Cutia de viteze automată cu 8 rapoarte de la ZF (8HP)

    Jurnaliștii publicației „Chiana Automotive News” au nominalizat transmisia automată 8HP, de la ZF, ca fiind „Transmisia anului 2011”. Criteriile nominalizării au luat în considerare consumul scăzut de combustibil al automobilelor echipate cu 8HP, calitatea schimbărilor de trepte și performanțele mecanice.
   Aceeași transmisie automată, 8HP, a fost premiată și de BMW datorită performanțelor dinamice și de consum de combustibil ale automobilelor care o utilizează.

Cutia de viteze (transmisia) automată 8HP

Foto: Cutia de viteze (transmisia) automată 8HP
Sursa: ZF

    Producția pentru cutia de viteze automată 8HP a debutat în 2008 la fabrica ZF Friedrichshafen din Saarbrucken. Acesta înlocuiește versiunea 6HP cu 6 rapoarte. În anul 2009, BMW 760 Li, cu motorizare V12, a fost primul automobil echipat cu cutia de viteze automată 8HP.

    BMW oferă cutia de viteze automată 8HP pentru toată gama de automobile. De asemenea, Chrysler 300, Dodge Charger, Bentley Mulsanne și Rolls-Royce Ghost sunt echipate cu 8HP de la ZF.

Cutia de viteze (transmisia) automată 8HP – componente

Foto: Cutia de viteze (transmisia) automată 8HP – componente
Sursa: ZF

  1. mecanism planetar 4
  2. ambreiaje multidisc
  3. mecanisme planetare 1,2 și 3
  4. frâne multidisc
  5. hidrotransformator
  6. modul mecatronic

    Cutia de viteze automată 8HP utilizează 4 mecanisme planetare (1, 3) simple pentru realizarea celor 8 trepte de viteză. Hidrotransformatorul (5) (convertizorul de cuplu) conține un amortizor de vibrații torsionale și un ambreiaj de blocare. Cuplarea și decuplarea treptelor de viteză și realizează cu ajutorul ambreiajelor și a frânelor multidisc (2, 4). Comanda și controlul tuturor elementelor de cuplare și a blocării hidrotransformatorului este realizată de modulul mecatronic (6).

Cutia de viteze (transmisia) automată 8HP – secțiune

Foto: Cutia de viteze (transmisia) automată 8HP – secțiune
Sursa: ZF

    Transmisia automată 8HP se pretează la cupluri de intrare între 300 și 1000 Nm. Din acest motiv poate echipa automobile cu tracțiune spate sau integrală. Datorită intervalului larg de cuplu ce poate fi transmis, 8HP echipează automobile din clasa compactă, mare, lux și SUV.

    Comparativ cu 6HP, noua transmisie automată 8HP oferă 2 rapoarte de transmitere în plus. În același timp masa toată a cutiei a scăzut cu aproximativ 3%, la 89 kg (ulei de transmisie inclus).

Masa transmisiilor automate ZF (5HP, 6HP, 8HP) în raport cu cuplul transmis

Foto: Masa transmisiilor automate ZF (5HP, 6HP, 8HP) în raport cu cuplul transmis
Sursa: ZF

    Gama de variație a rapoartelor transmisiei 8HP, de 7.0, permite obținerea unei accelerații foarte bune ale automobilului cât și funcționarea motorului, în regim stabilizat, la turația optimă pentru reducerea consumului de combustibil.

    Pentru formarea și cuplarea celor 8 trepte sunt utilizate doar 4 mecanisme planetare simple și 5 elemente de cuplare (ambeiaje și frâne multidisc). Pentru fiecare schimbare de treaptă doar 2 elemente de cuplare își schimbă starea (închis sau deschis) ceea ce permite un control precis al procesului de schimbare al treptei de viteză. De asemenea, utilizarea eficientă a elementelor de cuplare permite minimizarea pierderilor prin frecare, ceea ce conduce la creșterea randamentului transmisiei și la reducerea consumului de combustibil a motorului.

Cutia de viteze (transmisia) automată 8HP – programul de schimbare al treptelor

Foto: Cutia de viteze (transmisia) automată 8HP – programul de schimbare al treptelor
Sursa: ZF

    La frânări bruște ale automobilului cutia de viteze automată 8HP este capabilă să efectueze schimbări de viteze extreme, 8-2 sau 7-1.

    Datorită construcției modulare, cutia de viteze automată 8HP se pretează dezvoltărilor ulterioare în ceea ce privește hibridizarea electrică. Primul nivel este reprezentat de automobilele cu sistem Stop&Start. Pentru acestea, cutia de viteze automată 8HP este prevăzut cu un acumulator hidraulic de impuls (HIS) care este utilizat în faza de repornire a motorului termic, pentru a alimenta cu ulei sub presiune elementele de cuplare ale cutiei.

Cutia de viteze (transmisia) automată 8HP – HIS

Foto: Cutia de viteze (transmisia) automată 8HP – HIS
Sursa: ZF

    Variantele de hibridizare medie sau completă (mild, full hybrid) presupun utilizarea unor mașini electrice pe arborele de intrare al cutiei de viteze automată 8HP. În funcție de nivelul de hibridizare, mașinile electrice au rol de:

  • demaror-generator
  • asistare în fazele de accelerare
  • recuperarea energiei de frânare
  • propulsie electrică

    Avantajul hibridizării constă în reducerea consumului de combustibil ajungându-se până la valori de 25% pentru variantele de hibridizare completă (full hybrid), comparativ cu o cutie automată 6HP, pe ciclu NEDC.

