Cutia de viteze cu dublu ambreiaj (EDC) de la Renault

    O parte din automobilele Renault pot fi echipate cu cutii de viteze cu dublu ambreiaj EDC („Efficient Dual Clutch”). Cutiile EDC sunt de proveniență Getrag și fac parte din familia de cutii de viteze PowerShift. Cutia de viteze EDC (6DCT250), cu 6 trepte de mers înainte și una de mers înapoi, este destinată automobilelor cu tracțiune față și motor montat transversal, ce produc un cuplu motor maxim de 280 Nm.

Cutia de viteze cu dublu ambreiaj EDC

Foto: Cutia de viteze cu dublu ambreiaj EDC
Sursa: Renault

    Toate cutiile de viteze cu dublu ambreiaj PowerShift schimbă treptele fără întreruperea cuplului motor. Comparativ cu automobilele cu cutii de viteze automate clasice, cu hidrotransformator, în cazul echipării cu cutii cu dublu ambreiaj Getrag, cu ambreiaje umede, consumul de combustibil este redus cu aproximativ 4 -12%. În plus, la un motor echipat cu cutia de viteze 6DCT250 (EDC), datorită ambreiajelor uscate și a acționării electrice, consumul de combustibil poate fi redus cu până la 20%.

Grupul motopropulsor cu cutie de viteze EDC

Foto: Grupul motopropulsor cu cutie de viteze EDC
Sursa: Renault

  1. arbore cotit
  2. volantă dublă
  3. dublu ambreiaj uscat
  4. trepte pare
  5. trepte impare
  6. arbori primari concentrici
  7. arbori secundari

    Transmiterea mișcării de la arborele cotit (1) la cutia de viteze se face prin intermediul ambreiajului dublu (3). Pe carcasa ambreiajului este montată și o volantă dublă care are rolul de a amortiza oscilațiile torsionale. Primul ambreiaj (roșu) este conectat la unul din cei doi arbori de intrare și transmite mișcarea treptelor 1, 3 și 5. Cel de-al doilea ambreiaj (albastru) transmite mișcarea treptelor 2, 4, 6 și R (mers înapoi).

    Uleiul din cutia de viteze EDC (6DCT250) nu necesită întreținere, durata de viață este egală cu cea a automobilului. Din acest punct de vedere costurile de întreținere ale acestei cutii de viteze sunt similare cu cele ale unei cutii de viteze manuală.

Componentele cutiei de viteze EDC (Getrag 6DCT250)

Foto: Componentele cutiei de viteze EDC (Getrag 6DCT250)
Sursa: Renault

  1. dublu ambreiaj uscat
  2. sistem de acționare a ambreiajelor (motoarele electrice de acționare a ambreiajelor sunt montate în această poziție)
  3. roată dințată de acționare a mecanismelor de schimbare a treptelor
  4. roată dințată intermediară de acționare a mecanismelor de schimbare a treptelor
  5. tambur de schimbare a treptelor
  6. furcă pentru cuplarea treptelor 1/5
  7. furcă pentru cuplarea treptelor 4/R
  8. furcă pentru cuplarea treptei 3
  9. arbore planetar

Observație: Furca de cuplare pentru treptele 2/6 nu este notată din lipsă de vizibilitate!

    Pentru cuplarea unei trepte motorul de acționare cu curent continuu angrenează cu roata dințată (3). Acesta la rândul ei amplifică cuplul de acționare și-l transmite prin roata intermediară (4) care angrenează cu tamburul (5). Furcile de cuplare (6) sunt acționare de tamburi prin intermediul unor caneluri. La acționarea tamburilor, datorită profilului canelat, mișcarea de rotație a acestora este transformată în mișcare de translație a furcilor.

    Pentru cuplarea celor 6 trepte sunt utilizate două motoare electrice cu curent continuu. Acestea sunt integrate într-un modul mecatronic care mai conține electronica de putere și modulul de control (calculatorul cutiei de viteze).

Secțiune transversală prin cutia de viteze EDC

Foto: Secțiune transversală prin cutia de viteze EDC
Sursa: "Evolution and Outlook: PowerShift DCT250" - Getrag

  1. angrenaj pentru treapta 1
  2. angrenaj pentru treapta 2
  3. angrenaj pentru treapta 3
  4. angrenaj pentru treapta 4
  5. angrenaj pentru treapta 5
  6. angrenaj pentru treapta 6

R – angrenaj pentru treapta de mers înapoi
S15 – sincronizator pentru treptele 1 și 5
S26 – sincronizator pentru treptele 2 și 6
S3 – sincronizator pentru treapta 3
S4R – sincronizator pentru treptele 4 și R
Ai1 – arborele de intrare 1 (primar), pentru treptele impare
Ai2 - arborele de intrare 2 (primar), pentru treptele pare
Ae1 – arborele de ieșire 1 (secundar)
Ae2 – arborele de ieșire 2 (secundar)
D – diferențial

Cutia de viteze EDC Renault – Date tehnice

Cutie de viteze 6DCT250
Cuplul maxim transmis [Nm] 240 - 280
Masa (uscată) [kg] 72 - 82*
Lungime [mm] 350 - 400
Volum ulei [l] 1.7 - 1.9
Raport prima treaptă 15 - 18.5**
Raport treapta a șasea 2.1 - 4**
Gama de variație a rapoartelor max. 7.2
Sincronizare treapta 1 și 2 dublu con
Sincronizare treapta 3, 4, 5 și 6 simplu con
Unitatea de control integrată (un singur conector electric)
Frâna de parcare acționată mecanic
Sistem de acționare electromecanic (trepte + ambreiaje)

* volanta inclusă
** raportul diferențialului inclus

    Cutia de viteze cu șase trepte 6DCT250 a fost proiectată pentru a echipa automobilele cu tracțiune față și motor montat transversal. Cuplul maxim motor pe care-l poate suporta cutia de viteze este de 280 Nm. Acestă cutie de viteze poate fi utilizată și pe automobilele cu tracțiune integrală sau pe cele cu sistem Start & Stop fără modificări majore ale structurii.

    Timpul scurt pentru schimbare a treptelor, comparativ cu o cutie de viteze automată clasică, aduce un plus de plăcere condusului. De asemenea, sistemul de control al cutiei de viteze utilizează legi adaptive de schimbare a treptelor, care pot varia de la Economic până la Sportiv.

    Principalul scop al familiei de cutii de viteze cu dublu ambreiaj PowerShift de la Getrag este scăderea consumului de combustibil comparativ cu cutiile de viteze automate. Automobilele Renault echipate cu cutii de viteze EDC reduc consumul de combustibil cu aproximativ 17%. De asemenea emisiile de CO2 au fost păstrate la același nivel cu cel al automobilelor echipate cu cutii de viteze manuale.

    Cutia de viteze 6DCT250 îmbină foarte bine avantajele unei cutii de viteze automată (schimbări de trepte sub sarcină, fără șocuri) cu eficiența unei cutii de viteze manuală (pierderi mici, randament ridicat).

Video - Cutia de viteze EDC Renault

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

Login

Logo motorul anului