i-ART Sistemul de injecție inteligent de la Volvo

    Noua familie de motoare Volvo VEA (Volvo Engine Architecture) va fi lansată în toamna anului 2013. Acestea vor beneficia de noua tehnologie i-ART pentru sistemul de injecție care ajută la reducerea consumului de combustibil a motoarelor diesel.

    Prin utilizarea unui senzor de presiune combustibil pe fiecare injector, comparativ cu sistemul clasic cu rampă comună cu un singur senzor de presiune, sistemul de injecție i-ART face posibilă monitorizarea și adaptarea continuă a injecție de combustibil pentru fiecare cilindru al motorului.

Sistemul de injecție diesel i-ART

Foto: Sistemul de injecție diesel i-ART
Sursa: Volvo

    Creșterea presiunii de injecție până la 2500 de bari, cumulată cu utilizarea sistemului de injecție i-ART, conform declarațiilor oficialilor Volvo, reprezintă un salt tehnologic major pentru motoarele diesel. Beneficiile acestor tehnologii sunt comparabile cu cele datorate introducerii sondei lambda pentru catalizatoare, în anul 1976.

Injectorul sistemului de injecție i-ART

Foto: Injectorul sistemului de injecție i-ART
Sursa: Volvo

  1. senzor de presiune și temperatură combustibil
  2. microprocesor
  3. supapă injector
  4. duză injector

A – referință injecție (cantitate de combustibil injectată și momentul injecție)
B – informații presiune în timp real

    Fiecare injector conține un minicalculator care monitorizează presiunea de injecție. Cu acestă informație sistemul i-ART adaptează parametrii injecției pentru a livra cantitatea ideală de combustibil necesară arderii, pentru fiecare cilindru în parte.

Combustie neuniformă (fără i-ART) Combustie uniformă (cu i-ART)
Efectele sistemului de injecție i-ART asupra cuplului motor

Foto: Efectele sistemului de injecție i-ART asupra cuplului motor
Sursa: Volvo

    Principalul avantaj al tehnologiei i-ART este îmbunătățirea preciziei injecției divizate. În cazul unui sistem de injecție clasic, injecțiile secundare oscilează datorită perturbațiilor de presiune introduse de deschiderea primului injector, arderea fiind neuniformă între cilindrii. Din acest motiv, presiune medie efectivă diferă de la cilindru la cilindru, cuplul motor generat fiind neuniform. Sistemul i-ART corectează acest fenomen, datorită monitorizării presiunii de combustibil pentru fiecare injector, presiunea medie efectivă fiind aceeași pentru fiecare cilindru, iar cuplul motor generat mai uniform.

    Utilizarea unei presiuni de injecție mai mari și a sistemului i-ART, pe un motor diesel, comparativ cu sistemele de injecție actuale, permite obținerea unui consum de combustibil mai mic, emisii poluante mai reduse precum și performanțe dinamice superioare.

Pentru a comenta articolul trebuie să vă înregistrați!

Comentarii

Alexandru2501
Miercuri, 25 Martie 2015 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Dannygp
Miercuri, 25 Decembrie 2013 Votează 3 / 5Votează 3 / 5Votează 3 / 5Votează 3 / 5Votează 3 / 5
Noile motoare VEA,cu care se echipeaza actualele Volvo XC,si nu numai,erau in faza de dezvoltare deja din anul 2008-2009,dar nu s-au inplementat datorita costurilor uriase,necesare modificarilor de pe platformele de fabricatie,pe de o parte;pe de alta parte a intervenit criza economica,ce inpunea cel putin inghetarea preturilor(daca nu scaderea acestora).In anul 2011,consiliul general de la AG. Volvo din Gothenburg, Sweden, a dat publicitatii un articol in presa Suedeza de specialitate, in care preciza ca vor inplementa noile tehnologii i-ART la unele modele care vor iesi pe poarta fabricii,incepand din anul 2013.(vezi declaratiile si precizarile Volvo AG, pe situl:http://www.tidningskungen.se/).
Aceste motoare VEA,echipate cu sistemele i-ART,folosesc piese dezvoltate in colaborare cu staff-ul de la

Raportează comentariul
Lucian
Luni, 16 Septembrie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
Laurentiu Cancel
Miercuri, 24 Iulie 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
@bbogdanmircea

Producatorul sistemului de injectie este Denso (Japonia).

Raportează comentariul
bbogdanmircea
Joi, 11 Iulie 2013 Votează 4 / 5Votează 4 / 5Votează 4 / 5Votează 4 / 5Votează 4 / 5
Intr-adevar destul de putine informatii dar bine formulate.
Se cunoaste si OEM-ul care a facut acest sistem pentru Volvo?
Utilizarea de senzori direct pe injectoare este cam urmatorul pas pentru evolutia sistemelor de injectie alaturi de cresterea presiunii de pe rampa si injectoare mai performante.

Raportează comentariul
Laurentiu Cancel
Marți, 07 Mai 2013 Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5Votează 5 / 5
@Ciprian
Articolul este cat se poate de tehnic. Informatiile sunt extrase din comunicatul de presa Volvo care este foarte sumar in detalii. Fiind o tehnologie relativ noua, banuiesc ca nu se doreste divulgarea de informatii detaliate.

Orice observatii legate de continutul si forma articolelor sunt binevenite.

Raportează comentariul
Ciprian
Marți, 30 Aprilie 2013 Votează 3 / 5Votează 3 / 5Votează 3 / 5Votează 3 / 5Votează 3 / 5
Acest articol mi se pare mai mult comercial decat tehnic.

Raportează comentariul

Login

Logo motorul anului