Motorul diesel 1.5 dCi 90 CP Energy de la Renault

    La salonul auto de la Paris 2012 au fost prezentate noile modele Dacia: Logan, Sandero și Sandero Stepway. Aceste, pe lângă motorizările pe benzină de 75 CP (1.2 D4F) și 90 CP (0.9 H4Bt) vor fi echipate și cu o motorizare diesel 1.5 dCi în două versiuni de putere: 75 și 90 CP. Motorul diesel, în ambele versiune de putere, face parte din gama Energy.

Motorul diesel 1.5 dCi 90 Energy Renault

Foto: Motorul diesel 1.5 dCi 90 Energy
Sursa: Renault

    Noul Renault Clio va fi de asemenea echipat cu motorul diesel 1.5 dCi 90 CP Energy.

    Noul motor 1.5 dCi vine cu îmbunătățiri tehnologice menit să confere automobilelor performanțe dinamice notabile, în același timp consumul de combustibil și emisiile poluante fiind reduse. Ambele versiuni de putere ale motorului: 75 CP (55 kW) și 90 CP (66 kW) respectă normele de poluare Euro 5. Datorită cuplului maxim de 200 Nm (75 CP) și 220 Nm (90 CP), disponibil de la 1750 rot/min, motorul 1.5 dCi oferă un răspuns dinamic începând de la turații joase.

Motorul diesel 1.5 dCi 90 Energy Renault – curbele de cuplu și putere

Foto: Motorul diesel 1.5 dCi 90 Energy – curbele de cuplu și putere
Sursa: Renault

    De asemenea, pe lângă performanțele dinamice, pentru noua Dacia Logan și Sandero, consumul de combustibil este de numai 3.8 l/100 km (ciclu combinat), iar emisiile de CO2 de 99 kg/km. Noul Renault Clio, echipat cu motorul 1.5 dCi 90, are emisii de CO2 de numai 89 g/km. Raportat cu modele din aceeași clasă, noul Clio, se plasează pe locul doi la emisii de CO2 și pe primul loc în ceea ce privește raportul dintre puterea maximă și emisiile de CO2. Prin acest raport noul Renault Clio, echipat cu motorul 1.5 dCi 90, îmbină cel mai eficient performanțele dinamice ridicate cu emisiile poluante scăzute.

Automobil Putere maximă [CP] Emisii CO2 [g/km] Raport putere/CO2 [CP/g]
Kia Rio 1.1 CRDi Motion 75 85 0.8824
Renault Clio 1.5 dCi 90 89 1.0112
VW Polo 1.2 TDI Blue Motion 75 89 0.8427
Skoda Fabia 1.2 TDI 75 89 0.8427
Seat Ibiza 1.2 TDI e-Ecomotive 75 89 0.8427
Fiat Punto 1.3 Multijet 85 90 0.9444
Opel 1.3 CDTi Ecoflex 95 94 1.0106
Peugeot 207 Blue Lion 1.6 HDi 92 98 0.9388
Citroen C3 1.6 HDi 90 98 0.9184
Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic 95 98 0.9694
Mazda 2 1.6 MZ-CD 95 100 0.9500
Toyota Yaris 90 D – 4 D Active 90 103 0.8738

Sursa: Renault

    Performanțele dinamice și de consum ale motorului 1.5 dCi se datorează numeroaselor îmbunătățiri de ordin tehnologic precum și datorita utilizării sistemelor Stop & Start și de recuperarea a energiei.

    Arhitectura grupului turbocompresor cu geometrie fixă a fost modificată în sensul optimizării traseului de curgere al aerului pentru creșterea randamentului. De asemenea, inerția turbosuflantei a fost redusă, geometria palelor modificată, pentru a obține un răspuns mai rapid la accelerații.

    Caracteristicile injecției (penetrația jetului, unghiul de dispersie al jetului și numărul de jeturi) au impact semnificativ asupra performanțelor dinamice și a emisiilor poluante ale unui motor. Orificiile injectoarelor piezoelectrice (7 orificii) au fost optimizate pentru a compensa poziționarea asimetrică a injectorului în camera de ardere (datorita diametrului diferit al supapelor de admisie și evacuare), îmbunătățind în acest mod omogenizarea și arderea amestecului aer-carburant.

    Pentru reducerea pierderilor prin frecare și a puterii consumate de echipamentele auxiliare, noul motor 1.5 dCi conține pistoane cu fuste acoperite cu start antifricțiune (grafit), tacheți acoperiți cu strat antifricțiune pe bază de carbon (DLC) și pompă de ulei cu debit variabil.

    Pe lângă aceste tehnologii, noile motoare 1.5 dCi Energy sunt echipate și cu sisteme de reducere a consumului și a emisiilor poluante:

  • sistem Stop & Start: potențialul de reducere a consumul de combustibil poate ajunge și până la 1 litru/100 km. Pentru a nu afecta fiabilitatea motorului, datorită opririlor și a pornirilor repetate, demarorul și coroana demarorului au fost îmbunătățite iar sistemul de injecție modificat pentru a asigura presiunea necesară de injecție la pornirile rapide.
  • sistem de gestiune inteligenta a energie (ESM): sistemul conține o baterie îmbunătățită care permite alimentarea consumatorilor electrici chiar și în timpul funcționării motorului. În acest fel pierderile datorate sarcinii alternatorului sunt reduse împreună cu consumul de combustibil. De asemenea, la decelerarea automobilului, energia cinetică a acestuia este recuperată și stocată în baterii pentru a fi reutilizată ulterior.
  • sistem de recirculare a gazelor de evacuare la presiune joasă (low pressure EGR): gazele arse sunt reintroduse în galeria de admisie după ce au trecut prin turbină și filtrul de particule. De asemenea, acestea sunt răcite prin intermediul unui radiator aer-lichid (EGR cooler), apoi sunt comprimate de turbocompresor (împreuna cu aerul proaspăt) și răcite din nou de un radiator aer-aer (turbo intercooler). Acest sistem permite reducerea emisiilor de oxizi de azot (NOx) mult mai eficient decât un sistem EGR convențional.

Date tehnice motor 1.5 dCi Energy Renault

Motor K9K
Versiune motorizare Energy dCi 75 Energy dCi 90
Putere maximă [CP/kW] 75/55 90/66
Turație de putere maximă [rot/min] 4000
Cuplu maxim [Nm] 180 sau 200 200 sau 220
Turație de cuplu maxim [rot/min] 1750
Numărul și dispunerea cilindrilor 4L
Supape pe cilindru 2
Cilindreea [cm3] 1461
Alezaj x Cursă [mm] 76 x 80.5
Raport de comprimare 15.5
Norme de poluare Euro 5
Sisteme adiționale turbină cu geometrie fixă, filtru de particule,
distribuție pe curea

Sursa: Renault

    Datorită optimizărilor tehnologice și a sistemelor de ultimă generație, automobilele echipate cu motorul 1.5 dCi Energy se clasează în fruntea clasamentului gamei, din punct de vedere al performanțelor dinamice și a consumului redus de combustibil.

Video – motorul diesel 1.5 dCi 90 CP Energy Renault

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

cristofor71
Vineri, 26 Iunie 2015
aveti o schema a circuitului de motorina pe culori la un logan 1.5 dci .am gasit o problema la un filtru de motorina cu acea valva de unisens pe retur din pompa de injectie nu tinea ,ce se intimpla cu motorul.

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului