Motorul 1.6 TDI de la VW

    Motorul 1.6 TDI echipează majoritatea automobilelor VW din clasa mică și compactă (plus unele modele din clasa medie) cu motorizare diesel. La nivelul grupului VW, motorul 1.6 TDI este disponibil pe următoarele autoturisme: SEAT Ibiza, SEAT Leon, SEAT Altea, Skoda Fabia, Skoda Octavia, Skoda Rapid, Volkswagen Polo, Volkswagen Golf, Volkswagen Touran, Volkswagen Caddy, Volkswagen Vento, Volkswagen Jetta, Audi A1.

Motorul 1.6 TDI

Foto: Motorul 1.6 TDI
Sursa: VW

    Motorul 1.6 TDI este disponibil în mai multe versiuni de putere. În variantele ce îndeplinesc normele de poluare Euro 5 există trei variante de putere: 55, 66 si 77 kW.

Tabel date tehnice

Cod motor CAYA CAYB CAYC
Dispunere cilindri 4L
Cilindree [L] 1.598
Alezaj [mm] 79.5
Cursă [mm] 80.5
Număr supape/cilindru 4
Raport comprimare 16.5:1
Putere maximă [kW/CP] 55/75 66/90 77/105
Turație putere maximă [rot/min] 4000 4200 4400
Cuplu maxim [Nm] 195 230 250
Turație cuplu maxim [rot/min] 1500 - 2000 1750 - 2500 1900 - 2500
Sistem injecție Simos PCR2
Combustibil Motorina (DIN EN590)
Sisteme tratare gaze evacuare sistem de recirculare a gazelor de evacuare, catalizator de oxidare, filtru de particule
Normă poluare EU5
Emisii CO2 [g/km] 109 (Polo 2010) 118 (Golf 2009) 118 (Golf 2009)

Curbe de cuplu și putere (sarcină plină) în funcție de turația motorului

Cuplu motor [Nm]
Putere motor [kW]

Motor 1.6 TDI VW - curbă cuplu și putere 55 kW Motor 1.6 TDI VW - curbă cuplu și putere 66 kW Motor 1.6 TDI VW - curbă cuplu și putere 77 kW
55 kW 66 kW 77 kW

    Există de asemenea și o versiune ce îndeplinește norma de poluare Euro 6. Motorul generează o putere maximă de 81/100 kW/CP între 3200-4000 rot/min și un cuplu maxim de 250 Nm, disponibil între 1500-3000 rot/min.

Motorul 1.6 TDI - vedere volantă

Foto: Motorul 1.6 TDI - vedere volantă
Sursa: VW

  1. radiator ulei
  2. ansamblu volantă - ambreiaj
  3. supapă recirculare gaze de evacuare
  4. filtru de particule
  5. turbocompresor
  6. cilindru vacuumatic control geometrie turbină
  7. chiulasă
  8. capac chiulasă

    Particularități tehnice motor 1.6 TDI:

Motorul 1.6 TDI - vedere curea distribuție/curea accesorii

Foto: Motorul 1.6 TDI - vedere curea distribuție/curea accesorii
Sursa: VW

  1. filtru de particule
  2. fulie pompă de apă
  3. fulie arbore cotit
  4. fulie pompă de ulei
  5. compresor aer condiționat
  6. alternator
  7. radiator ulei
  8. fulie pompă injecție
  9. fulie distribuție

    Blocul motor este din fontă cenușie cu 5 lagăre palier. Comparativ cu motorul 2.0 TDI masa blocului motor este redusă cu 6 kg. Pistoanele sunt din aluminiu cu cameră de ardere omega. Arborele cotit este din oțel aliat forjat. Chiulasa este din aluminiu turnat și conține 16 supape și 2 arbori cu came (DOHC).

Motorul 1.6 TDI - sistemul de distribuție

Foto: Motorul 1.6 TDI - sistemul de distribuție
Sursa: VW

  1. arbore cu came evacuare
  2. chiulasă
  3. arbore cu came admisie
  4. injectoare
  5. roți dintate
  6. tacheți
  7. orificii evacuare gaze arse

    Sistemul de distribuție utilizează 4 supape pe cilindru: 2 supape de admisie și 2 de evacuare. Arborii cu came sunt antrenați de arborele cotit prin intermediul unei curele dințate. Cureaua de distribuție mai antrenează pompa de apă și pompa de injecție. Alternatorul și compresorul de aer condiționat sunt antrenați de cureaua de accesorii.

    Sistemul de recirculare a gazelor de evacuare conține o supapă de recirculare comandată electric, o supapă de bypass a sistemului de racire (comandata electric) și un radiator de răcire cu lichid conectat la sistemul de răcire al motorului. Toate aceste componente sunt compacte, ocupă spațiu redus și sunt montate pe galeria de evacuare a motorului.

    Recircularea gazelor arse se face prin intermediul chiulasei și nu prin galeria de admisie. Avantajele acestei soluții tehnice sunt duble: gazele arse sunt răcite adițional de circuitul de răcire din chiulasă, galeria de admisie nu mai este solicitată termic de gazele arse și din acest motiv s-a optat pentru un material plastic în loc de aluminiu.

Motorul 1.6 TDI - sistemul de recirculare a gazelor de evacuare

Foto: Motorul 1.6 TDI - sistemul de recirculare a gazelor de evacuare
Sursa: VW

  1. supapa de recirculare a gazelor de evacuare
  2. cilindru vacuum control clapetă răcire gaze de evacuare
  3. radiator (răcire gaze de evacuare)
  4. orificiu gaze evacuare de la motor
  5. orificiu gaze evacuare către admisie
  6. pasaj gaze evacuare prin chiulasă

    Pompa de ulei este antrenată de arborele cotit prin intermediul unei curele. Presiune din circuitul de ungere este reglată automat de pompa în jurul valorii de 3.5 bari (indiferent de turația motorului), prin intermediul unei supape de control pilotată hidraulic.

    Filtrul de ulei are carcasa din material plastic si împreuna cu radiatorul de răcire (aluminiu) sunt montate pe blocul motor. Răcirea uleiului se realizeaza prin intermediul lichidului de răcire al motorului.

Motorul 1.6 TDI - pompă ulei Motorul 1.6 TDI - filtru ulei

Foto: Motorul 1.6 TDI - pompă/filtru ulei
Sursa: VW

  1. fulie pompă ulei
  2. curea de antrenare
  3. radiator ulei (cu filtru)

    Sistemul de alimentare cu combustibil conține un circuit de joasă presiune, un circuit de înaltă presiune (230 - 1600 bari) și un circuit de retur. Pompa de alimentare (joasă presiune) este acționată electric și imersată în rezervorul de combustibil.

    Ansamblul pompă de injecție conține o pompă de transfer, o supapă de control a debitului (acționată electric) și pompa de injecție cu două elemente de pompare. Pompa de transfer este cu roți dințate cu angrenare interioară, rolul acesteia fiind de a precomprima combustibilul înainte să intre în circuitul de admisie al pompei de înalta presiune.

Motorul 1.6 TDI - sistemul de injecție

Foto: Motorul 1.6 TDI - sistemul de injecție
Sursa: VW

  1. ansamblu pompă de injecție
  2. rampă comună
  3. supapă de control a presiunii
  4. injectoare
  5. senzor de presiune

    Rampa comună este prevazută cu un senzor de presiune și o supapă de control a presiunii comandată de calculatorul de injecție. Injectoarele sunt cu acționare piezoelectrică si sunt capabile să efectueze injecții divizate.

    Motorul VW 1.6 TDI se remarcă prin consum scăzut de combustibil, robustețe, simplitate și costuri reduse de întreținere. La editia din 2013 a evenimentului "Motorul internațional al anului", s-a clasificat pe locul 6 la categoria "Cel mai bun motor între 1.4 și 1.8 litri".

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

bogdan4521
Luni, 30 Octombrie 2017 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
joker87
Duminică, 08 Octombrie 2017 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5

Login

Logo motorul anului