Modul de funcționare al sistemul de recirculare a gazelor de evacuare (EGR)

    Oxizii de azot (NOx) sunt emisii poluante din gazele de evacuare ale unui automobil care au efect nociv asupra sănătății. Atât motoarele pe benzină cât și cele diesel produc oxizi de azot în urma arderii amestecului aer-combustibil. Datorită principiului de funcționare și a caracteristicilor diferite ale combustibililor celor două motoare, nivelul emisiilor de NOx este diferit.

    Motorul diesel se caracterizează și prin funcționarea cu amestec sărac, aerul necesar arderii în totalitate a motorinei fiind în exces. În plus, datorită presiunii înalte din cilindru, temperatura la care are loc arderea este de asemenea ridicată. Oxigenul în exces și temperaturile înalte sunt elementele de bază pentru producerea de oxizi de azot. Din acest motiv motorul diesel, comparativ cu motorul pe benzină, produce mai mult NOx.

Limita emisiilor de NOx pentru autoturisme prevăzută de legislația europeană

Foto: Limita emisiilor de NOx pentru autoturisme prevăzută de legislația europeană
Sursa: e-automobile.ro

Modul de funcționare al sistemului EGR pentru automobile

    EGR-ul este un sistem care permite reintroducerea gazelor rezultate în urma arderii înapoi în galeria de admisie. Acest procedeu conduce la scăderea semnificativă a emisiilor de NOx deoarece reduce cele două elemente care stau la baza producerii acestuia.

    Prin reintroducerea gazelor arse în admisie o parte din oxigenul necesar arderii este înlocuit cu gaze arse ceea ce conduce la scăderea cantității de oxigen în exces. Pe de alte parte deoarece gazele arse absorb o parte din căldura generată în urma arderii se reduce și temperatura maximă pe ciclu.

Sistemul de admisie și evacuare al unui motor termic

Foto: Sistemul de admisie și evacuare al unui motor termic
Sursa: Bosch

  1. compresor
  2. turbină
  3. sondă lambda
  4. supapă EGR cu comandă electro-pneumatică
  5. obturator admisie
  6. galerie admsie
  7. galerie evacuare
  8. injector

    Recircularea gazelor arse în galeria de admisie nu se face continuu în timpul funcționării motorului. Unitatea de control electronică (ECU) comandă supapa EGR (4) pentru a permite gazelor arse să intre în admisie. Pe motoarele supraalimentate controlul debitului de gaze arse se face și cu ajutorul obturatorului (5) care, prin închidere, scade presiunea în galeria de admisie și facilitează curgerea gazelor dinspre galeria de evacuare.

    Sistemul EGR reduce semnificativ cantitatea de NOx dar, dacă gazele de evacuare sunt introduse excesiv în admisie, poate avea impact asupra creșterii emisiilor de monoxid de carbon (CO), hidrocarburi (HC) și particule (PM), deoarece acestea se produc ca urmare a arderii incomplete a combustibilului din lipsă de oxigen.

    Utilizarea EGR-ul se face în domeniul sarcinilor parțiale ale motorului și la turații mici și medii, domenii în care oxigenul este în exces. În cazul în care conducătorul dorește un cuplu ridicat de la motor sistemul EGR este dezactivat.

Domeniul de utilizare al EGR-ului pentru motoarele pe benzină și diesel

Foto: Domeniul de utilizare al EGR-ului pentru motoarele pe benzină și diesel
Sursa: Pierburg

    Reglarea EGR-ului trebui să se facă astfel încât să se gasească compromisul optim între emisiile poluante și performanțele dinamice ale automobilului.

    Odată cu intrarea în vigoare a normelor de poluare Euro 3 EGR-ul a devenit echipament standard pentru majoritatea automobilelor echipate cu motor diesel. EGR-ul s-a dovedit un sistem eficient și ieftin pentru a reduce emisiile de oxid de azot.

Sistemul EGR cu răcire întermediară

    Cu cât temperatura gazelor arse introduse în admisie este mai scăzută cu atât densitatea acestora este mai mare. Prin răcirea gazelor de evacuare, înainte de a fi recirculate, se îmbunătățește eficiența sistemului EGR deoarece cantitatea de gaze inerte în admisie crește ce rezultă într-o temperatura la sfîrșitul arderii mai mică și cantitatea de oxigen în cilindru mai redusă.

    Începând cu normele Euro 4 motoarele diesel cu EGR sunt prevăzut cu radiator de răcire a gazelor de evacuare și supapă de by-pass (ocolire).

Sistemul EGR cu răcire intermediară

Foto: Sistemul EGR cu răcire intermediară
Sursa: Hitachi

  1. conductă prin care trece lichidul de răcire al motorului
  2. radiator pentru răcirea gazelor de evacuare
  3. galeria de evacuare
  4. chiulasă
  5. galeria de admisie
  6. supapa EGR cu acționare electrică
  7. unitatea de control electronică

    După ce temperatura motorului ajunge la valoarea nominală, pentru a crește eficiența sistemului EGR gazele arse sunt răcite prin intermediul unui radiator. Supapa de by-pass este activată atunci când motorul este rece, gazele arse ocolesc radiatorul de răcire și intră direct în motor.

Componentele sistemului EGR pentru automobile

    Componenta principală a sistemului EGR este supapa de recirculare a gazelor arse care mai este numită și supapă sau vană EGR.

    Primele supape EGR comercializate erau cu acționare electro-pneumatică. Acest tip de acționare avea avantajul izolării părții electronice a EGR-ului de componentele cu temperatură înaltă. Motoarele moderne cu sisteme EGR sunt dotate aproape integral cu supape acționate electric și comandate direct de unitatea de control electronică a motorului.

Supapă EGR acționată electric

Foto: Supapă EGR acționată electric
Sursa: Mahle

    Avantajul supapelor EGR cu acționare electrică cu motor electric de curent continuu, comparativ cu cele cu acționare electro-pneumatică, este timpul de răspuns mai mic. Pentru aceste supape deschiderea și închiderea se poate realiza sub 100 de milisecunde. Acest lucru este important deoarece se dorește închiderea completă a supapei EGR când conducătorul auto dorește cuplul motor maxim.

    Pentru răcirea gazelor de evacuare se utilizează radiatoare care folosesc lichidul de răcire al motorului ca agent termic.

EGR cu răcire intermediară și supapă de by-pass

Foto: EGR cu răcire intermediară și supapă de by-pass
Sursa: Valeo

    Unele radiatoare sunt prevăzute cu mai multe tuburi centrale prin care circulă gazele de evacuare. Pe lângă aceste tuburi curge lichidul de răcire a motorului care preia o parte din căldura gazelor de evacuare.

Secțiune printr-un radiator EGR

Foto: Secțiune printr-un radiator EGR
Sursa: Wikimedia Commons

Sistemul EGR pentru motoarele cu benzină

    Datorită faptului că majoritatea motoarelor pe benzină funcționează cu amestec stoichiometric emisiile de NOx sunt relativ scăzute și nu este necesar utilizarea unui sistem EGR. Excepție de la acestă regulă o fac motoarele pe benzină cu injecție directă care datorită modului de funcționare cu amestec stratificat pot necesita utilizarea EGR-ului.

Video - funcționarea sistemului EGR pentru automobile (BorgWarner)

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

Ionut
Miercuri, 22 Ianuarie 2014
Buna ziua! Am observat in

Raportează comentariul
Ionut
Miercuri, 22 Ianuarie 2014
Buna ziua! Am observat ca in

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului