Pompa de injecție Delphi DFP1 pentru motoare diesel

    Sistemele de injecție cu rampă comună Delphi sunt foarte răspândite, acestea echipează motoare diesel pentru diverși producători de automobile. Primele sisteme de injecție Delphi conțin rampă comună sferică și pompe de injecție de tipul DFP1. Acest tip de sistem de injecție echipează de asemenea motoarele diesel (K9K) ale automobilelor Dacia, platforma X90 (Logan, Sandero, MCV, Pick-up).

Pompa de injecție Delphi DFP1

Foto: Pompa de injecție Delphi DFP1

    Diverse motoare echipate cu sistem de injecție Delphi cu pompă de injecție DFP1:

Motor
Producător
Capacitate pompă [cm3/rot] Număr de pistoane Raport de transmitere Presiune maximă [bar] @ turația [rot/min] Sistem de antrenare
Renault K9K
65 – 85 CP
0.6 2 1/2 1600 @ 1000 - 2500 Curea
PSA DV4TED4 0.67 3 2/3 1600 @ 1170 - 3000 Curea
Ford Puma
Transit
1.2 4 1/2 1600 @ 1000 - 2500 Lanț
Ford Lynx/Puma 0.9 4 1/2 1600 @ 1000 - 2500 Lanț
Kia 0.9 4 1/2 1400 @ 1250 - 2100 Curea
Ssang Yong 0.9 4 5/8 1400 @ 1000 - 2500 Lanț

Sursa: Delphi

    Sistemul de injecție Delphi cu rampă comună sferică conține următoarele componente:

  • pompa de joasă presiune (pompa de transfer): acesta este integrată în carcasa pompei de înaltă presiune
  • pompa de înaltă presiune (pompa de injecție): este alimentată de pompa de joasă presiune și trimite combustibilul către rampa comună la o presiune foarte înaltă (max. 1600 bari)
  • regulatorul de presiune (IMV): controlează presiunea maximă furnizată de pompa de înaltă presiune
  • rampa comună sferică: alimentează injectoarele cu combustibil sub presiune
  • injectoarele: livrează cantitatea necesară de combustibil în cilindri la momentul dorit
  • calculatorul de injecție: controlează tot procesul de injecție și presiunea combustibilului din rampă, în funcție de regimul de funcționare al motorului
  • senzori: citesc diferite informații în timp real pentru a le furniza calculatorului de injecție (senzor de presiune combustibil rampă, senzor de temperatură combustibil pompă, senzor temperatură aer admisie, senzor masă aer admisie, senzor poziție pedală de accelerație, accelerometru, senzor turație motor, senzor poziție arbore cu came, etc.)

    Sistemul de alimentare cu combustibil asigură cantitatea de motorină necesară realizării injecției. Combustibilul este tras din rezervor de pompa de transfer, filtrat și furnizat pompei de injecție care-l comprimă la valoarea necesară.

    Pompa de injecție Delphi DFP1 este de fapt atât pompă de transfer (joasă presiune) cât și pompă de injecție (înaltă presiune). Ambele componente sunt integrate în aceeași carcasă.

Circuitul de alimentare cu combustibil și sistemul de injecție – principiul de funcționare

Foto: Circuitul de alimentare cu combustibil și sistemul de injecție – principiul de funcționare
Sursa: Delphi

Observație: cifrele pentru notațiile din figura de mai sus sunt alese astfel încât să fie echivalente cu cele din figurile următoare.

A – pompă de joasă presiune (pompă de transfer)
B – pompă de înaltă presiune (pompă de injecție)
C – circuitul de recirculare al combustibilului rece
D – circuitul de recirculare al combustibilului cald

2 – orificiu (racord) de alimentare cu combustibil
5 – regulator de presiune (IMV)
7 – racord de retur pompă (către filtru de motorină)
8 – supapă de limitare a presiunii pompei de injecție
9 – racord de retur combustibil de la injectoare
10 – orificiu (racord) de înaltă presiune (alimentarea rampei comune)


15 – supapă de limitare a presiunii pompei de joasă presiune
16 – cameră de comprimare
17 – supapă de admisie pompă de injecție
18 – rampă comună sferică
19 – senzor de presiune combustibil
20 – injector
21 – filtru de motorină
22 – rezervor de combustibil

a – presiune de admisie (aprox. 1 bar)
b – presiune de transfer (max. 6 bari)
c – presiune de injecție (max. 1600 bari)
d – presiune de retur
e – presiune internă pompă
f – depresiune retur injector (tub Venturi)

    Pompa de transfer (A) aflată în aceeași carcasă cu pompa de injecție (B) aspiră prin orificiul de admisie (2) combustibilul din rezervor (22). Combustibilul este filtrat (21) și precomprimat pentru a fi livrat pompei de injecție.

    Supapa (15) limitează presiunea maximă furnizată de pompa de transfer. Regulatorul de presiune (5) controlează debitul de combustibil livrat pompei de injecție controlând astfel presiunea maximă a combustibilului. Supapa (8) limitează presiunea maximă generată de pompa de injecție.

    Din pompa de injecție, prin orificiul de refulare (10), combustibilul sub presiune ajunge în rampa comună (18) de unde sunt alimentate injectoarele (20). Senzorul (19) citește presiunea combustibilului din rampă. Pe baza acestei informații calculatorul de injecție deschide/închide regulatorul de presiune (5) pentru a obține presiunea necesară în rampă.

Pompa de injecție Delphi DFP1

Foto: Pompa de injecție Delphi DFP1
Sursa: Delphi

1. flanșă de antrenare
2. orificiu (racord) de alimentare cu combustibil
3. conector electric senzor de temperatură combustibil
4. conector electric regulator de presiune
5. regulator de presiune (IMV)
6. cap hidraulic
7. racord de retur pompă (către filtru de motorină)
8. supapă de limitare a presiunii pompei de injecție
9. racord de retur combustibil de la injectoare
10. orificiu (racord) de înaltă presiune (alimentarea rampei comune)
15. supapă de limitare a presiunii pompei de joasă presiune

Pompa de injecție Delphi DFP1

Foto: Pompa de injecție Delphi DFP1
Sursa: Delphi

    Pompa este antrenată de motorul termic prin intermediul unei curele dințate, montată pe roata arborelui de intrare în pompă. Turația de antrenare a pompei este jumătate din turația motorului. Arborele de intrare în pompă antrenează atât pompa de transfer (joasă presiune) cât și cea de injecție (înaltă presiune).

Pompa de injecție Delphi DFP1 – secțiune longitudinală

Foto: Pompa de injecție Delphi DFP1 – secțiune longitudinală
Sursa: Delphi

1 arbore de intrare (antrenare)
3 senzor de temperatură combustibil
5 regulator de presiune (IMV)
6 cap hidraulic
10 orificiu (racord) de înaltă presiune (alimentarea rampei comune)
11 cilindru cu came interioare
12 piston plunjer
13 rolă
14 corp pompă de transfer

    Pompa de transfer (14) realizează primul etaj de comprimare al motorinei. Aceasta preia combustibilul din rezervor și-l precomprimă până la o valoare de aproximativ 6 bari. Pompa conține un rotor montat prin intermediul canelurilor pe arborele de intrare (1) și un stator montat în corpul pompei.

Pompa de transfer DFP1 – secțiune transversală

Foto: Pompa de transfer DFP1 – secțiune transversală
Sursa: Delphi

a – camera de admisie
b – camera de evacuare (refulare)
c – arbore de intrare (antrenare)
d – palete

1, 2, 3, 4 – pozițiile (fazele) de funcționare ale pompei

    Pompa de transfer este de tipul: pompă volumică, cu deplasare continuă, cu palete și excentricitate fixă. Pe rotorul pompei sunt prevăzute 4 canale în care sunt montate 4 palete, dispuse la un unghi de 90°. Statorul este excentric față de axa rotorului astfel încât să formeze două camere (admisie și evacuare). Paletele sunt tot timpul în contact cu statorul datorită apăsării arcurilor elicoidale.

