DQ200 – cutie DSG cu 7 trepte de la VW

    Cutia cu dublu ambreiaj DSG cu 7 trepte de la VW reprezintă două premiere din industria automobilelor: este prima cutie cu 7 rapoarte ce echipează un motor montat transversal și totodată prima cutie de citeze cu dublu ambreiaj cu frecare uscată.

    Cutia DSG cu 7 trepte suportă un cuplu maxim de 250 Nm și a fost special concepută pentru a echipa automobile din clasa compactă și mică. Datorită ambreiajelor cu frecare uscată, randamentul general este mai bun, comparativ cu cutia DSG cu 6 trepte și ambreiaje multidisc umede. Din acest motiv automobilele echipate cu cutia DSG cu 7 trepte obțin un consum de combustibil mai mic și emisii poluante reduse.

Cutia DSG cu 7 trepte

Foto: Cutia DSG cu 7 trepte
Sursa: VW

    Similar cu celelalte cutii cu dublu ambreiaj, cutia DSG cu 7 viteze conține două ambreiaje monodisc uscate, ce transmit cuplul motor la treptele impare respectiv pare. Ambreiajul dublu este de proveniență LuK al cărui mod de funcționare a fost explicat în articolul: Ambreiajul dublu cu frecare uscată LuK.

Schema cinematică a cutiei cu dublu ambreiaj DSG cu 7 trepte

Foto: Schema cinematică a cutiei cu dublu ambreiaj DSG cu 7 trepte
Sursa: VW

  1. arborele de ieșire 3
  2. arborele de intrare 2
  3. arborele de ieșire 2
  4. ambreiajul dublu LuK
  5. arborele de ieșire 1
  6. arborele de intrare 1

Cutia de viteze DSG cu 7 trepte – particularități tehnice

  • concepție modulară: ambreiajul dublu, cutia de viteze și modulul mecatronic constituie module unitare
  • ambreiaje cu frecare uscată
  • acționare electrohidraulică a ambreiajelor și a treptelor de viteză (rezervor de ulei separat pentru sistemul de acționare și cutia de viteze mecanică)
  • 7+1 trepte de viteză pe 4 arbori
  • pompă de ulei acționată electric
  • răcire naturală a uleiului pentru sistemul de acționare (fără radiator)

Cutia de viteze DSG cu 7 trepte – date tehnice

Masă [kg] 70
Cuplu maxim [Nm] 250
Putere maximă [CP] 170
Rapoarte de transmitere [-] 7+1
Raport maxim treapta 1 (cu diferențial) [-] 19.77
Raport minim treapta 7 (cu diferențial) [-] 1.85
Gama de variație a rapoartelor [-] 8.1
Regim de funcționare Automat (D) sau Manual (Tiptronic)
Volum ulei cutie mecanică [l] 1.7
Volum ulei sistem de acționare [l] 1.0

Cutia DSG cu 7 trepte – componente

Foto: Cutia DSG cu 7 trepte – componente
Sursa: VW

  1. sistem acționare frână de parcare
  2. furci de acționare rapoarte
  3. arborele de intrare 1 (trepte impare)
  4. arborele de intrare 2 (trepte pare)
  5. modul mecatronic
  6. ambreiaj dublu cu frecare uscată
  7. amortizor torsional

Cutia DSG cu 7 trepte – secțiune transversală

Foto: Cutia DSG cu 7 trepte – secțiune transversală
Sursa: VW

  1. amortizor torsional
  2. arborele de intrare 1 (treptele 1, 3, 5 și 7)
  3. arborele de intrare 2 (treptele 2, 4, 6 și R)
  4. placă centrală ambreiaj dublu
  5. diferențial
  6. arborele de ieșire 1
  7. roată dințată frână de parcare
  8. arborele de ieșire 3
  9. arborele de ieșire 2

    Ambreiajul dublu este poziționat în carcasa cutiei de viteze. Ambreiajul 1 transmite mișcarea roților dințate de pe arborele de intrare 1 (b) care angrenează cu roțile dințate de pe arborele de ieșire 1 (f) formează treptele 1 și 3. Similar, prin angrenarea cu roțile dințate de pe arborele de ieșire 2 (i) se formează treptele 5 și 7. Același mod de formare a rapoartelor se aplică și pentru treptele pare, care primesc mișcarea de la arborele de intrare 2 (c).

    Pentru treapta de mers înapoi se utilizează roata dințată de pe arborele de intrare 2 (c) care formează și treapta 2. Arborele de ieșire 2 (i) preia mișcarea de la arborele de intrare 2 (c) și o transferă arborelui de ieșire 3 (h) care schimbă sensul de rotație necesar treptei de mers înapoi.

    Cei trei arbori de ieșire (f, h și i) angrenează cu coroana diferențialului care transmite mișcarea arborilor planetari.

    Cuplarea și decuplarea celor două ambreiaje precum și a treptelor de viteză se face cu ajutorul unor actuatoare hidraulice integrate într-un modul mecatronic.

Cutia DSG cu 7 trepte – modul mecatronic

Foto: Cutia DSG cu 7 trepte – modul mecatronic
Sursa: VW

  1. actuatoare trepte de viteză
  2. acumulator hidraulic
  3. pompă
  4. motor electric
  5. bloc de supape
  6. senzor turație motor
  7. actuator ambreiaj
  8. conector electric

    Modulul mecatronic utilizează un circuit separat de ulei pentru acționarea ambreiajelor și a treptelor de viteză. Această particularitate vine cu o serie de avantaje:

  • uleiul este special adaptat mecanismului de acționare, nu trebuie să asigure și buna lubrifiere a cutiei de viteze mecanice
  • perturbațiile temperaturii asupra performanțelor sistemului sunt reduse datorită adaptării viscozității uleiului la nevoile sistemului de acționare
  • eventualele impurități provenite din cutia de viteză mecanică nu pot afecta circuitul sistemului de acționare
  • performanțele sistemului nu depind de factori externi (motor termic) datorită utilizării unei pompe electrice pentru crearea presiunii de lucru

    Circuitul hidraulic de comandă conține:

  • pompă cu acționare electrică
  • filtru de ulei
  • supapă de limitare a presiunii
  • acumulator de presiune (cu gaz)
  • 2 electrosupape proporționale de control a presiunii de linie
  • 2 actuatoare pentru ambreiaje (controlate de 2 supape proporționale)
  • 4 actuatoare pentru treptele de viteză (controlate de 4 supape proporționale)
  • unitatea de control a transmisiei (calculator, senzori și conector electric)

    Pentru acționarea actuatoarelor se utilizează uleiul stocat în acumulator la o presiune de 40...60 bari. Dacă presiunea din acumulator scade sub o anumită valoare minimă, pompa electrică este activată și ridică presiunea la valoarea nominală. Utilizarea unei pompe electrice pentru crearea presiunii de lucru vine cu următoarele avantaje:

  • consumul de energie este parțial (pompa nu funcționează continuu)
  • acționarea pompei nu depinde de starea motorului termic (se poate utiliza și pe automobile cu sistem Stop & Start)

Cutia DSG cu 7 trepte – detaliu sistem acționare ambreiaj

Foto: Cutia DSG cu 7 trepte – detaliu sistem acționare ambreiaj
Sursa: VW

  1. piston de acționare ambreiaj
  2. levier acționare ambreiaj
  3. rulment de presiune
  4. senzor de poziție
  5. magnet

    Pentru controlul actuatoarelor treptelor de viteză se utilizează informația de poziție trimisă de senzori cu efect Hall. Aceștia sunt utilizați câte doi pentru fiecare furcă de cuplare.

    Pentru controlul poziției ambreiajelor se utilizează informația de la senzorii PLCD (Permanentmagnetic Linear Contactless Displacement), care sunt senzori fără contact ce generează un semnal proporțional cu poziția actuatorului.

    Cutia de viteze DSG cu 7 trepte de la VW este soluția perfectă pentru automobilele din clasa compactă și mică. Pe lângă avantajele clasice ale unei cutii cu dublu ambreiaj (flux continuu de cuplu, preselecția treptelor, etc.), datorită utilizării ambreiajelor cu frecare uscată, randamentul global al transmisie crește fiind similar cu cel al unei cutii de viteze manuală. Prin introducerea cutiei de viteze DQ200, grupul VW reușește să ofere echiparea cu cutii cu dublu ambreiaj și pentru automobile propulsate de motoare cu puteri mici și medii.

Video – cutia de viteze DSG cu 7 trepte de la VW

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

Marius T
Miercuri, 06 Ianuarie 2016 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
alexbt777
Marți, 02 Iulie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5

Login

Logo motorul anului