Sistemul de tracțiune integrală XWD

    În articolul Automobilele cu tracțiune integrală AWD & 4WD (4x4) am explicat avantajele unui sistem de tracțiune integrală. Trimiterea cuplului motor la toate roțile automobilului se poate face utilizând diferite sisteme și componente. Sistemul utilizat de General Motors se numește XWD (Cross-Wheel Drive). Acest sistem de tracțiune integrală utilizează un modul de gestiune al tracțiunii pe puntea spate produs de compania Haldex.

Sistemul de tracțiune integrală XWD

Foto: Sistemul de tracțiune integrală XWD
Sursa: GM

    Sistemul XWD controlează distribuția cuplului motor între punțile față și spate precum și între roțile punții spate în funcție de aderența disponibilă pentru fiecare roată.

    Diferențialul spate este cu alunecare limitată și controlat electronic (eLSD). Acesta utilizează un ambreiaj multidisc umed acționat electronic care blochează diferențialul. Diferențialul este integrat în sistemul de tracțiune integrală și poate trimite 40% din cuplul disponibil la roata cu mai multă aderență. În situații extreme roata cu mai multă aderență poate utiliza chiar mai mult de 40% din cuplul disponibil pentru puntea spate.

Componentele sistemului de tracțiune integrală XWD

Foto: Componentele sistemului de tracțiune integrală XWD
Sursa: GM

  1. unitate de transfer a puterii (PTU)
  2. arbore longitudinal
  3. diferențial cu alunecare limitată controlat electronic (eLDS)
  4. unitate de transfer a cuplului

    Sistemul XWD utilizează o unitatea de transfer a puterii (1) care trimite cuplul motor, prin intermediul arborelui longitudinal (2), către puntea spate. Puntea spate conține o unitate de trasfer a cuplului (4) și un diferențial cu alunecare limitată (3). Cele două componente ale punții spate sunt integrate într-o singură modul numit RDM (Rear Drive Module).

Modul tracțiune spate (RDM)

Foto: Modul tracțiune spate (RDM)
Sursa: GM

    Unitatea de trasfer a cuplului utilizează un ambreiaj multidisc cu frecare umedă. Poate trasfera până la 2700 Nm la roțile punții spate. Pe modulul RDM este atașat o unitate de control electronică care controlează cuplul transferat punții spate precum și alunecare diferențialului spate (eLSD). Controlul se face prin modularea presiunii uleiului cu ajutorul unor supape cu solenoid.

Modulul de tracțiune spate (RDM) – componente

Foto: Modulul de tracțiune spate (RDM) – componente
Sursa: GM

  1. flanșă conexiune arbore longitudinal
  2. unitate de trasfer a cuplului către puntea spate
  3. modul electronic de control
  4. ambreiaj multidisc cu frecare umedă
  5. supapă cu solenoid de control a presiunii uleiului
  6. diferențial spate
  7. unitate de control a alunecării ambreiajului
  8. supapă cu solenoid de control a presiunii uleiului

    Unitatea de control electronică primește informații (cuplu motor, turație motor, turația fiecărei roți), prin intermediul magistralei CAN, de la calculatorul de injecție și de la unitățile de control a stabilității automobilului (ESP) și trasmisia automată (TCU). Pe baza acestor informații distribuie cuplul motor între cele două punți și în funcție de aderența de pe puntea spate, între cele două roți ale punții spate.

XWD – modul de control unitate trasfer cuplu și diferențial spate

Foto: XWD – modul de control unitate trasfer cuplu și diferențial spate
Sursa: GM

    Modulul de control electronic pilotează ambele supape cu solenoid. De asemenea ambele module de control utilizează același ulei pentru acționarea ambreiajelor multidisc cu frecare umedă.

    Sistemul de tracțiune integrală XWD oferă automobilului performanțe excelente de tracțiune și manevrabilitate. În același timp, în condiții de rulare pe suprafețe cu aderență scăzută, datorită unui timp de răspuns foarte mic, îmbunătățește stabilitatea automobilului prin distribuirea cuplului la roțile cu cea mai mare aderență.

    Primul automobil echipat cu sistemul de tracțiune integrală XWD a fost Saab 9-3 în anul 2008. De asemenea XWD echipează și alte modele din grupul GM: Buick, Opel/Vauxhall, Cadillac. Sisteme similare de tracțiune integrală, bazate pe module Haldex, sunt utilizate și de alți constructori auto: grupul VW (VW, Audi, Seat, Skoda), Volvo, Jaguar Land Rover, Ford, Bugatti, Lamborghini.

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

OsDeRos
Marți, 09 Decembrie 2014 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Dragosh92
Luni, 29 Septembrie 2014 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Laurentiu C.
Miercuri, 10 Septembrie 2014 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
@danielr1: arborele longitudinal este antrenat in permanenta, este cuplat la diferentialul puntii fata. Pentru a trasmite cuplu catre puntea spate ambreiajul multidisc trebuie cuplat. Daca nu este cuplat puntea spate nu primeste nici un cuplu, chiar daca arborele longitudinal este antrenat.
De obicei puntea fata are diferential clasic deschis, fara limitarea alunecarii.

Raportează comentariul
danielr1
Joi, 04 Septembrie 2014
cand automobilul ruleaza pe sosea uscata dreapta arborele longitudinal 2 se invarte?
adica unitatea de transfer a puterii PTU transmite in permanenta cuplu catre spate sau mai exista un ambreiaj umed si in fata?

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului