Volanta unui motor termic - mod de funcționare

    Motorul cu ardere internă cu piston generează un cuplu motor discontinuu, neregulat. Aceasta se datorează principiului de funcționare, pe durata unui ciclu motor complet, pistonul produce lucru mecanic doar pe cursa de destindere. În același timp mecanismul bielă-manivelă are mișcare alternativă, cu viteză variabilă, care induce neregularități în mișcarea de rotație a arborelui cotit. Astfel cuplul motor este generat în impulsuri, la fiecare cursă activă (de destindere) a unui piston.

Volanta montată pe motorul Fiat 1.4 16V

Foto: Volanta montată pe motorul Fiat 1.4 16V
Sursa: Fiat Powertrain Technologies

    Pentru uniformizarea mișcării arborelui cotit se utilizează un acumulator de energie cinetică numit volantă. Aceasta se montează pe capătul arborelui cotit dinspre ambreiaj și înmagazinează energie mecanică pe cursa de destindere a fiecărui piston. Având masă mare deci inerție mare volanta uniformizează mișcarea de rotație a arborelui cotit care devine mai continuă și fără șocuri.

Volanta motor

Foto: Volanta motor
Sursa: Wikimedia Commons

    Volanta motorului mai are rolul de a transmite cuplul motor cutiei de viteze, prin intermediul ambreiajului. Discul de ambreiaj este cuplat cu volanta pe partea dinspre motor și cu placa de presiune pe partea dinspre cutia de viteze. Din acest punct de vedere suprafața de contact dintre volanta și ambreiaj trebuie să respecte condiții stricte de planeitate. Orice abatere de la planeitate, care ar putea rezulta ca urmare a unei proaste montări a volantei, poate conduce la uzura neuniformă a ambreiajului, cu consecințele de rigoare.

Ansamblul volantă - disc ambreiaj - placă de presiune (Chevrolet Corvette ZR1)

Foto: Ansamblul volantă – disc ambreiaj – placă de presiune (Chevrolet Corvette ZR1)
Sursa: GM

  1. volanta motorului
  2. discul de ambreiaj
  3. placa de presiune

    De asemenea pe volanta motorului este montată o coroană dințată. Acestă coroană angrenează cu axul demarorului la pornirea motorului.

Volanta dublă (DMF)

    Motoarele cu ardere internă pentru automobile evoluează continuu, de la an la an. Cuplul motor mai mare, masele reduse ale componentelor, numărul din ce în ce mai mare al treptelor de viteză, sunt factori care contribuie la intensificarea vibrațiilor din grupul moto-propulsor.

Volanta dublă

Foto: Volanta dublă
Sursa: LuK

    Pentru a atenua aceste vibrații volanta simplă a evoluat în volantă dublă (DMF). Rolul primar al volantei duble este decuplarea motorului de transmisie, din punct de vedere al vibrațiilor transmise. Acest lucru se poate realiza prin divizarea masei volantei simple în două componente, conectate între ele prin intermediul unui sistem de amortizare.

Principiul de funcționare al volantei duble

Foto: Principiul de funcționare al volantei duble
Sursa: LuK

    Masă volantei este separată într-o parte primară, conectată cu motorul, pe care se află coroana dințată și o parte secundară care conține un element de amortizare a oscilațiilor torsionale. Astfel, pe cursa de destindere a unui piston cuplul transmis prin intermediul volantei este filtrat de elementul de amortizare (arc elicoidal). Pe cursa de comprimare a pistonului masa secundară cedează energia înmagazinată transmisiei.

Masele unei volante duble

Foto: Masele unei volante duble
Sursa: LuK

  1. arbore cotit
  2. masa primară a volantei
  3. element de amortizare a vibrațiilor torsionale
  4. masa secundară a volantei
  5. placa de presiune
  6. cutia de viteze

    Spus mai simplu volanta dublă acționează ca un filtru mecanic „trece jos”, adică filtrează vibrațiile cu frecvență înaltă produse de motorul cu ardere internă.

    Cu toate că o volantă dublă este mult mai complexă și mai scumpă decât o volantă simplă, utilizarea acesteia este necesară datorită avantajelor evidente în ceea ce privește amortizarea vibrațiilor torsionale.

Video – volanta dublă de la ZF

Video – volanta dublă de la LuK

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

Autotehnic
Marți, 22 Octombrie 2013
O mica remarca, corect in limba romana este Volant Motor si nu Volanta care inseamna altceva, ceva detasabil..
Referitor la forma corecta a termenilor tehnici am redactat un articol pe care il puteti gasi aici: http://autotehnic.wordpress.com/2012/02/13/termeni-tehnici-forma-corecta/

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului