Tachetul hidraulic

    Tachetul este o componentă a sistemului de distribuție care transmite mișcarea de la camă la supapă. Tacheții sunt piese de formă cilindrică, unitară, ce se montează în chiulasă, între supape și arborele cu came (sistem de distribuție OHC) sau între tijele împingătoare și arborele cu came (sistem de distribuție OHV).

Sistem de distribuție cu arborele cu came în chiulasă (DOHC)

Foto: Sistem de distribuție cu arborele cu came în chiulasă (DOHC)
Sursa: Wikimedia Commons

  1. camă (arborele cu came)
  2. tachet hidraulic
  3. arcul supapei
  4. tija supapei
  5. galerie de evacuare
  6. talerul supapei
  7. cilindru/camera de ardere

    Suprafața de contact dintre camă și tachet este plană și suportă presiuni specifice mari care pot produce uzuri semnificative. Pentru a limita uzura se tinde în lărgirea suprafeței de contact a camei iar suprafețele de contact sunt lubrifiate cu ulei.

    De asemenea, pentru a asigura o uzură uniformă a suprafeței tachetului, acesta se rotește în jurul axei longitudinale. Acest lucru este posibil prin decalarea axei longitudinale a tachetului cu 1-2 mm față de mijlocul camei. Astfel, datorită frecării, va apărea un cuplu de rotație în jurul axei tachetului care va roti tachetul la fiecare acționare a camei.

    Datorită fenomenului de dilatare termică a pieselor sistemului de distribuție, atunci când motorul este rece, există un joc între tija împingătoare și culbutor (distribuție OHV) sau între camă și tachet (distribuție OHC). Acest joc se numește joc termic și este specific sistemelor de distribuție cu tacheți mecanici.

    Odată cu creșterea uzurii pieselor, jocul poate crește peste limita maximă admisă. Din acest motiv sistemul de distribuție va funcționa cu zgomot (fenomenul cunoscut sub numele de „bătaie” a tacheților) iar momentul de deschidere și închidere al supapelor va fi perturbat.

    Sistemele de distribuție mecanice sunt prevăzute cu șuruburi speciale pentru reglarea jocului termic. De exemplu, la clasicul motor de Dacia 1310, cu sistem de distribuție OHV, în capătul culbutorului, dinspre tija împingătoare, se află un șurub prin care se reglează jocul dintre culbutor și tijă.

    Tachetul hidraulic, datorită principiului de funcționare, elimină acest inconvenient, jocul între camă și tachet fiind redus la zero.

Tachet hidraulic Tachet hidraulic

Foto: Tachet hidraulic

    Tachetul hidraulic se poate recunoaște după canalul exterior, prevăzut pe toată circumferința. Prin acest canal (prevăzut cu orificii) circulă uleiul sub presiune din sistemul de lubrifiere al motorului, cu ajutorul căruia tachetul hidraulic își reglează continuu poziția față de camă.

Secțiune printr-un tachet hidraulic

Foto: Secțiune printr-un tachet hidraulic

  1. arbore cu came
  2. cameră de ulei (presiune joasă)
  3. supapă de sens cu bilă
  4. canal de alimentare cu ulei
  5. cameră de ulei (presiune înaltă)
  6. supapă
  7. arc elicoidal
  8. cilindru
  9. piston
  10. corpul tachetului

    Principiul de funcționare al tachetului hidraulic este relativ simplu. Camera de ulei (2), prevăzută în corpul tachetului (10), este alimentată cu ulei sub presiune de la sistemul de lubrifiere al motorului, prin intermediul canalului (4) prevăzut în chiulasa motorului.

    Prin supapa de sens (3) uleiul pătrunde în camera de presiune înaltă (5), prevăzută între pistonul (9) și cilindrul (8). Arcul elicoidal (7) are rolul de a menține contactul dintre cilindrul (8) și piciorul supapei (6) și dintre corpul tachetului (10) și cama (1), pe perioada inactivă a camei.

    În momentul în care cama începe să împingă tachetul, supapa de sens (3) va fi închisă iar uleiul din camera (5) va fi comprimat. Uleiul, fiind incompresibil, se va comporta ca un corp rigid, ceea ce permite camei să acționeze asupra supapei. Mai simplu spus, pe perioada activă a camei, mișcarea se va transmite în următoarea ordine: camă (1), corpul tachetului (10), ulei, cilindru (8), supapă (6).

    Defectele tachetului hidraulic sunt de ordin mecanic. Datorită patrunderii impurităților supapa de sens (3) poate rămâne deschisă. În acest caz, în momentul acționării camei (1), datorită faptului ca uleiul va scăpa din camera de înaltă presiune (5), cilindrul (8) nu va mai împinge supapa (6).

    De asemenea, în cazul în care se blochează cilindrul (8), față de corpul tachetului (10), arcul elicoidal (7) nu va mai putea menține contactul permanent cu cama (1) sau cu supapa (6). În acest caz acționarea supapelor se va face cu zgomot și cu momentele de deschidere și închidere perturbate.

    Majoritatea tipurilor de tacheți hidraulic permite repararea, care constă în desfacerea și eliminarea eventualelor impurități.

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

Catalin261
Vineri, 09 Iunie 2017
Buna , va rog ma puteti ajuta cu niste informati mai detaliate despre tachet pentru un proiect la tehnologia materialelor ,Va multumesc

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului