Motorul pe benzină 0.9 TCe 90 CP de la Renault

    La salonul internaţional auto de la Paris au fost prezentate noile Dacia Logan şi Sandero. Pe langă motorizarea diesel, noul Logan şi noul Sandero vor fi echipate cu propulsoare 0.9 TCe de 90 CP (cod H4Bt), motor ce face parte din gama Energy.

Motorul 0.9 TCe 90 CP Energy

Foto: Motorul 0.9 TCe 90 CP Energy
Sursa: Renault

    Motorul TCe 90 este primul motor cu trei cilindri dezvoltat de Renault. Acesta va echipa şi noul Renault Clio şi va înlocui gradual motorul 1.2 TCe de 100 CP fără a sacrifica performanţele dinamice, în ciuda cilindreii reduse cu 25%.

Motorul 0.9 TCe 90 CP Energy

Foto: Motorul 0.9 TCe 90 CP Energy
Sursa: Renault

    Blocul motorului TCe 90 precum şi chiulasa sunt din aluminiu, reducerea masei motorului, comparatic cu un motor din fontă, fiind de aproximativ 15 kg. Grupul turbocompresor are inerție mică, turbo-lag-ul fiind minimizat. Distribuția motorului este variabilă, pe lanț, cu 4 supape pe cilindru, cu sistem de variere a fazelor supapelor de admisie controlat hidraulic.

Motorul 0.9 TCe 90 CP Energy – curbele de cuplu și putere

Foto: Motorul 0.9 TCe 90 CP Energy – curbele de cuplu și putere
Sursa: Renault

    Noul motor dezvoltă o putere maximă de 90 de CP la o turație de 5000 rot/min și un cuplu maxim de 135 Nm la 2500 rot/min. Cu 90% din cuplul maxim disponibil începând cu 1650 rot/min, noul motor TCe 90 garantează răspuns rapid în accelerații de la turații scăzute. Din punct de vedere al performanțelor dinamice, motorul TCe 90 cu cilindreea de numai 899 centimetri cubi, este simular cu un motor pe benzină, aspirat, de 1.4 litri.

Motorul 0.9 TCe 90 CP Energy – grupul turbocompresor

Foto: Motorul 0.9 TCe 90 CP Energy – grupul turbocompresor
Sursa: Renault

    Galeria de admisie a motorului 90 TCe a fost special proiectată pentru a cree un efect puternic de vârtej asupra aerului (tumble) care intră în cilindri. Datorită acestei particularități tehnologice combustia are loc foarte rapid, la care se adaugă avantajele unui motor cu cilindree redusă*:

  • performanțe dinamice simulare datorită turbo supraalimentării și reducerea consumului de combustibil cu aproximativ 5%
  • reducerea frecărilor cu aproximativ 20%, datorită numărului mai mic de cilindri, ce are impact asupra scăderii consumului de combustibil
  • dinamică mai bună a gazelor de evacuare, cu impact asupra creșterii randamentului turbocompresorului și a scăderii consumului de combustibil

*comparativ cu un motor aspirat, cu 4 cilindri, de 1.4 litri, cu performanțe dinamice similare

Motorul 0.9 TCe 90 CP Energy – mecanismul motor și sistemul de distribuție

Foto: Motorul 0.9 TCe 90 CP Energy – mecanismul motor și sistemul de distribuție
Sursa: Renault

    Motorul Energy TCe 90, precum și celelalte motoare din familia Energy, beneficiază de tehnologii împrumutate din Formula 1:

  • motor cu arhitectură patrată
  • frecare redusă între arborele cu came și tacheți, datorită acoperirii tacheților cu strat de carbon (DLC)
  • frecare redusă a mecanismului motor, datorită acoperirii fustei pistoanelor cu material antifricțiune pe bază de grafit

Motorul 0.9 TCe 90 CP Energy – mecanismul motor și sistemul de distribuție

Foto: Motorul 0.9 TCe 90 CP Energy – mecanismul motor și sistemul de distribuție
Sursa: Renault

    Automobilele echipate cu motorul TCe 90 Energy (Renault Clio, Dacia Logan, Dacia Sandero) vor putea fi echipate cu o serie de sisteme adiționale pentru reducerea consumului de combustibil și creșterea performanțelor:

  • sistem Stop & Start combinat cu un sistem de recuperare a energiei de frânare
  • efect pronunțat de vârtej (tumble) al aerului admis în cilindri, cu efect asupra optimizării combustiei
  • management termic al motorului, care reduce timpul de încălzire a motorului cu aproximativ 15%
  • pompă de ulei și lanț de distribuție cu acoperiri pe bază de Teflon, cu impact asupra reducerii frecărilor
  • pompă de ulei cu cilindree varibilă în funcție de punctul de funcționare al motorului, cu impact asupra reducerii puterii consumate de la motorul termic

    Datorită acestor sisteme motorul TCe 90 Energy are performanțe dinamice remarcabile, cuplul motor maxim fiind aproximativ constant între 2500 și 3500 rot/min iar puterea maximă aproximativ constantă între 5000 și 5500 de rot/min. De asemenea, comparativ cu motorul pe care-l înlocuiește (TCe 100), pe ciclul de omologare NEDC, consumul de combustibil și emisiile de CO2 sunt reduse cu aproximativ 25%.

    Cu motorul TCe 90 Energy (H4Bt), Renault se poziționează cu succes în grupa constructorilor de motoare în trei cilindri pentru automobile de clasă mică: Ford 1.0 EcoBoost, VW 1.0 Up! și Hyundai-Kia 1.0 Kappa.

Video – Motorul 0.9 TCe 90 Energy de la Renault

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

crass
Luni, 21 Ianuarie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5

Login

Logo motorul anului