Cutia de viteze (transmisia) automată 8HP – reducerea consumului de combustibil în funcție de nivelul de hibridizare

Foto: Cutia de viteze (transmisia) automată 8HP – reducerea consumului de combustibil în funcție de nivelul de hibridizare
Sursa: ZF

    Emisiile de bioxid de carbon (CO2) au o importanță deosebită deoarece sunt gaze cu efect de seră. Nivelul acestor emisii este strâns legată de consumul de combustibil al automobilului. Datorită posibilității de hibridizare a cutiei de viteze automată 8HP nivelul de emisii de CO2 poate fi redus substanțial. Comparația din graficul de mai jos s-a făcut pentru un automobil de clasă medie, cu motor de 2.5 litri și 6 cilindri.

Cutia de viteze (transmisia) automată 8HP – reducerea consumului de combustibil în funcție de nivelul de hibridizare

Foto: Cutia de viteze (transmisia) automată 8HP – reducerea consumului de combustibil în funcție de nivelul de hibridizare
Sursa: ZF

    Cutia de viteze automată 8HP se remarcă prin adaptabilitate, datorită intervalului larg de cuplu transmisibil, performanțe dinamice și de consum remarcabile, precum și flexibilitate în ceea ce privește hibridizarea.

    Datorită acestor atuuri ale transmisiei, numeroși constructori de talie mondială își echipează automobilele cu 8HP (BMW, Audi, Bentley, Rolls-Royce, Chrysler și Dodge). Mai mult Chrysler Group LLC și ZF au ajuns la o înțelegere prin care cutia automată 8HP va fi produsă sub licență ZF de către Chrysler, la fabricile din Indiana și Kokomo SUA, începând cu 2013.

Date tehnice – cutia de viteze automată 8HP45

Cutia de viteze (transmisia) automată 8HP45
Tipul transmisiei 8HP45
Tipul tracțiunii spate
Cuplul de intrare [Nm] max. 450 max. 500
Tipul hidrotransformatorului NW 235 TTD/zDW/DAT
NW240 DAT
NW 240 DAT
(diesel)
Rapoarte de transmitere 1 – 4.714
2 – 3.143
3 – 2.106
4 – 1.667
5 – 1.285
6 – 1.000
7 – 0.839
8 – 0.667
R – 3.295
Gama de variație a rapoartelor 7,071
Masa (ulei inclus) [kg] 77 79
Volum ulei [litri] 9
Interval schimb ulei pe viață

    Particularități tehnice:

  • gamă de variație largă cu salt mic între trepte
  • cuplu mic de frecare (randament mare)
  • amortizor de vibrații torsionale
  • sistem de decuplare la regim ralanti motor
  • strategie adaptivă de schimbare a treptelor de viteză
  • raport optim putere/masă
  • pretabilă tracțiune integrală

Date tehnice – cutia de viteze automată 8HP55A

Cutia de viteze (transmisia) automată 8HP55A
Tipul transmisiei 8HP55A
Tipul tracțiunii integrală
Cuplul de intrare [Nm] max. 650
Tipul hidrotransformatorului NW 235 TTD NW 235 ZDW NW 250 TTD NW 250 ZDW
Rapoarte de transmitere 1 – 4.714
2 – 3.143
3 – 2.106
4 – 1.667
5 – 1.285
6 – 1.000
7 – 0.839
8 – 0.667
R – 3.317
Gama de variație a rapoartelor 7,071
Masa (ulei inclus) [kg] 139 150
Volum ulei [litri] 9
+ 2 pentru diferențial față
Interval schimb ulei pe viață

    Particularități tehnice:

  • gamă de variație largă cu salt mic între trepte
  • cuplu mic de frecare (randament mare)
  • amortizor de vibrații torsionale
  • sistem de decuplare la regim ralanti motor
  • strategie adaptivă de schimbare a treptelor de viteză
  • raport optim putere/masă

Date tehnice – cutia de viteze automată 8HP70H

Cutia de viteze (transmisia) automată 8HP70H
Tipul transmisiei 8HP70H
Tipul tracțiunii spate
Cuplul de intrare [Nm] max. 700
Cuplu motor electric [Nm] max. 210
Tipul hidrotransformatorului NW 250 TTD
Rapoarte de transmitere 1 – 4.714
2 – 3.143
3 – 2.106
4 – 1.667
5 – 1.285
6 – 1.000
7 – 0.839
8 – 0.667
R – 3.317
Gama de variație a rapoartelor 7,05
Masa (ulei inclus) [kg] 114
Volum ulei [litri] 8,5
Interval schimb ulei pe viață

    Particularități tehnice:

  • gamă de variație largă cu salt mic între trepte
  • cuplu mic de frecare (randament mare)
  • amortizor de vibrații torsionale
  • sistem de decuplare la regim ralanti motor
  • strategie adaptivă de schimbare a treptelor de viteză
  • raport optim putere/masă
  • pretabilă tracțiune integrală (AWD)
  • sistem Stop&Start
  • recuperarea energiei de frânare
  • asistență electrică la accelerații

Video – transmisia automată 8HP de la ZF pentru automobile

Video – transmisia automată hibridă 8HP de la ZF pentru automobile

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

OsDeRos
Marți, 09 Decembrie 2014 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Dragosh92
Miercuri, 02 Octombrie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5

Login

Logo motorul anului