Programul de schimbare a treptelor de viteze la o cutie automată

    Cutii de viteze la care schimbarea treptei de viteză de face automat, indiferent de tipul constructiv (automată, robotizată sau cu dublu ambreiaj), conțin programul D (Drive) pe levierul selector. Schimbarea automată a treptelor de viteză presupune decizia de schimbare precum și acționarea efectivă a sistemelor de cuplare.

Levier selector de programe la o cutie de viteze automată

Foto: Levier selector de programe la o cutie de viteze automată

    În modul D (Drive) conducătorul auto nu intervine direct asupra procesului de schimbare a treptei de viteză. Pe baza informațiilor primite de la poziția pedalei de accelerație și de la senzorul de viteză al automobilului, calculatorul transmisiei automate decide în ce treaptă trebuie să se afle cutia de viteze.

    Toate cutiile de viteze cu mod de funcționare D (Drive) au în memoriile calculatoarelor de control programe („hărți”) cu treptele de viteză necesare pentru un anumit regim de deplasare al automobilului.

Program de schimbare a treptelor de viteză la o cutie automată cu 5 trepte

Foto: Program de schimbare a treptelor de viteză la o cutie automată cu 5 trepte

    Aceste programe de schimbare a treptelor de viteză delimitează zonele în care cutia de viteze trebuie să se afle într-o anumită treapta. Pentru fiecare treaptă de viteză se află delimitată o zonă de funcționare. Limitele acestor zone depind de poziția pedalei de accelerație și de viteza automobilului.

    Pentru o cutie de viteze cu 5 trepte există 4 limite de schimbare a treptelor de jos în sus (1-2, 2-3, 3-4 și 4-5) și alte 4 limite de schimbare a treptelor de viteză de sus în jos (2-1, 3-2, 4-3 și 5-4). Pentru două trepte învecinate (de exemplu 1 și 2) limita de schimbare de jos în sus (1-2) diferă de limita de schimbare de sus în jos (2-1) pentru a evita schimbarea oscilantă între cele două trepte.

Exemplu de schimbare a treptelor de viteză la o cutie automată cu 5 trepte

Foto: Exemplu de schimbare a treptelor de viteză la o cutie automată cu 5 trepte

    Pentru a înțelege mai bine procesul de schimbare a treptelor de viteză în modul D (Drive) analizăm programul de schimbare exemplificat în figura de mai sus, prin explicarea fiecărui punct de funcționare.

Punctul de
funcționare
Descriere Treapta
cuplată
A Automobilul demarează. Conducătorul auto apasă ușor pedala de accelerație (15%) și viteza automobilului începe să crească 1
B Conducătorul auto a continuat să apese pedala de accelerație (32%) iar viteza automobilului a crescut. Limita de funcționare în treapta 1 a fost depășită, fiind cuplată treapta 2 2
C Procesul de accelerare al automobilului continuă, limita de funcționare în treapta 2 este depășită, se cuplează treapta 3 3
D Se menține constantă poziția pedalei de accelerație, viteza automobilului continuă să crească, se depășește limita pentru treapta 3 și se cuplează treapta 4 4

E Rezerva de putere a motorului pentru aceeași poziție a pedalei de accelerație determină creșterea vitezei automobilului și depășirea limitei pentru treapta 4, fiind cuplată treapta 5 5
F Conducătorul auto ridică parțial piciorul de pe pedala de accelerație și viteza automobilului scade ca urmare a creșterii rezistenței la înaintare (crește panta drumului). Rezerva de putere a motorului nu mai este suficientă, se depășește limita minimă pentru treapta 5, se cuplează treapta 4 4
G Conducătorul auto dorește accelerarea puternică a automobilului și apasă pedala de accelerație (95%). Pentru a avea putere suficientă calculatorul transmisie automate comandă cuplarea treptei 3 3

    Aceste programe de cuplare sunt concepute astfel încât punctul de funcționare al motorului se află la consum minim de combustibil. Programul de schimbare al cutiei de viteze pentru consum minim de combustibil se numește program economic (ECO). În mod normal, implicit, programul ECO este selectat de către calculatorul cutiei de viteze automate.

    Transmisii automate moderne au prevăzute în memoria calculatorului de control și un program de schimbare conceput special pentru accelerarea optimă a automobilului. Aceste program se numește SPORT (S) și poate fi selectat de către conducătorul auto prin acționarea unui buton sau în mod adaptiv.

Buton mod SPORT

Foto: Buton mod SPORT

    Modul adaptiv al transmisiei automate presupune utilizarea informațiilor de pedală accelerație, frână, viteză automobil pentru a determina stilul de condus al conducătorului auto. Astfel, calculatorul cutiei de viteze determină tipul conducătorului auto (normal sau sportiv) și selectează programul potrivit de schimbare a treptelor (ECO sau SPORT).

    Pe lângă modul sport și cel economic cutia de viteze poate avea prevăzut și un buton pentru mod de iarnă (WINTER). Apăsarea acestui buton presupune plecarea de pe loc a automobilului cu treapta 2 precum și schimbarea treptelor la turații joase, în scopul limitării forței de tracțiune la roată.

Buton mod iarnă (WINTER)

Foto: Buton mod iarnă (WINTER)

    De asemenea asupra treptelor de viteză calculate de aceste programe de schimbare, calculatorul transmisiei automate, aplică anumite corecții dinamice pentru a preveni o schimbare de treaptă care nu este necesară. De exemplu, când automobilul intră într-un viraj, conducătorul auto poate ridica piciorul de pe pedala de accelerație pentru a utiliza optim aderența pneurilor cu calea de rulare. Din acest motiv, conform programului de schimbare a treptelor, se poate comanda o schimbare în sus a treptei de viteză. În mod normal acestă schimbare de treaptă nu este necesară și este ignorată de calculatorul transmisiei automate care menține treapta de viteză curentă.

    Programele de schimbare a treptelor de viteză ale cutiilor de viteze moderne devin din ce în ce mai inteligente. Din punct de vedere al consumului de combustibil cât și din punct de vedere dinamic, treapta de viteză optimă este selectată mai eficient la o cutie automată, comparativ cu o cutie de viteze manuală operată de un conducător auto. Din acest motiv cu o cutie de viteze cu mod automat (Drive) se pot obține performanțe de consum și dinamice semnificativ mai bune.

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

AlexandruStoica
Marți, 08 Decembrie 2015
Vă salut,

Imi puteti recomanda documentatie in legatura cu aceasta tema?

Raportează comentariul
lenovo
Joi, 18 Iunie 2015 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Sunteti cei mai buni .Va multumesc pentru sfaturi.

Raportează comentariul
crass
Sâmbătă, 30 Martie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Laurentiu Cancel
Miercuri, 23 Ianuarie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
@morarugabriel85: nu intra in viteza pentru ca nu ai presiune de ulei suficienta. Zic asta pentru ca pompa de ulei fiind antrenata de motorul termic, cand accelerezi creste debitul si ulterior presiunea. Cauzele ar putea fi diverse: supape, ambreiaje, uleiul...

Ce tip de cutie este? Automatizata/robotizata sau automata cu hidrotransformator ? Care este anul de fabricatie al automobilului ?

Daca automobilul este fabricat incepand cu 2004 atunci are OBD 2. In cazul asta cel mai bine este sa cauti un scantool OBD si sa citesti erorile de la calculatorul cutiei automate. Daca este mai veche atunci este un pic mai greu pentru ca erorile sunt definite de producator si iti trebuie un scantool pentru Opel.

Incearca sa citesti erorile de la calculatorul transmisiei automate, este primul pas.

Raportează comentariul
morarugabriel85
Marți, 22 Ianuarie 2013
am un opel astra cu cutie automata 1;6 16v si nu mai intra in viteza pina nu o accelerez si cand o accelerez smunceste apoi schimba normal mati putea ajuta cu un sfat

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului