Sistemul de ungere cu ulei a motorului

    Motoarele termice pentru automobile produc lucru mecanic cu ajutorul unui mecanism motor. Componentele acestui mecanism sunt metalice, mișcarea relativă dintre ele realizându-se prin frecare. Pentru a reduce forța din frecare dintre piesele în mișcare ale motorului, pe suprafața de contact dintre acestea se creează o peliculă de ulei. Pe lângă rolul de lubrifiant, uleiul contribuie și la evacuarea căldurii rezultate în timpul arderii și a frecării.

Sistemul-circuitul de ungere cu ulei (motor Vortec 8V 5.3L)

Foto: Sistemul/circuitul de ungere cu ulei (motor Vortec 8V 5.3L)
Sursa: GM

    Rolul unui sistem de ungere cu ulei al unui motor termic este multiplu, acesta trebuie să asigure:

  • ungerea pieselor în mișcare relativă pentru reducerea frecărilor (scăderea uzurii și îmbunătățirea randamentului mecanic)
  • preluarea parțială a căldurii rezultate în urma arderii și a frecării
  • curățarea suprafețelor în mișcare de particule metalice și eventuale reziduuri
  • protecția suprafețelor metalice împotriva coroziunii

Circuitul de ungere cu ulei al unui motor cu cilindrii în V

Foto: Circuitul de ungere cu ulei al unui motor cu cilindrii în V

    Sistemul de ungere cu ulei al unui motor termic cuprinde cel puțin următoarele componente:

  • rezervor de ulei
  • pompă de ulei
  • filtrul de ulei
  • conducte

    În funcție de timpul motorului, sistemul de ungere poate să conțină și:

  • radiator de ulei
  • injectoare de ulei

Circuitul și componentele sistemului de ungere cu ulei al unui motor termic

Foto: Circuitul și componentele sistemului de ungere cu ulei al unui motor termic

  1. sorb ulei
  2. pompă de ulei
  3. orificiu ungere pompă de vacuum
  4. arbore de echilibrare
  5. orificiu ungere lanț de distribuție
  6. injector de ulei
  7. orificiu alimentare întinzător lanț distribuție
  8. arbore cu came
  9. arbore cu came
  10. turbocompresor
  11. radiator ulei
  12. filtru ulei
  13. canal de curgere ulei în blocul motor
  14. arbore de echilibrare
  15. baie de ulei (rezervor ulei)

    Pompa de ulei (2) aspiră ulei din baia de ulei (15), prin intermediul sorbului (1). Sorbul este prevăzut cu o sită metalică pentru a preveni pătrunderea impurităților în pompă. Pompa comprimă uleiul și-l trimite către fusurile arborelui cotit, arborelui cu came (8, 9), arborilor de echilibrare (4, 14) și către filtrul de ulei (12). La ieșirea sau intrarea în filtru circuitul poate fi prevăzut cu un radiator (11) care are rolul de a răci uleiul. Mai departe, prin canale prevăzute în blocul motor și chiulasă, sau prin conducte, uleiul ajunge să lubrifieze: lagărele turbocompresorului, a pompei de vacuum, lanțul și celelalte componente ale sistemului de distribuție.

Arbore cotit prevăzut cu orificii în fusuri pentru circuitul uleiului (motor Northstar 8V 4.4L)

Foto: Arbore cotit prevăzut cu orificii în fusuri pentru circuitul uleiului (motor Ecotec 4L 2.0L)
Sursa: GM

    Injectoarele de ulei (6) sunt prevăzute în interiorul blocului motor și injectează ulei în piston, în partea dinspre carter. Prin acest procedeu uleiul evacuează o parte din căldura absorbită de piston în timpul procesului de ardere. Ungerea cilindrilor motorului se face prin stropire, surplusul de ulei fiind evacuat de către segmentul raclor al pistonului.

Injector de ulei pentru răcirea pistonului (motor Ecotec 4L 2.0L)

Foto: Injector de ulei pentru răcirea pistonului (motor Ecotec 4L 2.0L)
Sursa: GM

    Radiatorul de ulei (11), de cele mai multe ori, transferă căldura la aerul din compartimentul motor. Pentru o răcire mai eficientă sunt utilizate și radiatoare care utilizează lichidul de răcire al motorului pentru a transfera căldura preluată de ulei.

Radiator răcire ulei motor 8V 6.2L

Foto: Radiator răcire ulei motor 8V 6.2L
Sursa: GM

    Pompa de ulei (2) asigură presiunea necesară în circuit pentru ungerea tuturor componentelor. Antrenarea pompei se poate face de la arborele cotit sau de la arborele cu came. Cele mai răspândite pompe sunt cele cu cilindree constantă, cu roți dințate, cu angrenare interioară sau exterioară. Mai nou se folosesc și pompe cu palete cu cilindree variabilă la care presiunea de lucru depinde în funcție de punctul de funcționare al motorului (1.6 dCi Renault).

Ansamblu pompă de ulei

Foto: Ansamblu pompă de ulei

    Debitul pompei, la turația de ralanti, trebuie să fie suficient de mare ca să asigure presiunea minimă a uleiului. Presiunea produsă de pompa de ulei variază între 1.5-2 bari la ralanti și poate ajunge până la 4-5 bari la turația maximă a motorului.

Pompă de ulei cu roți dințate cu angrenare interioară (motor Northstar, 8V, 4.4L)

Foto: Pompă de ulei cu roți dințate cu angrenare interioară (motor Northstar, 8V, 4.4L)
Sursa: GM

    Pompele de ulei sunt prevăzute cu o supapă de limitare a presiunii. La temperaturi scăzute, vâscozitatea uleiului crește, presiunea uleiului de asemenea, ceea ce poate cauza defectarea pompei. Din acest motiv în corpul pompei este prevăzută o supapă de descărcare pentru a limita presiune maximă generată de pompă.

Pompă de ulei cu roți dințate cu angrenare interioară

Foto: Pompă de ulei cu roți dințate cu angrenare interioară

    Filtrul de ulei (12) are rolul de a reține impuritățile din ulei. Aceste pot fi de natură metalice, desprinse de pe piesele în mișcare, sau depuneri rezultate în urma procesului de ardere. Elementul de filtrare este pe bază de hârtie și trebuie să rețină particule de dimensiuni de cîteva sutimi de milimetru.

Filtru de ulei

Foto: Filtru de ulei

    Uleiul intră în filtru prin orificiile radiale, este forțat prin elementul filtrant și apoi evacuat prin orificiul central al filtrului. Pentru a prevenii creșterea presiunii uleiului din filtru, în cazul în care filtrul este încărcat cu impurități, acesta conține o supapă de siguranță care se deschide și permite uleiului să iasă direct din filtru fără a mai fi filtrat.

Circuitul uleiului prin filtru

Foto: Circuitul uleiului prin filtru

  1. supapă de limitare a presiunii

    Baia de ulei (15), numită și carter inferior, este rezervorul de ulei. Pe lângă rolul de rezervor, baia mai are rolul de a răci uleiul. Dacă răcirea naturală a uleiului în baie nu este suficientă, circuitul de ungere mai este prevăzut și cu un radiator.

Baie de ulei (motor 8V, 7.0L)

Foto: Baie de ulei (motor 8V, 7.0L)
Sursa: GM

    Forma băii de ulei trebuie să asigure imersarea completă a sorbului în ulei, indiferent de poziția normală a automobilului. În caz contrar sorbul poate aspira aer iar ungerea pieselor în mișcare va fi deficitară ceea ce va conduce la uzuri accentuate sau chiar la topirea pieselor datorită frecărilor foarte mari.

    Circuitul de ulei este prevăzut cu un manocontact (presostat) de ulei. Acesta este de fapt un senzor care indică o presiune insuficientă de ulei. În cazul în care presiune uleiului scade sub o limită minimă manocontactul va aprinde în bordul automobilului martorul de presiune scăzută ulei.

Martor bord presiune scăzută ulei

Foto: Martor bord presiune scăzută ulei

    Singurul element din sistemul de ungere cu ulei care necesită întreținere este filtrul (despre ulei vom discuta într-un articol separat). Acesta, proporțional cu numărul kilometrilor parcurși de automobil, se umple impurități și necesită înlocuire. În caz contrar se poate bloca, iar supapa de descărcare va permite trecerea uleiului fără a fi filtrat. Efectele sunt pătrunderea impurităților în pompă și pe suprafețele pieselor în mișcare, ceea ce va conduce la o uzură accentuată a acestora sau chiar la defectare.

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

Dobrota
Luni, 27 Aprilie 2015
de ce nu il arata pe tot

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului