa: Hyundai-Kia

    Primele faze ale dezvoltării motorului Kappa a presupus definitivarea soluție tehnice a motorului în ceea ce privește numărul de cilindri. Pierderile prin frecare precum și randamentul termic sunt îmbunătățite prin reducerea numărului de cilindri. Pentru motorul Kappa s-a studiat în paralel două soluții de mecanism motor, cu trei și doi cilindri.

                     Numărul de cilindri
Caracteristici
4 3         2       
Consum de combustibil

 

 

 

 Referința

+
(3 ... 5 %)

+
Performanțe dinamice + +
Masă

+
(-10 %)

+
Zgomot și vibrații - --
Cost

+
(-9 %)

+

Sursa: MTZ

    Comparativ cu un motor cu patru cilindri, un motor în trei cilindri are consum mai redus de combustibil. Dezavantajul unui motor în trei cilindri se datorează echilibrării mai slabe a mecanismului motor cu impact asupra creșterii zgomotului și a vibrațiilor în funcționare. Din acest punct de vedere o atenție specială trebuie acordată sistemelor de prindere a motorului de caroserie și a echilibrării lanțului cinematic.

    Din punct de vedere al zgomotelor și a vibrațiilor un motor în doi cilindri nu poate avea un nivel acceptabil fără utilizarea unui arbore de echilibrare. Adoptarea acestei soluții tehnice are dezavantajul scăderii randamentului global al motorului, reducerea performanțelor și creșterea costului total al motorului.

Arbore cotit cu arbori de echilibrare (motor BMW diesel cu patru cilindri)

Foto: Arbore cotit cu arbori de echilibrare (motor BMW diesel cu patru cilindri)
Sursa: ATZ

    Arborii de echilibrare nu sunt o soluții exclusiv dedicată motoarelor cu doi sau trei cilindri. Acest tip de motoare de cele mai multe ori impun utilizarea unui arbore de echilibrare datorită lipsei echilibrării naturale. În cazul motoarelor în patru cilindri utilizarea unui arbore de echilibrare este opțională și se impune doar dacă se dorește reducerea la minim a zgomotelor și vibrațiilor motorului.

    Datorită dezavantajelor evidente ale unui motor cu doi cilindri pentru motorul Kappa inginerii de la Hyundai-Kia au adoptat soluția cu trei cilindri. Motorul de 1.0 litri, DOHC, în trei cilindri, obține rezultate remarcabile în ceea ce privesc performanțele, consumul de combustibil și acustica.

Caracteristici tehnice

Puterea maximă [CP] @ [rot/min]

69 @ 6200
Cuplul maxim [Nm] @ [rot/min] 94 @ 3500
Număr de cilindri [-] 3
Dispunerea cilindrilor [-] în linie
Capacitatea cilindrică [cm3] 999
Alezaj x Cursă [mm] 71 x 84
Raport de comprimare [-] 10.5
Sistem de distribuție 4 supape/cil., lanț de antrenare, Dual-CVVT
Combustibil benzină

    Blocul motor este turnat din aluminiu aliat. Față de un bloc clasic din fontă utilizarea blocului din aluminiu a permis reducerea masei motorului cu aproximativ 12 kg. Cămășile cilindrilor sunt din fontă aliată pentru a reducerea frecării cu pistonul și creșterea durabilității.

    Arborele cotit este turnat din fontă aliată. Geometria acestuia a fost optimizată pentru reducerea zgomotelor și vibrațiilor. Pistoanele turnate din aluminiu au mantaua acoperită cu material antifricțiune pe bază de MoS2 (bisulfit de molibden) pentru reducerea frecării cu cilindri.

    Motorul Kappa este prevăzut cu sistem de distribuție variabilă duală (Dual-CVVT), care permite varierea continuă a fazelor supapelor de admisie și evacuare. Tehnologia Dual-CVVT reduce consumul de combustibil și crește performanțele dinamice ale motorului prin optimizarea schimbului de gaze în funcție de punctul de funcționare al motorului. Cu tehnologia Dual-CVVT consumul de combustibil este redus cu 3% comparativ cu un motor cu distribuție fixă.

Distribuția variabilă Dual-CVVT de la Hyundai-Kia

Foto: Distribuția variabilă Dual-CVVT de la Hyundai-Kia
Sursa: blog.naver.com

    Prin controlul momentului de deschidere și închidere ale supapelor de admisie și evacuare sistemul Dual-CVVT are rol și de EGR. Deschiderea supapei de evacuare este întârziată mai mult decât în cazul nominal. Astfel gazele proaspete se amestecă cu cele arse din cilindru efectul fiind similar ca în cazul unui sistem EGR. În acest mod se reușește reducerea emisiilor de NOx și HC.

    De asemenea prin suprapunerea duratei de deschidere a supapelor de admisie și evacuare se baleiază integral gazele arse din motor obținându-se astfel o umplere optimizată cu gaze proaspete.

    Tacheții supapelor sunt acoperiți cu o peliculă de carbon DLC. Acest tip de carbon are structura cristalină similară cu cea a diamantului, proprietate ce-i conferă o durabilitate ridicată.

Curbele de cuplu și putere ale motorului 1.0 Kappa

Foto: Curbele de cuplu și putere ale motorului 1.0 Kappa
Sursa: Hyundai-Kia

    Toate versiunile de putere ale motorului Kappa pot fi echipate și cu sistem Start & Stop. Denumit ISG sistemul controlează oprirea și pornirea motorului, în timpul staționării motorului, funcție de poziția pedalei de accelerație, poziția schimbătorului de viteze, viteza automobilului, nivelul de încărcare al bateriei, temperatura exterioară și consumul de energie electrică al automobilului. Sistemul ISG reduce consumul de combustibil cu aproximativ 3%.

    Tot pentru reducerea consumului de combustibil motorul este prevăzut cu un sistem AMS care monitorizează și controlează încărcarea alternatorului în funcție de condițiile de funcționare. Acest sistem a permis reducerea consumului de combustibil cu aproximativ 1.5%.

    Motorul Kappa de 1.0 litri, pe benzină, în trei cilindri, de la Hyundai-Kia, reușeste să combine într-un mod eficient, un consum scăzut de combustibil, performanțe dinamice ridicate și un nivel al zgomotului și a vibrațiilor remarcabil, ceea ce-l face ideal pentru echiparea automobilelor din clasa mică.

Video - Motorul Kappa de 1.0 Litri de la Hyundai-Kia

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

FLORIN80
Luni, 03 Iunie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Buna ziua,

Articol f. interesant . As dori sa publicati informatii despre motoarele pe benzina ASPIRATE Hyundai-Kia 2.0 , 165 cp ( KIA OPTIMA ) si 2.4 DOHC , 180 cp ( KIA OPTIMA) . Ma intereseaza cele 2 motoare d.p.d.v al consumului si fiabilitatii.
Ms . frumos

Raportează comentariul
crass
Luni, 21 Ianuarie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5

Login

Logo motorul anului