Fazele sistemului de distribuție fixă

    Un sistem de distribuție pe lângă piesele componente este caracterizat și de fazele de deschidere și închidere ale supapelor. Durata și momentele de deschidere și închidere ale supapelor se numesc faze de distribuție.

    În cazul sistemelor de distribuție fixă fazele de distribuție depind de caracteristicile geometrice ale camelor. Profilul unei came este compus dintr-un cilindru de bază și un lob. Durata deschiderii, înalțimea de ridicare și profilul mișcării supapei este dată de geometria lobului camei.

Profilul unei came

Foto: Profilul unei came
Sursa: e-automobile.ro

    Momentele de deschidere și închidere ale supapelor, în funcție de poziția arborelui cotit, nu au loc la exact la PMI și la PME ci au avans și întîrziere. Astfel supape de admisie se deschide cu avans față de PMI și se închide cu întîrziere față de PME iar supapa de evacuare se deschide cu avans față de PME și se închide cu întârziere față de PMI.

Profilul ridicării supapelor

Foto: Profilul ridicării supapelor
Sursa: e-automobile.ro

DSE – deschiderea supapei de evacuare
ÎSE – închiderea supapei de evacuare
DSA – deschiderea supapei de admisie
ÎSA – închiderea supapei de admisie

    Datorită decalării deschiderii și închiderii supapelor în raport cu PMI și PME la trecerea din evacuare în admisie există o periodă în care ambele supape sunt deschise.

    Fazele de distribuție trebuie să se optimizeze astfel încât să se asigure cel mai bun compromis între gradul de umplere cu aer proaspăt al cilindrului, cât mai puține gaze arse reziuale în cilindri și un lucru mecanic de pompaj minim (lucrul mecanic de pompaj este cel consumat de motor pentru introducerea de gaze proaspete în cilindri).

Fazele de distribuție reale datorate decalării închiderii și deschiderii supapelor

Foto: Fazele de distribuție reale datorate decalării închiderii și deschiderii supapelor
Sursa: Wikimedia Commons

1 – PMI
2 – PME
A – admisia
B – comprimarea
C – destinderea
D – evacuarea

    Deschiderea supapei de evacuare (DSE) se face cu avans față de PME deoarece lucrul mecanic consumat pentru evacuarea gazelor va fi mai mic. Deoarece supapa de evacuare se deschide pe cursa de destindere gazele arse vor pierde o parte din presiune iar când pistonul începe cursa de evacuare va întâmpina o rezistență mai mică din partea gazelor arse. Avansul deschiderii supapei de evacuare poate avea valorii în jurul de 60° rotație arbore cotit.

    Închiderea supapei de evacuare (ÎSE) se face cu întârziere după PMI pentru a asigura o evacuare mai bună a gazelor arse. Întârzierea la închidere, după PMI, a supapei de evacuare poate avea valori în jur de 30° rotație arbore cotit.

    Deschiderea supapei de admisie (DSA) se face cu avans față de PMI pentru a asigura umplerea mai bună a cilindrilor cu gaze proapspete. În momentul în care pistonul începe cursa de admisie este bine ca supapa de admisie să fie deja deschisă pentru a facilita curgerea aerului proaspăt. Orientativ avansul la deschiderea supapei de admisie poate avea valori în jur de 20º rotație arbore cotit.

    Închiderea supapei de admisie (ÎSA) se face cu întărziere după PME pentru a optimiza umplerea cilindrilor cu aer proaspăt. Datorită inerției aerului curgerea în cilindrii are loc și după ce pistonul începe cursa de comprimare. Supapa de admisie fiind deschisă și după ce pistonul trece de PME umplerea cu aer proapspăt se face mai bine. Întârzierea la închiderea supapei de admisie se face cu valori în jur de 60 ... 70º rotație arbore cotit.

    De reținut că valorile avasului și ale întăzierii fazelor de distribuție depind în principal de tipul motorului (benzină sau diesel) și de tipul sistemului de admisie al aerului (aspirat sau supraalimentat). Pentru motoarele cu distribuție fixă, fazele sunt de asemenea fixe, indiferent de regimul de funcționare al motorului.

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

Login

Logo motorul anului