Blocul motor

    Blocul motor este piesa principală a motorului, în interiorul și exteriorul căreia se montează celelalte elementele componente ale motorului. Prinderea blocului motor pe caroserie se face prin intermediul unor suporturi elastice.

Motor de automobil - desen 3D

Foto: Motor de automobil - schiță 3D

    Din punct de vedere al componentelor principale putem spune că majoritatea motoarelor cu ardere internă pentru automobile sunt alcătuite din patru piese separate:

  1. capacul de chiulasă
  2. chiulasa
  3. blocul motor (se mai numește și bloc carter sau blocul cilindrilor)
  4. baia de ulei

    Delimitarea blocului motor de chiulasă și baia de ulei se face utilizând garnitura de chiulasă respectiv garnitura de etanșare a băii de ulei. De reținuta că, în funcție de numărul și dispunerea cilindrilor, blocul motor poate fi alcătuit din două piese separate numite semicarter inferior și superior.

    Funcțiile principale ale blocului motor sunt:

  • fixarea arborelui cotit
  • paralelismul cilindrilor
  • fixarea echipamentelor auxiliare (compresor, alternator, pompă)
  • formarea spațiului prin care circula lichidul de răcire al motorului
  • formarea circuitului de lubrifiere al motorului

 Bloc motor

Foto: Bloc motor BMW
Sursa: Wikimedia Commons

    Elementele blocului motor:

  1. prezoane pentru fixarea demarorului
  2. găuri filetate pentru fixarea chiulasei
  3. cilindrii
  4. canale pentru circulația lichidului de răcire
  5. canale pentru circulația uleiului

    Blocul motor este piesa principală a motorului și din prisma solicitărilor la care este supus. Astfel cilindrii trebuie să suporte temperaturi foarte înalte, presiuni mari, să aibă coeficient de frecare cat mai mic și duritate cat mai mare. În același timp blocul motor trebuie să aibă masa și gabaritul cat mai reduse.

    Blocul motor se fabrică pe scară largă din fontă de calitate sau fontă ușor aliată, prin turnare. În cazul motoarelor de performanță se utilizează blocul motor din aliaj de aluminiu care, în comparație cu blocul motor din fontă, prezintă următoarele avantaje:

  • densitate redusă
  • conductibilitate termică ridicată
  • rezistență la uzură mai mare
  • prelucrabilitate mai bună

    Geometria blocului motor depinde în principal de numărul și dispunerea cilindrilor. Din acest punct de vedere blocul motor poate fi:

  • bloc vertical, cu un rând de cilindrii (motoare cu cilindrii în linie)
  • bloc în "V", cu două rânduri de cilindrii (motoare cu cilindrii în V)
  • bloc orizontal, cu cilindrii opuși la 180° (motor boxer)
  • bloc în "W", cu patru rânduri de cilindrii

    Exemple de bloc motor pentru diferite configurații ale dispunerii cilindrilor.

Bloc motor cu 6 cilindrii în linie - BMW

Foto: Bloc motor cu 6 cilindrii în linie (BMW)
Sursa: Wikimedia Commons

Bloc motor cu 6 cilindrii în V - Nissan

Foto: Bloc motor cu 6 cilindrii în V (Nissan)
Sursa: Wikimedia Commons

Bloc motor cu 4 cilindrii opuși, boxer - Subaru EJ20 WRC

Foto: Bloc motor cu 4 cilindrii opuși, boxer (Subaru EJ20 WRC)
Sursa: Wikimedia Commons

Video - procesul tehnologic de fabricație al unui bloc motor V8 din aliaj AlMg

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

Login

Logo motorul anului