Sistemul de tracțiune integrală de pe Dacia Duster

    Dacia Duster este un vehicul utilitar sportiv (SUV) compact. Acesta este construit pe aceeași platformă cu Dacia Logan și vine în două versiuni de sistem de tracțiune: pe puntea față (4x2) sau integrală (4x4). Sistemul de tracțiune integrală este împrumutat de la Nissan și este similar cu cel de pe Qashqai.

Dacia Duster cu tracțiune integrală

Foto: Dacia Duster cu tracțiune integrală
Sursa: Renault

    Sistemul de tracțiune integrală permite conducătorului auto să selecteze trei moduri de funcționare:

  • AUTO: distribuția cuplului motor pe cele două punți față/spate este calculată automat în funcție de aderența fiecărei roți. Cu acest mod de funcționare selectat, în cazul în care nu există patinare a roților, tracțiunea este realizată exclusiv pe puntea față. În momentul în care se detectează patinarea roților punții față, o parte a cuplului motor este distribuit și către puntea spate.
  • LOCK: în acest mod tracțiunea este integrală permanent, cuplul motor fiind distribuit către ambele punți în mod egal (50:50). Acest mod de funcționare este destinat rulării cu viteze mici, pe suprafețe cu aderență scăzută sau pe teren accidentat.
  • 2WD: în acest mod tracțiunea se realizează doar pe punte față. Acest mod de funcționare este destinat rulării pe suprafețe cu aderență bună și reduce emisiile poluante și consumul de combustibil datorită creșterii randamentului general al transmisiei.

Dacia Duster cu tracțiune integrală

Foto: Dacia Duster cu tracțiune integrală
Sursa: Renault

    Sistemul de tracțiune integrală cuprinde două diferențiale deschise, câte unul pe fiecare punte, o unitate de transfer a puterii pe puntea față (PTU), un arbore longitudinal și un dispozitiv de cuplare cu control electromagnetic (EMCD). O parte a componentelor sistemului de tracțiune (PTU, arbore longitudinal, EMCD) sunt furnizate de GKN.

Componentele sistemului de tracțiune integrală de pe Dacia Duster

Foto: Componentele sistemului de tracțiune integrală de pe Dacia Duster

  1. motor termic
  2. cutie de viteze
  3. diferențial punte față
  4. unitate de transfer de putere
  5. arbore longitudinal
  6. unitate de cuplare cu comandă electromagnetică
  7. diferențial punte spate

Transmisie Dacia Duster – cutia de viteze, diferențialul față și unitatea de transfer a puterii

Foto: Transmisie Dacia Duster – cutia de viteze, diferențialul față și unitatea de transfer a puterii
Sursa: Renault

    Unitatea de transfer a puterii preia cuplul motor de la coroana diferențialului punții față și o transferă către arborele longitudinal. Aceasta conține un angrenaj conic cu roți dințate cu raportul de transmitere invers față de raportul de transmitere al diferențialului punții spate. Carcasa unității este din aluminiu, cu geometrie compactă, fiind poziționată lângă diferențialul punții față.

Dacia Duster - Unitatea de transfer a puterii (PTU)

Foto: Dacia Duster - Unitatea de transfer a puterii (PTU)
Sursa: GKN

    Ieșirea de la unitatea de control a puterii este conectată la arborele longitudinal. Acest transferă cuplul către puntea spate, fiind legat la modulul de cuplare cu comandă electromagnetică. Arborele longitudinal este compus din două piese pentru a îndeplini condițiile de zgomot și vibrații în funcționare precum și cele legate de testele de impact. Este prevăzut cu articulații, în partea centrală și în extremități, iar în parte centrală este fixat de caroserie.

Arbore longitudinal

Foto: Arbore longitudinal
Sursa: GKN

    Cuplarea și decuplarea punții spate se realizează cu ajutorul unei unități de cuplare cu comandă electromagnetică. Aceasta este controlată de un calculator electronic, care comunică prin intermediul magistralei CAN, cu calculatorul de injecție, calculatorul bord și calculatorul ESP/ABS. Pe baza informațiilor primite (cuplu motor, viteze roți, etc.), în modul AUTO al transmisiei, calculatorul EMCD decide procentul de cuplu transferat punții spate.

Dacia Duster - unitate de cuplare cu comandă electromagnetică

Foto: Dacia Duster - unitate de cuplare cu comandă electromagnetică
Sursa: GKN

    Transferul cuplului se realizează prin intermediul unui ambreiaj multidisc cu frecare umedă. Sistemul este etanș, uleiul pentru ungere și răcire este specific dispozitivului, nu necesită operații de mentenanță și întreținere.

Dacia Duster – secțiune prin unitatea de cuplare cu comandă electromagnetică

Foto: Dacia Duster – secțiune prin unitatea de cuplare cu comandă electromagnetică
Sursa: GKN

  1. ambreiaj multidisc principal
  2. camă
  3. placă de presiune
  4. armătură mobilă
  5. ambreiaj de comandă
  6. electromagnet
  7. bilă (forță de reacție)
  8. forță magnetică
  9. forța de atracție
  10. forță de cuplare

    Curentul aplicat electromagnetului (6) generează un câmp magnetic care atrage armătura mobilă (4) și comprimă ambreiajul de comandă (5). Cuplarea ambreiajului de comandă produce un cuplu care acționează asupra mecanismului cu bilă (7). Cama (2) se rotește și forțează bila (7) să se deplaseze radial și să împingă placa de presiune (3).

Detaliu sistem de comandă EMCD

Foto: Detaliu sistem de comandă EMCD
Sursa: GKN

    Cuplul este astfel transferat de la discurile conectate la arborele de intrare (carcasa) la discurile conectate la arborele de ieșire, proporțional cu curentul electric aplicat electromagnetului. Sistemul poate astfel controla cuplul motor transferat punții spate.

    Cu acest sistem de tracțiune integrală Dacia Duster are performațe remarcabile în ceea ce privește capacitatea de trecere și rularea pe teren accidentat. Sistemul este relativ simplu și eficient, fiind alegerea optimă pentru un automobil cu abilități „off-road” și performanțe de consum similare cu cele ale unui automobil destinat rulării pe șosea.

Video – unitatea de transfer a puterii (PTU)


Sursa: GKN

Video – unitatea de cuplare cu comandă electromagnetică (EMCD)


Sursa: GKN

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

andrei18
Luni, 16 Mai 2016 Votează 4 / 5Votează 4 / 5Votează 4 / 5Votează 4 / 5Votează 4 / 5
denisb
Miercuri, 23 Decembrie 2015
In momentul cand vitezele celor doi arbori, principal si secundar, se egalizeaza angrenajul cama pilot-bile-cama principala nu mai are teoretic suficienta diferenta de viteza unghiulara care sa genereze forta de impingere asupra bilelor si deci asupra camei principala si placii de presiune a ambreiajului principal. In situatia aceasta cele doua came ajung intr-o stare de echilibru dinamic, spatiul dintre ele ramanand la valoare maxima la care a ajuns prin iesirea bilelor din locasurile special concepute pentru ele.

In situatia in care se doreste acum decuplarea tractiunii pe puntea spate se reduce sau intrerupe curentul prin electromagnet ceea ce duce la slabirea fortei cu care cama este prinsa intre placile ambreiajului pilot si ca urmare apare o noua diferenta de viteza de rotatie, de aceasta data in sens invers fata de cea anterioara, intre cele doua came lucru care face ca bilele sa fie impinse in sens opus reducand deplasarea camei si respectiv a presiunii exercitate de placa de presiune a ambreiajului principal lucru care evident duce la decuplarea sa progresiva si revenirea la situatia in care cele doua came se rotesc cu aceiasi viteza si nu se mai exercita nici o presiune de cuplare asupra placii ambreiajului principal.

Raportează comentariul
denisb
Miercuri, 23 Decembrie 2015
bilelor dintre aceste doua came. Aceasta forta se exercita in sensul dat de viteza de rotatie rezultanta dintre cele doua came, astfel ca daca initial puntea spate era in repaus deci initial atat cama principala cat si cea pilot erau in repaus una fata de alta si fata de arborele secundar si rotile puntii spate, in momentul trecerii curentului electric prin electromagnet si aparitiei fortei de atractie asupa armaturii, cama pilot incepe sa se roteasca cu maxim viteza arborelui de intrare, daca se aplica curentul maxim.

In timpul acestei modificari de viteaza a camei pilot, diferenta de viteaza intre aceasta si cama principala creste, cu aceasta crescand si forta cu care bilele sunt impinsa sa iasa din golurile in care se aflau initial intre cele doua came. La un moment dat aceasta forta de impingere devine mai mare decat rezistenta oferita de cama principala si placa de presiune a ambreiajului principal si pentru ca acum cama pilot este ferm angrenata cu ambreiajul pilot nu se mai poate deplasa longitudinal pe arborele secundar, iar singura directie unde miscarea bilelor se poate translata este asupra camei principala care apasa in acest fel placa de presiune a ambreiajului principal care incepe la randul sau sa cupleze si sa transmita cuplul catre arborele de iesire si puntea spate.

Raportează comentariul
denisb
Miercuri, 23 Decembrie 2015 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Ca un detaliu suplimentar legat de modul efectiv prin care placa de presiune a ambreiajului principal este presată de către bila din sistemul cama-bilă solidar cu ambreiajul pilot cred ca trebuie clarifcat detaliul A, anume ca cele doua came sunt, in situația când electromagnetul nu este energizat, conectate prin intermediul bilelor si se rotesc liber in jurul arborelui de ieșire fără a transfera energie către roțile de pe puntea spate. Când electomagnetul este alimentat atunci armătura este atrasă spre acesta si comprimă plăcile ambreiajului secundar cu o forta proporțională cu intensitatea curentului sin electromagnet. Cum o jumătate din plăcile ambreiajului secundar sunt fixe pe cama pilot iar celelalte sunt fixe pe carcasa exterioară care se rotește cu arborele de intrare rezultă ca asupra camei pilot se va exercita un cuplu de rotatie care duce fie la mărirea sau scăderea vitezei de rotație a camei pilot si ca urmare intre cele două came, pilot si principală, apare o diferenta de viteză unghiulară care are ca efect apariția unei forte asupra

Raportează comentariul
Cristi91
Miercuri, 17 Iunie 2015 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Laurentiu C.
Duminică, 15 Decembrie 2013
@Teodorescu Paul

Stiu ca etajarea cutiei de viteze de pe Dacia Duster cu motorizare diesel este foarte scurta in primele trepte (rapoarte mari de demultiplicare). Cu toate aceste nu cred ca se recomada sa se plece cu treapta a II-a de pe loc.

Raportează comentariul
Laurentiu C.
Duminică, 15 Decembrie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
@Erdin

PTO - Power Take Off - sistem conectat de obicei la transmisia unui vehicul care permite cuplarea si antrenarea dispozitivelor aditionale (generatoare, pompe, etc.). Din cate stiu pe Dacia Duster de serie nu exista astfel de sisteme.

Arborele longitudinal este antrenat de unitatea de trasfer de putere care este cuplata de diferentialul puntii fata.

Raportează comentariul
Teodorescu Paul
Luni, 09 Decembrie 2013
Buna ziua,

Este adevarat ca la Dacia Duster cu sistem de tractiune 4X4 si motorizare diesel, se recomanda plecarea de pe loc in treapta a II a de viteza?

Raportează comentariul
Erdin
Sâmbătă, 07 Decembrie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Buna ziua,
este vreo varianta de cutie cu iesire PTO ?
Arborele longitudinal este deci actionat doar prin miscarea sau rotirea planetarelor ?

Raportează comentariul
Laurentiu Cancel
Duminică, 22 Septembrie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
@ing_AR
Avand sistem de cuplare si piese in miscare EMCD-ul este predispus la defecte mai mult decat celelalte piese. Cel mai simplu este sa mergi intr-un service autorizat si sa ceri o diagnosticare computerizata a calculatorului EMCD. Daca este ceva in neregula cu unitatea EMCD diagnoza ar trebui sa-ti spuna. Daca nu ai nici un cod de eroare, atunci este mai complicat. Posibil ca zgomotul sa nu fie neaparat de la EMCD ci de la arborii planetari sau de la articulatiile din roti.

Raportează comentariul
ing_AR
Joi, 19 Septembrie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Multumesc !
Asadar puntea spate este cuplata / decuplata numai prin intermediul EMCD.
Eventuale zgomote aparute (in zona puntii spate) la revenirea dupa ce Duster-ul fusese cuplat pe 4x4 se pot datora in principal acestei unitati EMCD ?
Alte posibile cauze ?

Multumesc anticipat !

Raportează comentariul
Laurentiu Cancel
Miercuri, 18 Septembrie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
@ing_AR
Arborele longitudinal este cuplat mecanic, prin angrenare, in PTU.
Deci in timpul rularii 4x2 a autoturismului arborele longitudinal este antrenat.

Raportează comentariul
ing_AR
Miercuri, 18 Septembrie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Foarte interesant articolul !

La un Duster 4WD in timpul rularii normale pe 4x2 , arborele longitudinal cardanic ramane cuplat ? Adica se invarte in timpul rularii autoturismului ?
Sau este decuplat ? (cuplarea facandu-se prin intermediul PTU -unitatea de transfer a puterii)

Multumesc anticipat !

Raportează comentariul
Dragosh92
Miercuri, 19 Iunie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
crass
Duminică, 10 Martie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Laurentiu Cancel
Miercuri, 23 Ianuarie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
@Teo: sistemul exista deja pe Nissan Qashqai. Si-a dovedit eficacitatea asa ca o fost o decizie normala sa se implementeze si pe Duster.

Raportează comentariul
Teo
Luni, 21 Ianuarie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Nu stiam ca au pus un sistem asa destept pe Duster.

Raportează comentariul
crass
Miercuri, 02 Ianuarie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5

Login

Logo motorul anului