Modul de funcționare al sistemului de distribuție

    Sistemul de distribuție al unui motor cu ardere internă pentru automobile este ansamblul tuturor pieselor care permit schimbarea periodică a gazelor din cilindrii. Pentru a funcționa, un motor cu ardere internă are nevoie de aer proaspăt sau amestec aer-combustibil care trebuie introdus în cilindri, în locul gazelor arse, reziduale care trebuie evacuate. Pe scurt sistemul de distribuție asigură introducerea aerului/amestecului proaspăt în cilindri și evacuarea gazelor arse.

Componentele sistemului de distribuție

    Motoarele în patru timpi au sisteme de distribuție cu supape. Există și sisteme de distribuție cu lumini/fante (motoarele în doi timpi) sau cu sertare (automobile de curse) sau combinate, lumini și supape (motoarele în doi timpi).

Componentele sistemului de distribuție (OHC) pentru un motor cu 4 cilindrii și 12 supape

Foto: Componentele sistemului de distribuție (OHC) pentru un motor cu 4 cilindrii și 12 supape.
Sursa: Wikimedia Commons

  1. roată dințată de antrenare a arborelui cu came (distribuție pe curea)
  2. chiulasă
  3. canale de legătură cu galeria de evacuare
  4. supapă de evacuare
  5. culbutor supapă de evacuare
  6. axul culbutorilor (evacuare)
  7. axul culbutorilor (admisie)
  8. supapă de admisie
  9. culbutor supapă de admiei

    Roata dințată de antrenare (1) este conectată prin intermediul unei curele de distribuție de arborele cotit. Poziția arborelui cotit trebuie sincronizată cu poziția arborelui cu came pentru că deschiderea și închiderea supapelor (4 și 8) se face în funcție de poziția pistoanelor în cilindru. Pentru sistemul prezentat, acționarea supapelor se face prin intermediul culbutorilor (5 și 9).

Tipuri de sisteme de distribuție

    În funcție de poziția și numărul arborilor cu came sitemele de distribuție pot fi:

  • OHV (OverHead Valves)
  • OHC (OverHead Camshaft)
  • DOHC (Double OverHead Camshaft)

Sistemul de distribuție OHV

    Acest tip de sistem de distribuție are arborele cu came în blocul motor. Antrenarea arborelui se face de obicei cu lanț metalic. În plus, față de sistemele de distribuție cu arborele cu came în chiulasă, distribuția OVH conține și tije împingătoare.

Sistem de distribuție cu arborele cu came în blocul motor (OHV)

Foto: Sistem de distribuție cu arborele cu came în blocul motor (OHV)
Sursa: Wikimedia Commons

  1. arbore cu came
  2. tacheți
  3. tije împingătoare
  4. culbutori
  5. arcul supapei
  6. supapă

    Arborele cu came (1) este antrenat de arborele cotit al motorului și acționează asupra tacheților (2). Prin intermediul tijelor împingătoare (3) profilul camelor împing culbutorii (4) care deschid supapele (6). Supapele sunt ținute pe sediu de arcurile elicoidale (5).

Sistemul de distribuție OHC

    Majoritatea motoarelor care echipează automobilele moderne sunt cu distribuție cu arborele cu came în chiulasă. În cazul în care fiecare cilindru are două supape de admisie și două de evacuare sistemul de distribuție va avea doi arbori cu came (DOHC).

Sistem de distribuție cu arborele cu came în chiulasă (DOHC)

Foto: Sistem de distribuție cu arborele cu came în chiulasă (DOHC)
Sursa: Wikimedia Commons

  1. camă (arborele cu came)
  2. tachet
  3. arcul supapei
  4. tija supapei
  5. galerie de evacuare
  6. talerul supapei
  7. cilindru/camera de ardere

    Sistemele de distribuție OHC, comparativ cu cele OHV, nu au tije împingătoare. Acționarea supapelor se face direct de către arborele cu came prin intermediul tacheților și culbutorilor. În cazul în care sistemul de distribuție are 4 supape pe cilindru în chiulasă sunt doi arbori cu came care acționează direct asupra tacheților (DOHC).

Vedere supape din camera de ardere a motorului 7.0L V8 Chevrolet Corvette Z06 Vedere supape din camera de ardere a motorului Ecotec 2.0L I4 VVT DI
Foto: Vedere supape din camera de ardere a motorului 7.0L V8 Chevrolet Corvette Z06
Sursa: GM
Foto: Vedere supape din camera de ardere a motorului Ecotec 2.0L I4 VVT DI
Sursa: GM

    Avantajul sistemelor de distribuție cu arborele cu came în chiulasă (OHC, DOHC) este numărul de piese mai mici. Lipsa tijelor împingătoare și a culbutorilor cresc durabilitatea sistemului, scad vibrațiile și permit fucționarea la turații mai mari.

Supapele

    Supapa este alcătuită din două parți, talerul supapei, care obturează canalul din chiulasă și tija supapei care primește mișcarea, ghidează supape în timpul mișcării și evacuează o parte din căldura transferată supapei.

Supape - admisie și evacuare

Foto: Supape – admisie și evacuare
Sursa: Mahle

    Supapele se deschid în interiorul cilindrului pentru a beneficia de forța de apăsare a gazelor cât timp sunt închise (etanșare mai bună). Supapele de admisie, comparativ cu cele de evacuare, au diametrul talerului mai mare deoarece orificiul de admisie este mai mare. Acest lucru favorizează umplerea mai bună a cilindrului cu gaze proaspete în timpul admisie. Pentru a rezista la solicitări mecanice și termice intense supapele sunt confecționate din oțel înalt aliat.

Arborii cu came

    Arborii cu came sunt antrenați de arborele cotit al motorului prin intermediul unei curele dințate (distribuție pe curea) sau a unui lanț metalic (distribuție pe lanț). Arborii sunt executați din oțel ușor aliat sau fontă aliată. Cantactul dintre came și tacheți este întodeauna lubrifiat cu ulei motor.

Arbori cu came (ai unui banc de 5 cilindrii) - motor BMW V10

Foto: Arbori cu came (ai unui banc de 5 cilindrii) – motor BMW V10
Sursa: BMW

    Deoarece fiecare supapă se deschide o singură dată pe un ciclu motor complet (două rotații ale arborelui cotit), turația arborelui cu came este jumătatea din cea a arborelui cotit.

    Forma camelor determină durata și înălțimea de deschidere a supapelor. Sistemul de distribuție la care înălțimea de deschidere și durata de deschidere a supapelor sunt fixe, invariabile se numește distribuție fixă. Un sistem de distribuție la care se poate varia durata sau înălțimea de deschidere a supapelor se numește distribuție variabilă.

Tacheții

    Tachetul este piesa care este acționată direct de către arborele cu came. Pentru a reduce zgomotul în funcționare și pentru a compensa jocul termic se utilizează tacheții hidraulici. Jocul termic reprezintă distanța dintre piesel în mișcare ale sistemului de distribuție (tija împingătoare – culbutor pentru OHV sau camă-tachet pentru OHC), joc care variază în funcție de temperatura pieselor. Jocul termic crește odată cu uzura pieselor și are impact negativ asupra zgomotului și fiabilității sistemului de distribuție.

Tachet hidraulic

Foto: Tachet hidraulic
Sursa: INA Schaeffler

Video - modul de funcționare al unui motor cu sistem de distribuție pe lanț DOHC

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

Alexandra1104
Marți, 03 Mai 2016 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
speedvw
Marți, 24 Februarie 2015
Imi puteti pune la dispozitie un articol in care este prezentat modul de schimbare al kitului de distributie la un motor 1.9 JTD 59 kw 80 CP? Va multumesc

Raportează comentariul
Laurentiu Cancel
Duminică, 18 Martie 2012 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Culbutorul este utilizat doar pentru distributii OHV sau OHC. Se moteaza pe o axa si pivoteaza in jurul acesteia. Tachetul se misca liniar si este actionat direct de cama.

Raportează comentariul
bbogdanmircea
Duminică, 18 Martie 2012 Votează 4 / 5Votează 4 / 5Votează 4 / 5Votează 4 / 5Votează 4 / 5
Care este diferenta dintre culbultor si tachet?

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului