Acumulator hidraulic de impuls HIS pentru cutiile automate ZF

    Sistemele Stop & Start de pe automobile, în anumite condiții de funcționare, opresc și repornesc automat motorul termic cu scopul de a reduce consumul de combustibil și emisiile poluante. Aceste sisteme sunt avantajoase mai ales în traficul urban deoarece momentele de staționare ale automobilului în trafic, cu motorul pornit, sunt mai des întâlnite (opriri la semafor, ambuteiaje).

    În cazul cutiilor de viteze automate, pentru cuplarea unei trepte de viteză este necesar ca uleiul de transmisie să fie sub presiune. Pompa de ulei care creează presiune în modulul hidraulic de control al cutiei este antrenată de motorul termic. Astfel, dacă se echipează un automobil cu cutie automată cu sistem Stop & Start, la fiecare repornire a motorul va fi nevoie de timp suplimentar pentru ridicarea presiunii de lucru. Acest timp, de aproximativ 0.90 secunde, este perceput de conducătorul auto și poate fi deranjant.

Cutia de viteze automată ZF 8HP

Foto: Cutia de viteze automată ZF 8HP
Sursa: ZF

    Pentru a elimina acest timp de așteptare, inginerii de la ZF au echipat cutia de viteze automată 8HP cu un sistem adițional, care permite creșterea rapidă a presiunii uleiului în momentul repornirii motorului termic, pentru automobilele echipate cu sistem Stop & Start.

    Acest sistem se numește HIS (Hydraulic Impulse Storage), conține un acumulator de presiune cu arc elicoidal și este montat lângă modulul electrohidraulic de control. Cu acest sistem automobilul poate redemara în aproximativ 0.35 secunde după repornirea motorului termic. Față de o cutie de viteze automată fără acest sistem, timpul de așteptare este redus cu aproximativ 0.45 secunde.

Acumulator hidraulic de impuls ZF pentru cutiile automate (HIS) – componente

Foto: Acumulator hidraulic de impuls ZF pentru cutiile automate (HIS) – componente
Sursa: ZF

  1. conector electric
  2. solenoid
  3. arc elicoidal
  4. piston
  5. cilindru
  6. supapă de încărcare/descărcare
  7. racord de legătură cu modulul electrohidraulic

Acumulator hidraulic de impuls ZF pentru cutiile automate (HIS) – mod de funcționare

Foto: Acumulator hidraulic de impuls ZF pentru cutiile automate (HIS) – mod de funcționare
Sursa: ZF

    În timpul funcționării cutiei de viteze automate acumulatorul se încărcă. Uleiul sub presiune pătrunde prin supapa (6) și împinge pistonul (4) spre mecanismul de blocare cu solenoid (2). Când acumulatorul este încărcat complet pistonul comprimă arcul elicoidal (3) și ajunge la capătul cursei unde este blocat.

    În momentul în care sistemul Stop & Start comandă pornirea motorului termic, calculatorul transmisiei automate, prin intermediul contactului electric (1), alimentează cu energie electrică solenoidul (2) care eliberează pistonul. Acesta, sub acțiunea arcului elicoidal (3), evacuează uleiul sub presiune din cilindru. În acest mod se creează un impuls de presiune care este suficient pentru acționarea elementelor transmisiei automate. Impulsul de presiune este necesar doar pentru prima cuplare de treaptă de viteză. Pentru cuplările ulterioare presiunea uleiului este asigurată de pompă.

Acumulator hidraulic de impuls ZF pentru cutiile automate (HIS) – descărcarea acumulatorului

Foto: Acumulator hidraulic de impuls ZF pentru cutiile automate (HIS) – descărcarea acumulatorului
Sursa: ZF

    Acumulatorul de presiune are lungimea de 190 mm și un diametru de 50 mm. Volumul rezervei de ulei este de aproximativ 1 litru. Datorită dimensiunilor relativ reduse acumulatorul de presiune poate fi instalat adițional de modulul electrohidraulic de control.

    Comparativ cu alte soluții (pompă de ulei acționată electric) sistemul HIS are costul adițional cel mai redus, metoda de implementare fiind relativ simplă și nu necesită modificări majore a transmisiei automate.

Contribuția transmisiei automate cu sistem HIS la reducerea emisiilor de CO2

Foto: Contribuția transmisiei automate cu sistem HIS la reducerea emisiilor de CO2
Sursa: ZF

    Acumulatorul hidraulic de impuls HIS permite utilizarea sistemului Stop & Start și pe automobile echipate cu transmisii automate. Acest sistem echipează cutia de viteze cu 8 trepte de la ZF (8HP). Comparativ cu un automobil cu aceeași transmisie dar fără sistem Start & Stop, sistemul HIS permite reducerea emisiilor de CO2 și a consumului de combustibil cu aproximativ 5%.

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

crass
Duminică, 21 Aprilie 2013 Votează 3 / 5Votează 3 / 5Votează 3 / 5Votează 3 / 5Votează 3 / 5

Login

Logo motorul anului