    Rotorul se rotește în sens invers acelor de ceas, în raport cu statorul. Considerăm volumul inițial cel format între paletele 1 și 4. În acestă poziție volumul este minim deoarece rotorul este foarte apropiat de stator. Rotorul se rotește și paletele ajung în poziția 4 și 3, volumul crește brusc, se creează depresiune și combustibilul este aspirat.

    Începe faza de comprimare a combustibilului, în pozițiile 3 și 2. Volumul creeat între palete începe să scadă, combustibilul fiind comprimat. Tot volumul de combustibil este evacuat (refulat) pe faza finală de comprimare când paletele sunt în pozițiile 2 și 1.

Pompa de transfer DFP1 – secțiune transversală

Foto: Pompa de transfer DFP1 – secțiune transversală
Sursa: Delphi

15 - supapă de limitare a presiunii pompei de transfer (joasă presiune)

    Presiunea debitată de pompa de transfer este de aproximativ 6 bari, indiferent de regimul de funcționare al motorului. În cazul în care acestă valoare de presiune este depășită supape de limitare a presiunii (15) se deschide iar combustibilul este recirculat în admisie.

    Pompa de injecție (înaltă presiune) utilizează pistoane radiale acționare de came pentru a comprima combustibilul. Arborele de intrare formează un corp comun cu cilindrul cu came interioare. Cilindrul conține 4 came, diametral opuse, care acționează succesiv asupra celor 2 pistoane plunjer. Acționarea pistoanelor de către came se face prin intermediul unor tacheți cu role.  Rolele sunt în contact permanent cu inelul cu came și se rotesc continuu în timpul funcționarii.

Pompa de injecție Delphi DFP1 - admisie Pompa de injecție Delphi DFP1 - evacuare
ADMISIE EVACUARE

Foto: Pompa de injecție Delphi DFP1 - fazele de admisie și evacuare
Sursa: Delphi

    În faze de admisie camele nu acționează asupra pistoanelor. Presiunea debitată de pompa de transfer  este mai mare decât presiunea din camera de comprimare. Astfel supapa de admisie se deschide și combustibilul pătrunde în camera de comprimare.

Supapele de admisie și evacuare din pompa de înaltă presiune Delphi DFP1
 Supapa de admisie  Supapa de evacuare

Foto: Supapele de admisie și evacuare din pompa de înaltă presiune Delphi DFP1
Sursa: Delphi

    Când camele încep să acționeze pistoanele (faza de comprimare) presiunea începe dă crească în camera de comprimare. Presiunea din camera de comprimare devine mai mare decît presiunea debitată de pompa de transfer iar supape de admisie se închide. Pe măsură ce pistoanele își continuă cursa de comprimare presiunea crește continuu până când supapa de evacuare se deschide iar combustibilul este refulat sub presiune către rampa comună.

    La o rotație completă a arborelui de intrare se realizează două faze de comprimare a combustibilului datorită celor 4 came diametral opuse dispuse la 90°.

    Regulatorul de presiune (IMV) este montat pe capul hidraulic al pompei. Acesta controlează aria orificiului de curgere a combustibilului dinspre pompa de transfer către pompa de înaltă presiune.

Regulator de presiune (IMV) pompă de injecție Delphi DFP1

Foto: Regulator de presiune (IMV) pompă de injecție Delphi DFP1

    Regulatorul de presiune conține un electromagnet și o supapă. Deschiderea și închiderea regulatorului de presiune este comandată de calculatorul de injecție. Când electromagnetul nu este alimentat cu energie electrică supapa regulatorului este complet deschisă și tot combustibilul este transferat către pompa de înaltă presiune. Regulatorul conține și un filtru sub formă de sită și două garnituri elastice (O-ring-uri). Acesta se montează pe capul hidraulic al pompei fiind fixat de două șuruburi.

    Supapa regulatorului se deschide/închide proporțional cu curentul electric aplicat pe electromagnet. Calculatorul de injecție ajustează poziția supapei regulatorului în funcție de presiunea necesară în rampa comună. Pentru a reduce presiunea de injecție, supapa regulatorului începe să se închidă, se reduce secțiunea de curgere și astfel debitul combustibilului furnizat de pompa de transfer către pompa de injecție scade.

    Construcția pompei de injecție Delphi DFP1 este relativ complexă. Integrarea pompei de transfer în aceeași carcasă au condus la creșterea numărului de componente ale pompei. Dacă sunt întrebări sau neclarități în ceea ce privește componentele și modul de funcționare nu ezitați să întrebați!

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

g_fane39
Sâmbătă, 23 Septembrie 2017
Mondeo TDCi.La rece porneste bine (insemnand ca nu

Raportează comentariul
g_fane39
Sâmbătă, 23 Septembrie 2017
Foarte util!
Excelent materialul!
Ar fi util daca, relativ la acelasi subiect,in completare, s-ar posta si un altul privind manifestari-defecte comune.

Raportează comentariul
dumi
Marți, 22 August 2017 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
dumi
Marți, 22 August 2017
sal am si eu un mindeo din 2009 1,8 motorina,si am schimbat injectoarele si acuma im sparege conducta de presiune care pleaca din pompa catre injectoare si e adoua care o scimb si mai mult de 2 sap nu ma tine o conducta si nust ce sai mai fac pareri plz sa o fac si eu multumesc anticipat

Raportează comentariul
RALFY
Marți, 06 Iunie 2017
Care sunt simptomele cauzate de defectarea regulatorului de presiune la o pompa de injectie diesel Delphi ? Daca pompa de injectie pe motorina Delphi a fost desfacuta pentru eventuale remedieri, cum se pune la presiunea optima ptr functionare? Prin amorsare, iar dupa pornirea motorului isi creeaza ea singura presiunea necesara? Dupa repararea,calibrarea si generarea codurilor la injectoarele pe motorina Delphi, intr-un service autorizat Delphi si montarea lor pe masina, motorul va pornii sau trebuie mai intai rescrise in calculatorul masinii? Auto este un Ford Focus 1.8 TDCI , 74 KW , anul 2002 . Va multumesc anticipat daca ma clarificati in aceste probleme!

Raportează comentariul
yopnelu
Duminică, 23 Octombrie 2016
salut,am si eu o problema cu un ford focus 1.8 tdci si anume cand merg cu el mai lin ami da smucituri si uneori se opreste daca acelerez atunci cand smuceste nu mai face care ar fi problema, pe tester nu da nici o eroare,mecanici banuiesc pompa de analte.Atrbarea este; daca este pompa de analte ce anume se poate defecta ce-a de joasa sau de analta?,mentionez ca porneste foarte usor si la rece si la cald si trage forte bine.Varog un raspuns

Raportează comentariul
zettu87
Miercuri, 03 Februarie 2016
Salut am si eu o problema la un bravo 2 1.6 120 cai 88kw imi da eroarea p0091 p0092 am fost la mecanic in germania si am facut test la injectoare la debimetru si numai stiu ce nu au gasit nimic in italia am schimbat ceva legat de cotrolare cantitatii de motorina in injectoare si inca ceva pe langa am bagat solutie pt pdf, pt curatarea injectoarelor si nu stiu ce sa mai fac nimeni nu da de cap problemei a schimbat ulei filtru ulei filtru motorina . In timp ce merg intra in recoveri maxim 60km si daca fortez se opreste nu mai pot sa accelerez .A mai avut cineva problema asta sau stiti cum se rezolva ?

Raportează comentariul
lucianherescu
Joi, 29 Ianuarie 2015
salut ! am si eu o problema la 1,5 dci 65cp ( nu merge rotund ,galopeaza si se aude ceva care seamana cu bataia de injector dar putin diferit) . am fost la tester si mi-sa spus ca presiunea bagata de pompa este prea mare ( de aprox. 3ori ) .am incercat cu un alt regulator dar aceiasi problema . am umblat si pe la filtru si senzorii de la admisie si parca se schimba putin mersul dupa care face la fel. cnv cu un sfat

Raportează comentariul
krissstian
Vineri, 28 Noiembrie 2014 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Salut, azi neintelegand bine ce s-a scris mai sus , am umblat la acel surub (8) de bronz sperand ca acolo gasesc o

Raportează comentariul
Andrei
Miercuri, 12 Februarie 2014
@Silviu,
in caz ca mai treci pe aici, lasa-mi te rog rezolvarea la a ta. Pt. a mea, aceleasi probleme ca cele descrise de tine, mi s-a propus curatat pompa inalte pt. 6 mil.... nu prea vreau

Raportează comentariul
bulgaru
Vineri, 03 Ianuarie 2014 Votează 4 / 5Votează 4 / 5Votează 4 / 5Votează 4 / 5Votează 4 / 5
la mine nu porneste daca sta mai multe ore oprita decat daca torn apa fierbinte pe pompa de injectie. mentionez ca dupa pornire functioneaza normal. care ar putea fi problema?

Raportează comentariul
Mihaita
Duminică, 20 Octombrie 2013
popescu9,multumesc frumos voi face o verificare la un sevice, revin cu noutati o seara buna

Raportează comentariul
popescu9
Duminică, 20 Octombrie 2013
nu as vrea sa va cicalesc; dar in urma cu 2ani nu a pornit intr o dimineata, loganul(1.5 diesel din 2008 kis fm) cand era o bruma groasa afara.am tras masina pana la reprezentanta.acolo a pornit(avea apa in filtru motorina).mi au spus ca trebuie schimbata pompa si injectoarele la oferta de 5400lei!nu am avut atatia bani!(cu toate ca cunosc o tipa care a schimbat tot la pretul asta!).solutia mea a fost: sa vizualizez care injector scuipa cel mai mult motorina pe retur(cand a venit gerul imi pornea din ce in ce mai din lung),injector pe care l am inlocuit.eu am luat unul nou(atunci a costat 800lei-acum 1021lei).apoi in urma cu un an am mai schimbat inca unul.anul acesta imi intrerupea motorul la relanti si am schimbat supapa(regulatorul)de presiune si in primavara am schimbat toate bujiile incandescente(40lei/buc bosch).in prezent imi porneste bine.cica e o problema cu pompa de motorina(produce span)solutia e sa se puna o pompa electrica in fata ei intre 2 filtre.daca a mai vazut cineva

Raportează comentariul
popescu9
Duminică, 20 Octombrie 2013
la loganul meu l am schimbat saptamana trecuta, acum merge perfect sta relantiul la 500 rotatii, fara sa se miste acul, fara sa tremure volanul si parca trage mai tare.aprox400lei am dat pe regulator l am comandat de pe net nou magazin onlin..ai grija la strans cele 2 suruburi.se strang putin,sa nu se uzeze filetul. am comandat regulatorul cu nr 9307z523b si merge f bine,iar cel dat jos era cu nr 9307z516b

Raportează comentariul
Mihaita
Duminică, 20 Octombrie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
fluctuatia o are la relantiu,se gatuie putin , la turatie isi revine, sa fie din regulatorul de presiune oare?

Raportează comentariul
popescu9
Duminică, 20 Octombrie 2013
nu uitati vine iarna schimbati filtru de motorina,se poate sa aiba apa in el si ingheata.nu mai porneste si te uiti la masina!

Raportează comentariul
popescu9
Duminică, 20 Octombrie 2013
mihaita,fluctuatia se simte in mers la motor?(poate trage aer pe la filtru_vezi bule aer pe conducta) sau este la relanti o gatuitura dupa care se accelereaza usor apoi revine la normal(regulatorul de presiune).

Raportează comentariul
Mihaita
Duminică, 20 Octombrie 2013
salut, am si eu un logan dci.15 ,si am o fluctuatie pe pompa de injectie , care ar fi problema ?

Raportează comentariul
popescu9
Marți, 15 Octombrie 2013
buna!

mai revin cu anumite probleme pe care le am avut
la loganul meu diesel si precizari cum le am rezolvat:

=tremuratul la relanti al motorului
(face o mica pauza dupa care se accelereaza putin)
este din cauza regulatorului de presiune.
se schimba si dispare acea

Raportează comentariul
silviu
Miercuri, 23 Ianuarie 2013
Felicitari pentru site,este extraordinar.

Raportează comentariul
silviu
Miercuri, 23 Ianuarie 2013
Motivul pentru care vreau sa curat cele doua supape,este ca dupa ce vin cu masina dupa un rulaj prin oras si o opresc, a doua zi pornirea este mai intirzieata ,iar daca dau la para aceea de amorsare de 3,4 ori dupa oprirea motorului pina se intareste fara a mai porni motorul,a doua zi dimineata porneste la sfert,dar in cursul zilei daca opresc masina din loc in loc porneste normal,am inlocuit conducte motorina cu para cu tot si la fel face, ca si cind ceva nu ar inchide circuitul de motorina dupa oprirea motorului.

Raportează comentariul
Laurentiu Cancel
Miercuri, 23 Ianuarie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
@silviu: da, cele doua supape, 8 si 15, se pot demonta pentru curatare. Sunt supape cu arc elicoidal si bila.

Atentie!
1. Ai sanse mari sa introduci impuritati daca desfaci pompa intr-un mediu cu praf, scame, etc.
2. Ai grija sa nu fie pretensionate si sa nu sara cand le desfaci.

Raportează comentariul
PETRONEL
Luni, 21 Ianuarie 2013
Bun articolul,Nota 10.

Raportează comentariul
silviu
Vineri, 18 Ianuarie 2013
cele doua supape notate cu 8 si 15 se pot demonta de pe pompa pentru curatare?

Raportează comentariul
pamax
Luni, 07 Ianuarie 2013
Salut , in sfarsit avem un site de unde se pot invata lucruri interesante si concrete,gratie Domnului Laurentiu! Am citit aproape toate articolele si pot sa afirm ca fiecare in parte are o valoare incontestabila
cu explicatii si grafica bine realizate pe intelesul tuturor. Eu sunt inginer auto si pot sa recomand acest site tuturor care vor sa se documenteze in legatura cu sistemele ce echipeaza noile automobile
Cu respect

Raportează comentariul
popescu9
Luni, 07 Ianuarie 2013
felicitari pentru articol!
nota 10!
pentru toti care au logan diesel
aceasta pagina de net este foarte utila.
cu aceasta ocazie va rog sa ridic urmatoarea problema la logan:
producerea de span a pompei de joasa presiune,span care ajunge la
injectoare si astfel apar probleme la pornire...pornire din ce in ce mai lunga
cu demarorul!
mecanicul meu mi a recomandat sa fac o modificare:
sa dezactivez pompa de joasa si sa o inlocuiesc cu una de
alimentare electrica.sa instalez intre cele doua pompe un filtru de combustibil
si o supapă de limitare a presiunii pompei de joasă presiune(de 4 bari)
care sa dea pe retur surplusul(ce depaseste 4 bari) si sa lase sa intre in pompa fix4bari.
mai mentionez ca pompa electrica este de 6bari si 225l/ora.
alta mentiune sa scot numai paletii cu arculetele sin pompa de joasa.
astept si alte pareri , solutii,dar va rog sa fie ff bine studiate...
va multumesc

Raportează comentariul
crass
Duminică, 06 Ianuarie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Foarte bune toate articolele. O grafica excelenta

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului